פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ

וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ

“וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף הַעוֹד אָבִי חָי וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו” . שאלת יוסף איננה מובנת” וכי לא ידע יוסף שיעקב אביו חי” הרי יהודה ציין זאת בפניו כמה פעמים. ובנוסף” מדוע כתוב שאחיו לא יכלו לענות לו כיוון שנבהלו מפניו” ולולי נבהלו מה היה להם לענות? במסכת חגיגה ד: מסופר שכשרבי אלעזר היה מגיע לפסוק זה היה בוכה: “וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו”. וכך אמר “ומה תוכחה של בשר ודם כך” תוכחה של הקדוש ברוך הוא על אחת כמה וכמה “. גם זה אינו מובן” איזו תוכחה יש באמירת “אֲנִי יוֹסֵף הַעוֹד אָבִי חָי”?
מבאר הנצי”ב בהעמק דבר” שחז”ל הבינו את דברי יוסף כתמיהה: האם באמת עדיין אבי חי” ולא מת מרוב דאגתו וצערו עלי? תמיהה זאת מובנת” בהיות יוסף יודע שהיה אהוב אצל אביו מכל בניו” “וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים” . לכן דייק יוסף לשאול “הַעוֹד אָבִי חָי”? ולא שאל העוד אבינו חי” והיינו שרצה לומר שהוא נקרא אביו בייחוד. תמיהתו זו של יוסף היא התוכחה לאחיו! כיוון שאפילו אם לפי מחשבתם סברו שדנים הם את יוסף בצדק” שע”פ חלומותיו והבאת דיבתם אל יעקב” והיו סבורים כי מסכן הוא את כלל ישראל והוא כקליפה הצריכה לפרוש מן הפרי כמו ישמעאל מאברהם ועשיו מיצחק ” מ”מ היו צריכים לחמול ולחוש על אביהם” שהרי ידעו את אהבתו העזה אליו. על כן נאמר” “וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו”” כי לולי נבהלו” היה להם מה לענות על מה שסבר.
כך מצאנו שענה יעקב לרחל” כשעלתה בלבבה מחשבה דומה לזאת של יוסף” “וַתֵּרֶא רָחֵל כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי” . מבאר שם הנצי”ב” שרחל סברה שהסיבה שלא ילדה” היא כיוון שלא זכה יעקב לזה. אמנם יש ליעקב בנים אחרים והיה נראה שרחל היא זו שלא זכתה” אך מכל מקום סברה רחל שהלא היא לבדה עיקר אישה אליו” ‘עקרת הבית'” ואם כן הוא זה שלא זכה” ולכן יש לו למסור נפשו בתפילה וכדומה. אולם ליעקב היתה תשובה לטענתה” “וַיֹּאמֶר הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְּרִי בָטֶן”” לא כמו שאת אומרת שבנַי מלאה אינם חשובים אצלי כל כך” ודומה אני כאילו לא זכיתי” אין הדבר כן” אלא ממך הוא מנע.
כך גם האחים יכלו לענות ליוסף” שעם כל אהבתו הגדולה של יעקב אליו” מכל מקום ודאי גם הם אהובים אצל אביהם. גם בנימין אחיו הקטן” בנה של רחל” סוף סוף חי וקיים. ובנוסף” חשוב שידע את מקומו” ואל ידמה שהגיע צערו של יעקב עד שלא יוכל עוד לחיות מפני היעלמותו” אך לא יכלו לעמוד בתוכחתו ולענות לו רק מפני הבהלה. נמצאנו למדים שישנן תוכחות שמשקפות לאדם את מצבו מול האמת הנוקבת” עד שמבהילות את נפשו ומעלימות ממנו כל מענה לשון.
“אָמַר לָהֶן יוֹסֵף: לֹא כָךְ אֲמַרְתֶּם שֶׁאָחִיו שֶׁל זֶה מֵת? אֲנִי קְנִיתִיו” אֶקְרָאֶנּוּ וְיָבֹא אֶצְלְכֶם. הִתְחִיל קוֹרֵא: יוֹסֵף בֶּן יַעֲקֹב בֹּא אֶצְלִי” יוֹסֵף בֶּן יַעֲקֹב בֹּא אֶצְלִי וְדַבֵּר עִם אַחֶיךָ שֶׁמְּכָרוּךָ” וְהָיוּ נוֹשְׂאִין עֵינֵיהֶם בְּאַרְבַּע פִּנּוֹת הַבָּיִת. אָמַר לָהֶם יוֹסֵף: לָמָּה אַתֶּם מִסְתַּכְּלִין לְכָאן וּלְכָאן” אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם. מִיָּד פָּרְחָה נִשְׁמָתָן וְלֹא יָכְלוּ לַעֲנוֹת אֹתוֹ. אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: וַי לָנוּ מִיּוֹם הַדִּין” וַי לָנוּ מִיּוֹם תּוֹכֵחָה. וּמָה” יוֹסֵף כְּשֶׁאָמַר לְאֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף” פָּרְחָה נִשְׁמָתָן. כְּשֶׁעוֹמֵד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לָדִין” דִּכְתִיב בֵּיהּ: ‘וּמִי מְכַלְכֵּל אֶת יוֹם בּוֹאוֹ וּמִי הָעוֹמֵד בְּהֵרָאוֹתוֹ’ ” שֶׁכָּתוּב בּוֹ: ‘כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי’ עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה. וּמַה זֶה ‘נִבְהֲלוּ אֶחָיו מִפָּנָיו’? כְּשֶׁיָּבוֹא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִתְבֹּעַ עֶלְבּוֹן הַמִּצְוֹת וּפִשְׁעָהּ שֶׁל תּוֹרָה” עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה… עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לָהֶם נֵס וְחָזְרָה נִשְׁמָתָן. “

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן