פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > ישמעאל וליצני הדור

ישמעאל וליצני הדור

ככלל” סיפורי התורה אין מטרתם להיות סיפורים יפים” כך כתוב במדרש הנעלם בספר הזוהר. מי שמחפש את ההתרחשות האסטטית והמרגשת” ימצא בסיפורי העמים סיפורים מעניינים ויפים יותר. גם ברמה ההיסטורית” התורה אינה מבקשת לתאר באופן רציף את קורות הימים” אלא בוחרת סיטואציות שהיא רוצה להדגיש. סיפורי התורה חושפים את אופן התגלות ה’ והשגחתו על בריותיו” ואת סדר המציאות הפנימי” והעוסק בהם נוגע בנצח ובאמת הבלתי משתנה. סיפורי בראשית הם תנופת מכחול אלוהי” המציירת את קווי החיים האמתיים והאמונה הזכה. דרך ההתרחשות החיצונית ובחירות בני אדם נלמדת מהות החיים הפנימית” ומסקנת האירועים נעשית להדרכת הדורות” “מעשי אבות סימן לבנים”.
כמו בהתבוננות מדעית בשרשרת D.N.A” באיכות העתיד לצמוח” כך פרשתנו בוחנת את אופי דמותו של ישמעאל. מה שלא ילמד מן התורה” ילמד מן החיים…
לאברהם ושרה ישנה מטרה אוניברסלית משותפת” להכניס את כל באי עולם תחת כנפי השכינה” ע”י קירובם לאמונת האמת בה’ אחד. “אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים”. “שָׂרָה אֵשֶׁת אַבְרָהָם”” מאוחדת עם בעלה בכל מפעל חייו ומוכנה מחמת עקרותה” למען המשכיות דרכו” אף לתת לו את שפחתה” “בֹּא נָא אֶל שִׁפְחָתִי אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה” . אך מצב זה מיילד מורכבות” “וַתֵּרֶא כִּי הָרָתָה וַתֵּקַל גְּבִרְתָּהּ בְּעֵינֶיהָ”1.
שנים אחר כך” במשתה לרגל היגמל יצחק” “וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק” . היא שומעת את ישמעאל מלעיג על המשתה שנעשה בבית אברהם” באמרו שנתעברה שרה מאבימלך. היא מזהה את השפעת אמו בדבריו ” וכך אומרים גם ליצני הדור” בציניות המרוקנת דבר מערכו. בחסות הנשק האלים של הליצנות” מבטל ישמעאל את יצחק לגמרי. חפץ הוא בירושת אביו” ואם יכיר ביצחק הרי שמעמדו כ’בן השפחה’ לעומת ‘בן הגבירה'” נחות הוא.
זרעו של ישמעאל ממשיך עד היום בליצנות אקדמאית” משפטית” תקשורתית” הסברתית ודיפלומטית. גם האו”ם נעשה גוף שוחר ליצנות. ישמעאל רוצה להיות היורש של אברהם בנחלה וברוח” וכל האמצעים לביטול ישותו של יצחק כשרים. בפה מדבר גבוהות דורש הוא בקולי קולות הקמת מדינה בנחלתו של יצחק” מתוך הכרה של אומות העולם דווקא” כיוון שבמדינת ישראל אין הוא מתכוון להכיר.
שרה ברוח קודשה” מזהה היטב מהם המניעים מאחורי צחוקו של ישמעאל” ולאן הדברים צועדים. “תָּנֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר” אֵין הַלָּשׁוֹן הַזֶּה שֶׁל צְחוֹק אֶלָּא עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים” שֶׁנֶּאֱמַר: ‘וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק’ ” מְלַמֵּד שֶׁהָיְתָה אִמֵּנוּ שָׂרָה רוֹאָה אֶת יִשְׁמָעֵאל בּוֹנֶה בִּימוֹסִיּוֹת וְצָד חֲגָבִים וּמַקְרִיב עֲלֵיהֶם.” הדת האנושית שתיוולד מזרעו של ישמעאל” זרה היא אל ה'” כיוון שמעולם לא ציווה עליה” כשם שלא ציווה להקריב לו חגבים בבמות. כדי לבסס את דתו” יצטרך זרע ישמעאל לטעון שהתורה היא זיוף” ושישמעאל הוא הבן הנבחר והנעקד.
“דָּרַשׁ רַבִּי עֲקִיבָא” אֵין מְצַחֵק אֶלָּא גִּלּוּי עֲרָיוֹת” הֵיךְ מָה דְאַתְּ אָמַר: “בָּא אֵלַי הָעֶבֶד הָעִבְרִי אֲשֶׁר הֵבֵאתָ לָנוּ לְצַחֶק בִּי” . מְלַמֵּד שֶׁהָיְתָה אִמֵּנוּ שָׂרָה רוֹאָה אוֹתוֹ לְיִשְׁמָעֵאל מְכַבֵּשׁ גִּנּוֹת וְצָד נְשֵׁי אֲנָשִׁים וּמְעַנֶּה אוֹתָן.”5 זרעו של ישמעאל ישתדל בנחמדות יתרה לפתות בנות ישראל” על מנת להשפילן אחר כך כִּשפחות בזויות השבויות בכפריו. הנתונים המזעזעים היום” עומדים על עשרות אלפים של נשים יהודיות בכפרים” ה’ ירחם.
“רַבִּי אֶלְעָזָר בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר אֵין הַלָּשׁוֹן הַזֶּה צְחוֹק אֶלָּא לְשׁוֹן שְׁפִיכוּת דָּמִים” הֵיךְ מָה דְאַתְּ אָמַר: ‘יָקוּמוּ נָא הַנְּעָרִים וִישַׂחֲקוּ לְפָנֵינוּ’ . רַבִּי עֲזַרְיָה מִשּׁוּם רַבִּי לֵוִי אָמַר” אֲמַר לֵיהּ יִשְׁמָעֵאל לְיִצְחָק נֵלֵךְ וְנִרְאֶה חֶלְקֵנוּ בַּשָּׂדֶה” וְהָיָה יִשְׁמָעֵאל נוֹטֵל קֶשֶׁת וְחִצִּים וּמוֹרֶה כְּלַפֵּי יִצְחָק” וְעוֹשֶׂה עַצְמוֹ כְּאִלּוּ מְצַחֵק” הֲדָא הוּא דִכְתִיב: ‘כְּמִתְלַהְלֵהַּ הַיֹּרֶה זִקִּים חִצִּים וָמָוֶת. כֵּן אִישׁ רִמָּה אֶת רֵעֵהוּ וְאָמַר הֲלֹא מְשַׂחֵק אָנִי’ .”5 בזרעו של ישמעאל מתקיים מאמר הכתוב “וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן”1″ ודומה שלשפיכות הדמים” ולאכזריות המשולבת בצחוק ובשמחה” אין צורך לתת דוגמאות בדורנו.
גם הפסוקים הבאים הם הדרכה אלוהית לדורות. “וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק. וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע”.

תגיות: ישמעאל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן