אנחנו עומדים על הגבול בין החלקים של הדרכת “ספר המסילה” הזאת” הבנוי על המימרא הידועה של רבי פנחס בן יאיר. יש מדרגות” ועתה אנו נפגשים במדרגת החסיד . מהו חסיד? אין הכוונה לחסיד של ‘רבי’ פלוני” אלא הנוהג במידת חסידות” כלומר לפנים משורת הדין” ולא רק לפי מידת הדין. זאת ההבחנה בין צדיק לחסיד. צדיק אינו רשע” אלא מי שמקיים תורה ומצוות. גם עם הארץ יכול להיות צדיק. רואים זאת מהפסוק: “נקי וצדיק אל תהרוג” ” ששניהם עניין אחד: להיות נקי מכתמים” נקי מזוהמה. זה דבר יסודי אצל כל יהודי” אצל כל אדם מישראל שהוא בריא ונורמלי. עליו להיות נקי במובן המוסרי היהדותי.
נקי וצדיק הוא עניין אחד. מה שאין כן חסיד שהוא מדרגה עליונה. לא כל אחד יכול להיות אריסטוקרט עליוני רוחני” אבל כמובן אסור לו להיות רשע. אין אדם חייב להיות חסיד” אבל ראוי לו להיות חסיד. זו השאיפה האידיאלית” שישאף להיות באותה מעלה עליונה” שיעלה יותר ויותר.
שאלה: אדם מתחיל לחנך עצמו לחסידות רק אחרי שהגיע למדרגת הצדקות?
רבנו: כך היא הדרך הנורמלית.
שאלה: לפני שהוא מגיע למדרגת הצדיק” אסור לו לקפוץ למדרגה אחרת?
רבנו: כך הדרך הנורמלית. הנקיות קודמת.
שאלה: כלומר” לפני שהוא נקי עד הסוף אסור לו לטפס הלאה?
רבנו: כן” יש מדרגות. באופן פשוט אתה צודק” אך יש מקום לברר זאת מצדדים שונים” ולפעמים אולי יש מקום שאדם יטיל על עצמו איסור. למשל” דברים רבים אסרו חז”ל משום גאווה. ייתכן אדם שאיננו בר-הכי לחסידות לפי מדרגתו” ואז אם הוא יתחיל בחסידות הוא עלול להיכשל בגאווה” ביוהרא” בגסות הרוח” בצביעות” ועוד כמה קלקולים מוסריים פסיכולוגיים. נוצר בין אדם לעצמו מצב מסוכן ועליו להתייעץ. זו הדרך הישרה” הנורמלית. אבל לפעמים יש אדם שתוקפים אותו צימאון וגעגועים לעילא ולעילא” ואז יש מקום לבדוק. אמנם קשה לאדם לבדוק את עצמו” אבל הוא יכול להתייעץ עם אדם גדול” כדי שהוא יבדוק” כיוון שיש לו כל כך חשק וגעגועים” האם יש מקום להתיר לו קצת חסידות באיזו מידה .