פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > צדק צדק תרדוף- לא בנישואין/ צדק וצדקה בנישואין

צדק צדק תרדוף- לא בנישואין/ צדק וצדקה בנישואין

מאז היותנו רכים בשנים” חונכנו להתנהג על פי הצדק. צדק הכרחי לקיומו של סדר בין בני האדם” לחיי חברה מתוקנים. יחד עם זאת” צדקה – לכאורה במשמעות הפוכה” גם אם יש בה אותן האותיות בתוספת הא” (שאולי רומזת לשם ה’). צדק – על פי דין. צדקה – במשמעות המילה” לפנים משורת הדין (חזקוני בראשית טו” ו). ובכל זאת” צדק אמיתי הוא לתת צדקה.
משפט וצדקה” הם צמד מילים במקומות רבים בתנ”ך. דוד המלך היה עושה משפט וצדקה (שמואל א’ ח). כמלך” שחייב לשפוט בצדק” לאחר המשפט היה נותן צדקה למתדיין שהיה זקוק לכך (מצודת דוד שם). בתפילת העמידה” המלך ה’ אוהב צדקה ומשפט. האוהב” מקדים את הצדקה למשפט.
מה ומתי הוא הצדק האמיתי בנישואין?
בקונפליקט בין אנשים” המילים המנחות הן בדרך כלל מי צודק או אשם. כך גדלים ומגיעים עם הסגנון הזה גם לנישואין.
יש זוגות שנמצאים תחת ביקורת הדדית מתמדת. דנים זה את זה על כל צעד . זוגות כאלה” חיים על פי מה שצריך ונכון בעיני כל אחד מהם. הבית נעשה בית משפט לצדק” כאשר הם גם הדיינים” גם הנאשמים וגם הקטגורים (אין סנגורים). בבית כזה” מרגישים שנמצאים במבחן ברוב הזמן ומתחילים החששות שמא לא עומדים בציפיות בן הזוג. מובן שחיים כאלה חסרים רכות” הקשבה” הבנה” קבלה” שמחה וחמלה” שהם תשתית האהבה. בן הזוג ה”צודק”” לובש מעטה קשיחות ועין בוחנת. בן הזוג ה”נאשם”” נזהר שלא לטעות ונבהל ומתנצל או מתקיף כשהוא “נכשל”. רגשות כאלה” משפיעים על הלך הנפש ויוצרים קשיים בקשר הזוגי. ה”צודק” מתרחק וחי בתחושת עליונות (מדומה). לעומת זאת” מי שהוא בעל ערך עצמי” אינו זקוק להוכיח ולהאשים את הזולת. יש לו מקום עצמי ולכן נותן מקום גם לאחר. ה”נאשם”” מחפש דרכים להתקרב ולרצות את השני ומרוב חשש גם נכשל. או שהוא עושה את מה שהביקורתי מבקש” מבלי שיקול דעת עצמי. רק שיהיה שקט ושהשני יהיה מרוצה. גם אם ההתנהלות הזוגית אינה מוקצנת כדלעיל” היא מעיבה על הקשר הזוגי הבריא.
צודק ואשם” אין להם מקום בשפה הזוגית” גם אם יש אשמים וצודקים. מלך חייב לעשות משפט צדק למען הסדר החברתי. בורא עולם ששוכן בתוך הזוגיות” מלמד אותנו כיצד לחיות בשלום” עם כל הקונפליקטים הקיימים בנישואין: ע”י צדקה ומשפט. הבית הזוגי והמשפחתי” הוא מקור זהותו ובטחונו של היחיד שבתוכו. על כן” הכרחי שתהיה מחשבה בסיסית” שטעויות וכישלונות הם מחויבי המציאות. הם אנושיים. לומדים ומתפתחים בעיקר מתוך הטעויות. “אין אדם עומד על ד”ת” אא”כ נכשל בהם (גטין מג.( זוג שחי בהבנה כזאת” כאשר ישנו כישלון של אחד מהם” השני נותן צדקה תחילה. כיצד?
דיבור פנימי:
” מבין שזה אנושי – “אמנם זה מכעיס אותי מאד” אך התחתנתי עם בן אדם ולא עם מלאך..”)
” מלמד סנגוריה – “אף אחד לא רוצה להיכשל. בוודאי לא בעלי כלפי..”. “גם כך היא מרגישה רע ממה שקרה” אז לא אבקר כדי לא לגרום לה תחושת השפלה…”
” מידה כנגד מידה – “גם אני נכשלת מידי פעם. איך הייתי רוצה שיגיב כלפי?”
פניה אל בן הזוג:
1.שיתוף ברגשות ובמחשבות אישיות.
2. עתה לעשות “משפט”: מה היה ראוי שיהיה? מה הביא אותנו למצב הזה? מה למדנו ממה שקרה? מה עושים בפעם הבאה כדי שזה לא יקרה?
“משפט” כזה שנעשה לאחר המתנה” חשיבה ושיתוף רגשי” לא יכול להתנהל מתוך עוינות וביקורת” אלא בחמלה (שאולי מלווה בכאב) מתוך רצון לזוגיות אוהבת.
האהבה מגיעה מתוצאה של צדקה ואחר כך משפט שזהו הצדק האמיתי” כפי שאנו לומדים מהנהגת הקב”ה: עושה צדקה תחילה ואח”כ משפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“הגדת ההורים” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
בניית הזוגיות ע”י ההכנות לפסח | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
מעכבי אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן