פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חשיבות המחמאות בנישואין

חשיבות המחמאות בנישואין

מחמאה היא דברי שבח לאדם על מעשים או על אמירות. כאשר אדם מחמיא” הוא כאילו אומר לשני: “אני רואה אותך” חושב עליך” שם לב אליך ומודע לתכונות הטובות שיש בך” ו”אני מרגיש כלפיך”…או: “זה עשה לי טוב ש…”

לכאורה” לתת ולקבל מחמאות זו הנאה ושמחה רבה בין בני הזוג. היינו מצפים לראות בני זוג רבּים מחמיאים זה לזה – עד בלי די. אולם לרוב אנו עדים למצב הפוך. יש קושי בנתינת מחמאות ובקבלתן. נברר את הקשיים ומתוך כך נוכל ללמוד כיצד להחמיא באופן נכון. כותב ר’ אליהו דסלר זצ”ל: “אין האושר בבית היהודי נקנה במטבעות של כסף – כי אם במטבעות לשון”.

הקשיים לקבל/לתת מחמאות:
” באווירה החברתית כיום” מחמאות נתפסות כהתחנפות או כתוספת מיותרת.
כהתחנפות: הרצון והשאיפה הם – לקבל” ולכן כדאי להתחנף לשני ולהחמיא לו כדי שיסכים למלא את רצונותיי. אך למעשה מחמאות כאמצעי להשגת דבר מה” אינן מחמאות. השני עלול לחוש השפלה ממחמאות כאלה. לפעמים גם מחמאה כמו “כל הכבוד שעשית…” הנאמרת בהתנשאות מה עלולה לתת לבן הזוג הרגשה כאילו מתייחסים אליו כאל ילד קטן” מה שמעיד שאין ביניהם שוויון ערך ההכרחי בנישואין.
כתוספת מיותרת: האווירה הכללית המודרנית היא של תכל’ס. הצגת תוצאות בשטח. דיבורים שאינם השגת תוצאות – מיותרים. חבל על הזמן. המקבל ירגיש שמנצלים אותו לעשייה ללא התייחסות לערכו. לכן יגלה התנגדות דווקא למחמאות.
” מחשבות שכיחות: אשה חוששת” שאם היא תחמיא לבעלה הוא יבין שהיא חושבת שעשה מעבר למה שהוא צריך. מכיוון שהוא רק “התנדב”” הוא לא יעשה יותר. חוץ מזה” למה להחמיא לו? הוא צריך לעשות. גם הוא גר בבית הזה…
גבר חושש” שאם הוא יחמיא לאשתו זה יתפרש כאילו הוא אומר שרק היא עושה והוא לא עושה מספיק. חוץ מזה” הוא חושב” הוא עובד קשה בחוץ והיא.. ממלאה את חובותיה…
” שיגרת החיים. הצורך והמרוץ להספיק את מטלות החיים” לא מותירים זמן לחשיבה על מערכת היחסים הזוגית ותשומת לב רגשית זל”ז.

לעומת התפיסה הפוסט-מודרנית” שרואה את הנאת הפרט כערך עליון” ראוי שניקח כמקור השראה לחיי הנישואין את רוח ישראל” הרואה בעיקרו של קשר איש-אשה” את הקשר הנפשי-נשמתי. משכך” חובה להתייחס אל האישיות העושה” ולא רק אל המעשה.
במקום לדרוש זכויות” נשמח למלא חובותינו לבן/בת הזוג שבחרנו לאהוב.

כיצד?
” לדוגמא: האשה הגישה לבעלה ארוחה הערבה לחיכו. בד”כ הארוחה מתקבלת כמובן מאליו. “היא הגיעה לפני מהעבודה. היה לה מספיק זמן להכין וחוץ מזה – זה תפקידה…” אבל” אם הוא יחשוב שמצד האמת לא חייבים לו דבר” הוא יכיר טובה ויחמיא לה באופן אמיתי. אם נאמרת מחמאה :”הארוחה טעימה מאד”. המחמאה על הארוחה ולא על אשתו. לעומת זאת” ראוי שיחמיא לאשתו: “הארוחה שהכנת טעימה מאוד… אני גם יודע שהשקעת מחשבה ועמלת על כך… אני מאד מעריך אותך…” . כך אשתו תרגיש” עד כמה הוא מעריך ורואה את מאמציה ונתינתה.
דוגמא נוספת שכיחה: האיש הדיח כלים ואומר לאשתו: “הדחתי לך את הכלים…” ובמקום להעריך” היא כועסת: “הדחת לי?? רוב הכלים שלך וחוץ מזה בישלתי בשבילך…”. כוונתו הייתה לומר:”רציתי לשמח אותך אז הדחתי כלים כדי שיהיה לך טוב ונעים …”. כאן חשוב לשני הצדדים ללמוד” כיצד לבטא את ההערכה שלהם.
” לכל אדם ישנם צרכים רגשיים שונים. לעיתים גם אם רוצים להחמיא” הם יחמיאו כפי מה שנראה להם או כפי שהורגלו. אבל זה לא בהכרח תואם את הצורך הרגשי של השני. לדוגמא: האשה מחמיאה לבעלה על דברים שהם פשוטים אצלו כמו למשל על תיקון ברכב” בעוד שהוא זקוק למחמאה דווקא על תליית הכביסה שמבחינתה זה עניין פעוט” בעוד אצלו זה מאמץ גדול .
” מחמאות גם מתוך המצב השלילי – האיש כועס על אשתו שמאחרת… במקום לכעוס בחזרה” אפשר לומר: “אני רואה כמה חשוב לך שנגיע בזמן. אני מזדרזת…”. האשה כועסת שבעלה השאיר כביסה על הרצפה” “אני רואה כמה הסדר והניקיון חשוב לך… הייתי צריך לשים לב”.
” “מענה רך ישיב חימה”(משלי טו-א).גם אם נאמרו דברים שליליים” יש הבחירה לומר:”את/ה מאד חשוב/ה לי… חבל שניכנס למריבה. אפשר אחרת בוא/י נדבר ונבין זה את זו…”
” מחמאות ניתנות להיאמר על כל פעולה ואמירה של כל אחד מהם ועל כל נושא. כמו: סידור חשבונות בנק ותשלומים” טיפול בילדים” סדר ונקיון” יחס לזולת וכו’.
” מחמאה מדויקת ולא כוללנית. לדוגמא: במקום “תודה על הבגדים הנקיים…” יש לבטא את הפרטים המדויקים. “תודה שכיבסת לי את הבגדים וסידרת גם בארון. באמת לא ברור מאליו…”
ביטויי רגשות חיוביים בשילוב מחמאות” מאפשרים ראייה חיובית והכרת הטוב על כל פעולה. התנהלות כזו מוסיפה אווירת שמחה והרבה אור בבית. אין לחשוש מעודף רגשות חיוביים.
כל המרבה הרי זה משובח..!

תגיות: מחמאה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
סיכום וסיום של שלבי הנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב המיזוג והאיזון הזוגי בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
איך אפשר לקדם את היעד לנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב  הבנייה המחודשת של המחויבות הזוגית. | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן