מדרגות קיימות בכל: ישנן מדרגות בין קודש לחול” וישנן מדרגות אף בקדושה עצמה” “המבדיל בין קודש לקודש” . אף בעם ישראל ישנן מדרגות” שכן גם הרשעים שייכים לעם ישראל” אולם ישנה הדרגה: צדיקים בינונים ורשעים – ראשי תיבות צבו”ר. יש מדרגות בזמנים: שבת ויום טוב. יש מדרגות בתורה: תורה שבכתב ותורה שבעל פה” מדאורייתא ומדרבנן. קיימות מדרגות בנביאים: משה ושאר נביאים. משה רבנו מוסר לנו הלכה למעשה” מה שאין כן שאר נביאים. עניינם של נביאים הוא: “זכרו תורת משה עבדי” ; להיות ממשיכי משה רבנו. אף בין הנביאים עצמם יש מדרגות: נביאי בית ראשון ונביאי בית שני.
בתלמוד הירושלמי מופיע הביטוי “דברי תורה” לגבי דברים הכתובים בנביאים ובכתובים. במובן מסוים” כל שלושת חלקי התנ”ך הם תורה שבכתב” אך קיימת ביניהם הדרגה. מכל מקום צריך להבין” שהבחנה אינה ניתוק – כפי שסוברים בטעות אלה המכנים עצמם מדענים ב’מדע המקרא'” וגורמים בכך לסיבוכים ולכפירה. הבחנות אינן פירוד” חס ושלום” אלא בירורים בתוך אותו עניין” בתוך קדושת נשמתנו.
גם בתוך קדושת התורה ישנן מדרגות. התורה היא מן השמים” ממקור קודשא בריך הוא” ויחד עם זה” בתוך התורה האחת והיחידית” יש מדרגות: תורה” נביאים וכתובים. כל התנ”ך הוא עניין אחד של דבר ד’ הנמשך אלינו. “משה קיבל תורה מסיני” ” ואחריו מופיעות שאר הקבלות. ספרות הקודש שלנו ערוכה על פי סידור חשוב וברור: בתחילת מסכת בבא בתרא מתברר מכוח המדע האמיתי של המקרא – מי כתב את ספרי הקודש השונים ומה הוא סדרם האמיתי” שהרי קיימות מדרגות רבות בגילוי הקדושה. בראש ובראשונה” ישנם חמישה חומשי תורה” שהם לעילא לעילא” אחריהם באים נביאים וכתובים. יש בגמרא הלכה יסודית” שמותר להניח ספר תורה על נביאים וכתובים” אך אסור להניח נביאים וכתובים על חמישה חומשי תורה” וכך נפסק ב’שולחן ערוך’. הנביאים מצטרפים למשה רבנו” לאחר מכן באים הכתובים” המשלימים את השלישיה של דברי אלוהים חיים.
יתרה מזאת” גם בתוך כל אחת משלוש המערכות שבקודש” ישנן מדרגות. קיים חילוק בין נביאים ראשונים לבין נביאים אחרונים. אחרי הנביאים היו דברים נוספים שניתנו לכתחילה לכתיבה” והם ה’כתובים'” הנובעים מתוך שפע השראת רוח הקודש” והם ניתנו מראש במגמה להיכתב. בתלמוד הירושלמי מבואר שבמערכת הכתובים עצמה ישנן מדרגות” וספר תהילים – ביחס לשאר הכתובים – עומד במדרגת הקדושה היותר עליונה.
אם כן” צריך תמיד לזכור” שגם בדברים הזורמים אלינו מן השמים” קיים סדר אמיתי. הסדר של האפיקורסים הזייפנים” דומה לסיפור על אותו ילד” נכדו של רופא גדול בירושלים” שמצא בחדר העבודה של סבו כתבי יד רפואיים” פרי עמל שנים של סבו. הוא קרע אותם לחתיכות קטנות וסידר אותן בערימות קטנות. גער בו סבו: “מה אתה עושה?!”. הילד השיב: “אני עושה סדר. אני מסדר כל פתק ופתק…”. כך הוא הסדר של אותם עזי פנים” החושבים לסדר את תורתנו. בוודאי שקיים סדר” אולם לא אנו קובעים אותו. זהו סדר ממקור הנבואה והשראת השכינה .