פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “האמת והמוסר” -חלק ו’: הפגיעה בחבר היא מעילה באלוקים

סידרת “האמת והמוסר” -חלק ו’: הפגיעה בחבר היא מעילה באלוקים

בשבוע שעבר ראינו שהדרך להבנת התורה מתחילה בתיקון המידות” מחויבות לתורה” הקשבה לתלמידי חכמים ולימוד לעומק ולרוחב. הפעם נראה שיחסי אנוש תקינים הם הבסיס ליחסי האדם ואלוקיו.
יש קשר הדוק בין תחומי המצוות
מקובל לחשוב שהמצוות מחולקות למצוות שבין אדם למקום ולמצוות שבין אדם לחברו. אך לאמיתו של דבר החלוקה הזאת אינה מדויקת” ומדוע? במצוות שבין אדם למקום יש גם היבט של בין אדם לחברו ובמצוות שבין אדם לחברו יש גם היבט של בין אדם למקום (קובץ מאמרים עמ’ מא-מב). איך אנו רואים זאת?
האדם אינו אי בודד” אלא האדם משפיע במעשיו על העולם. ולכן לקיום המצוות של הפרט יש השלכות על הכלל. כפי שחז”ל מלמדים אותנו “עשה מצוה אחת – אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות” עבר עבירה אחת – אוי לו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה” (קידושין מ” ב). ולכן” במצוות שבין אדם למקום יש גם היבט של בין אדם לחברו.
וכן” במצוות שבין אדם לחברו יש גם היבט של בין אדם למקום” כדברי חז”ל “שכל הכופר בגמילות חסדים ככופר בעיקר [=באלוקים]” (מדרש שמואל כג” ח).
יש להבין מדוע פגיעה במערכת היחסים בין האדם לחברו מערערת גם את מערכת היחסים בין האדם למקום?
יחסי אנוש תקינים הם הבסיס ליחסי האדם ואלוקיו
חז”ל אומרים “קשה גזל הדיוט [=מהזולת] יותר מגזל גבוה [=מאלוקים]” (בבא בתרא פח” ב). כאשר אדם גוזל מהחבר הוא נקרא חוטא מרגע הגזילה אפילו אם לא השתמש בכסף או נהנה מהחפץ” אולם כאשר אדם לוקח חפץ שהוקדש לשמים” הוא נקרא חוטא רק כאשר נהנה מהחפץ (רשב”ם שם ד”ה גזל). רואים מכאן שגזל ממון מהזולת חמור יותר מגזל הקדש מאלוקים.
בנוסף” מצינו שאם אדם גזל את חברו” הוא צריך להשיב את הקרן של הגזילה” לשלם חומש ולהביא קרבן אשם. אולם יש לשים לב” התורה כותבת תחילה את הציווי להחזיר את הגזילה ורק לאחר מכן את הבאת הקרבן” למען דעת שדווקא בסדר הזה: “וְהָיָה כִּי יֶחֱטָא וְאָשֵׁם וְהֵשִׁיב אֶת הַגְּזֵלָה אֲשֶׁר גָּזָל… וְשִׁלַּם אֹתוֹ בְּרֹאשׁוֹ… וְאֶת אֲשָׁמוֹ יָבִיא לַה’ אַיִל תָּמִים מִן הַצֹּאן בְּעֶרְכְּךָ לְאָשָׁם אֶל הַכֹּהֵן” (ויקרא ה” כג-כה). החזקוני לומד מהמילים “וְשִׁלַּם אֹתוֹ בְּרֹאשׁוֹ” שבראש סדרי העדיפויות יש להשיב את הגזילה לפני שמביא קרבן. אך אם מנסים להביא קרבן לפני שמשיבים את הגזילה” הקרבן אינו מכפר “הביא אשמו עד שלא הביא גזילו – לא יצא” (ב”ק קי” א). תחילה יש להתפייס עם החבר ורק מתוך תיקון הפגם בין האדם לחברו” ניתן להתפייס עם אלוקים ולהתכפר (ספורנו ויקרא שם).
הפגיעה בחבר היא מעילה באלוקים
בפרשת ויקרא נאמר “נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא וּמָעֲלָה מַעַל בַּה’ וְכִחֵשׁ בַּעֲמִיתוֹ בְּפִקָּדוֹן אוֹ בִתְשׂוּמֶת יָד אוֹ בְגָזֵל אוֹ עָשַׁק אֶת עֲמִיתוֹ” (ויקרא ה” כא). אפשר אולי לתמוה – אם האדם גזל את חברו” מדוע נאמר שהאדם מעל בה’? מדוע העסקים שבין אדם לזולת נוגעים לאלוקים?
אולם האמת היא שהפגיעה בחבר היא מעילה באלוקים “אמר ר’ עקיבא מה תלמוד לומר וּמָעֲלָה מַעַל בַּה’? לפי שכל המלוה והלוה והנושא והנותן אינו עושה אלא בעדים ובשטר” לפיכך בזמן שהוא מכחש מכחש בעדים ובשטר” אבל המפקיד אצל חברו אינו רוצה שתדע בו נשמה אלא שלישי שביניהם” לפיכך כשהוא מכחש” מכחש בשלישי שביניהם” (רש”י ויקרא ה” כא ע”פ תורת כהנים). ומיהו השלישי שביניהם? הוא אלוקים. האדם אינו יכול לנתק את אלוקים מעסקיו הכלכליים או החברתיים” שהרי האלוקים אינו נמצא רק בבית הכנסת” אלא הוא נמצא בעיקר במסחר ובחדרי חדרים שהאדם אינו חושב שאיש רואה אותו. יראת שמיים פירושה להתנהג במוסריות גם כאשר לא רואים אותנו.
“חטאתי לה’ אלקי ישראל ולפלוני”
אם אדם פגע בחברו הוא מחויב לפייסו (יומא פז” א). אך כיצד יש לנהוג אם האדם שנפגע נפטר לפני שהספיק לבקש ממנו סליחה? חז”ל אומרים “ואם מת – מביא עשרה בני אדם” ומעמידן על קברו” ואומר: חטאתי לה’ אלקי ישראל ולפלוני שחבלתי בו” (שם) וכך נפסק להלכה (שו”ע או”ח תר”ו” ב).
שאלה: מדוע האדם שפגע בחברו צריך לומר “חטאתי לה’ אלקי ישראל ולפלוני שחבלתי בו”? מדוע יש לבקש מחילה מהקב”ה והרי הוא פגע בחברו?
תשובה: הרב אברהם חיים שור לימדנו “אלא לפי שהמבייש והסוטר לועו של חברו כמבייש וסוטר לועו של שכינה (סנהדרין נח” ב) לכך צריך לבקש מחילה ממנו יתברך תחילה דהוה ליה נמי [=שנחשב לו גם] כעבירה שבינו לבין המקום” (תורת חיים ב”ק צ” א). הפגיעה בחבר” היא גם פגיעה באלוקים. ולכן” מי שפגע בחבר צריך לבקש מחילה גם מאלוקים וגם מחברו (תודה לאחי חיים אורי קוטלר על רעיון זה).
היחס לזולת הוא נקודת המבחן לכל עבודת השם
רבי יצחק מוורקא שאל פעם “מהי הבחינה ליהודי לידע אם הדרך לעבודת השם שהוא הולך בה היא הדרך הנכונה?” הוא השיב “הבחינה היא אהבת ישראל. אם רואים שדרכו בעבודת השם מגבירה בלבו אהבה לבריות” סימן שדרכו היא דרך ישרה” ואם לאו – לאו!”.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן