פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > תורה בחנוכה

תורה בחנוכה

חז”ל אומרים: “לא כרת הקב”ה ברית עִם ישראל אלא בשביל דברים שבעל פה” . הגויים מנסים לגנוב מאיתנו שם שמים . הם יכולים לגנוב מאיתנו ספרים” אבל התורה שבעל פה היא בתוכנו” בעצם חיינו” בישיבות” בבתי הדין” היא אצל חכמים ותלמידיהם – וזה אי אפשר לגזול מאתנו. היא עניין יחודי שלנו. תורה שבעל פה כוללת את כל המדרגות שבתורה. “וחיי עולם נטע בתוכנו” הוא תורה שבעל פה” ” חיי עולם שנמצאים בתוך עצם נצח ישראל” בתוך השראת השכינה שבישראל.
הרמב”ם מסביר שעניין התענית אינו רק אבלות אלא כדי לזכור ולתקן: תיקון של תשובה לתורה ומצוות וגדלות רוח בישראל. ממילא” אנו מבינים שגם בחגים עלינו לתקן. בחנוכה יש לתקן את שכחת התורה וההעברה על הדת. כשאנו נפגשים במציאות ההיסטורית של “להשכיחם תורתך” – עניין ימים אלה הוא לעשות את ההפך של “להשכיחם”” ממילא מובן שבחנוכה צריך להוסיף לימוד תורה ודבקות בתורה. גם בירושלים” מתוך אווירה של ירושלים” יש לעסוק בהפך של “להשכיחם תורתך”: ריבוי זכירת התורה וריבוי קיום מצוות. נגד “להשכיחם תורתך” צריך “ללמוד ולקיים”. יש לחזור על כך חמש פעמים” עשר פעמים. ככל שהדברים יתבררו” יותר תהיה דבקות בתורה.
אצל חז”ל מופיע הביטוי תַנאים בשני מובנים. המובן הרגיל הוא חכמי המשנה” שאין אמוראים חולקים עליהם. אבל יש עוד פירוש. התורה ניתנה לכתחילה בכתב ובעל פה. בדורות הראשונים היה מצב שהתורה שבעל פה היתה בעל פה” והיו חוזרים עליה פעמים רבות עד שקנו אותה בקרבם. הרמב”ם כותב שבתקופה הזאת היו “אלפים ורבבות” לומדי תורה . הביטוי “תנאים” מוזכר בגמרא גם לגנאי: “התנאים מבלי עולם… שמורין הלכה מתוך משנתן” . הם רק שונים וגורסים ואינם מבינים. התמדה ושקידה אינה עניין של גרסנות אלא של הבנה בתורה.
בשביל קניין תורה צריך קביעות בתורה במשך כמה שנים. מתוך לימוד” הבנה” “עשה לך רב” ושיעורים” מתקדשים” קונים תורה” גדלים וזוכים לתורה. מתוך לימוד תורה בירושלים וקדושת ירושלים” זוכים יותר לאוקומי גירסא ולסייעתא דשמיא .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן