פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חנוכה – חג של ירושלים

חנוכה – חג של ירושלים

יש צורך להתבונן מה הימים האלו לנו” ולהזכיר דברים פשוטים: ימים אלה הם יום חג של ירושלים. מעשינו עתה נמשכים ממה שאירע אז בירושלים.
המקום גורם” המקום של “ברוך כבוד ד’ ממקומו”. אצל חז”ל מופיעות כמה הגדרות של מקום: מקום השראת השכינה” מקום תורה ועוד. השנה אנו שייכים לירושלים” וכל שכן בימים אלו” אנו שייכים במיוחד לירושלים ולתורתה. פשוט וברור ששייכות האדם מישראל והאדם של תורה לירושלים כפולה היא בימים אלה. יש להתמלא ולנשום את קדושת ירושלים בכל רגע ורגע.
עכשיו יש לפרט את עניינם של ימים אלו. מטבע הברכה של “על הניסים” נקבע על פי השראת השכינה של חז”ל” מתוכה עלינו להתבונן מה היה “בימים ההם” וההמשך “לזמן הזה”. היה לנו עסק עם רשעת הגויים שרצו “להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך”” – וקנאתם זו נמשכת מאז ועד הנה. בספרות שלנו מתברר ששנאת הגויים לעם עולם זה” היא שנאה לקדוש ברוך הוא ולעמו. יש פרקים מיוחדים בהיסטוריה בהם מצטברת שנאה זו.
צריך “ללמוד ולקיים”” ושניהם עניין אחד” וכנגדם: “להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך”. עניינה של תורה הוא “אשר יעשה אותם האדם וחי בהם” . סדרי החיים נקבעים על פי לימוד התורה. יחד עם המלחמה הפוליטית” היתה אז גם מלחמה דתית. העם הקטן הבעיר את רשעת הגויים. הם לא יכלו לסבול את זרותם של היהודים וגזרו עליהם כל מיני דברים – כל פעם דבר אחר. הם לחמו נגד לימוד התורה ונגד קיומה. בחנוכה יש לתקן את שכחת התורה וההעברה על הדת. כשאנו נפגשים במציאות ההיסטורית של “להשכיחם תורתך” – עניין ימים אלה הוא לעשות את ההיפך של “להשכיחם”” ממילא מובן שבחנוכה צריך להוסיף לימוד תורה ודבקות בתורה. גם בירושלים” מתוך אווירה של ירושלים” יש לעסוק בהיפך של “להשכיחם תורתך”: ריבוי זכירת התורה וריבוי קיום מצוות. נגד “להשכיחם תורתך” צריך “ללמוד ולקיים”. יש לחזור על כך חמש פעמים” עשר פעמים. ככל שהדברים יתבררו” יותר תהיה דבקות בתורה.
גם בירושלים יש מדרגות . “כה אמר ד’ אלהים זאת ירושלים בתוך הגוים שמתיה וסביבותיה ארצות” ” “ארץ שיש בה מיני ארצות הרבה” . ארץ ישראל כוללת ארצות רבות. אפילו באופן טבעי” יש חילוק בין האוויר של צפת לטבריה ושאר המקומות. ירושלים היא לב העולם. דברים קדושים אלה הם גם כפשוטם: אנו במרכז שלושת היבשות גם מבחינה גאוגרפית” וכוללים טבע של ארצות רבות. ארצנו מאוחדת ומסוגלת לקדושה” על אף כל החילוקים הטבעיים. אחדותה של ירושלים נמשכת מהמקור האלוהי האחד .

תגיות: חג החנוכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן