פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > כיצד נכון לטפל באלימות רגשית? ד”ר מיכאל אבולעפיה עונה

כיצד נכון לטפל באלימות רגשית? ד”ר מיכאל אבולעפיה עונה

“החובל בחברו חייב לשלם לו חמשה דברים נזק וצער ורפוי ושבת ובושת וחמשה דברים אלו כולן משתלמים מן היפה שבנכסיו כדין כל המזיק (הלכות חובל ומזיק א” א)… כיצד משערים הבושת הכל לפי המבייש והמתבייש אינו דומה מתבייש מן הקטן למתבייש מאדם גדול ומכובד שזה שביישו זה הקל בושתו מרובה”. (הלכות חובל ומזיק ג” א)
יש שלוש לשונות של בושה: ביזוי” קללה וארור. ביזוי” הוא פגיעה פאסיבית כמו לא לשים לב” לא לקום בפני תלמיד חכם” לשכוח מה שחשוב” כמו ילד שטוען ‘שכחתי’… אבל בעצם” מדובר באלימות רגשית” כמו ‘לעולם אל יטיל אדם אימה יתרה בתוך ביתו’ (גיטין ו” ב) ולפעמים זה יתבטא בזה ששלושה ימים שותק ולא מדבר לאשתו … קללה היא ביזיון אקטיבי” אלימות מילולית” ניבול פה” הוצאת דיבה ועוד… ארור” יש בזה גם לשון נידוי (כלי יקר” לך לך).
האלימות הרגשית” המילולית והבלתי מילולית” היא האלימות הנפוצה ביותר ולפעמים הקשה ביותר. היא משאירה חץ תקוע בתוך הלב” שלא תמיד אתה יודע מי שלח את החץ ומהו אותו קול שם בפנים שאומר ‘אני לא שווה דבר’. זו יכולה להיות אלימות של מורה עם תלמיד” של אישה לבעלה ולהפך” של גבר לילדיו” של מנהל לעובדים ועוד.
אולם עלינו לזכור עקרון חשוב – שהכל הולך לפי המבייש והמתבייש. יכול להיות איש” פשוט בעיני עצמו” שלא ייפגע ממלך שלא מתייחס אליו” ולעומתו – איש גאוותן שלא יוכל לסבול את יחס המלך אליו. ויכול להיות תלמיד בשיעור א’ שאינו מכבד את ראש הישיבה וראש ישיבה שמוחל לגמרי על כבודו…
בעצם” ככל שיש יותר ‘אגו'” ככל שה’אני’ מנופח” כך האדם פחות מסוגל לשאת עלבון. יתרה מזו” אין ערך אמתי לאדם אלא לפי יכולתו להיות בטל אל ה’ יתברך” להבין שמי שבמרכז הוא ה’ ולא ה’אני’ שלו” להכיר בגדלותו יתברך לעומת פחיתותו הוא. תלמיד חכם או מלך ישר” חשים כמייצגים את ה’ בעולם ולכן אינם נפגעים פגיעה עצמית אגוצנטרית של עצמם אלא אלא חשים לפגיעה בכבוד השכינה.
לכן הטיפול באלימות רגשית הוא כפי שכתוב בפסוק: ”וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ כִּי אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם” (ויקרא כה” יז) על האדם להוסיף יראת שמים” כלומר להיות ‘מן הנעלבים ולא מן העולבים שומעים חרפתם ואינם משיבים’ (שבת פח” ב). כמו האדם שיש בו יראת שמים” דבריו נשמעים (ברכות ו” ב). הכבוד האמיתי העמוק הפנימי הוא מכוח יראת השמים שבך. הקומה הזקופה של האדם” העצמיות העצמאות והעוצמה שלו” הם מצד היכולת שלו לכבד את המלך מלכי המלכים. וככל שאנחנו מרגישים בדור הזה יותר זלזול ותוקפנות מילולית” ככה עלינו להוסיף יראת שמים כמו ‘שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין’ (סוטה ב” א).
ואם אתה מרגיש שאתה הוא האדם המותקף” עליך להוסיף יראת שמים” שימוש תלמידי חכמים” להזדקף!” על מנת לא לאפשר לאיש לזלזל בך. והדברים נכונים גם בטיפול של התוקפן לפי ‘כל הפוסל במומו פוסל’ (קידושין ע” א).

תגיות: אלימות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

המקווה של הנפש – מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
לצאת מחגי תשרי ברייה חדשה: מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
מה נוכל ללמוד לחיינו מהמתרחש באפגניסטן? מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
afghanistan-81057_640
“הבית שלי נשרף”: מאמר מיוחד על טראומות ודרכי התמודדות מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה בעקבות המצב
Shape-2
house-262609_640
בדרך אל החופה: יופי זה נהדר, אבל איך הוא נמדד?
Shape-2
בדרך אל החופה
איך לעצור את הנפילה ?
Shape-2
WhatsApp Image 2021-02-15 at 00.88888888888
ד”ר מיכאל אבולעפיה: אל תתייאש, תתחדש!
Shape-2
desperate-child-R5M78UB
מה מקומן של שיטות זרות בפסיכולוגיה היהודית?
Shape-2
machon
סדר הגאולה
Shape-2
machon
האם אפשר לשמוח בלי תיקון המידות??
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן