פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > העוסק בתורה לשמה

העוסק בתורה לשמה

פרק ‘קניין תורה’ הוא ברייתא” שנוספה אחרי חמשת הפרקים הראשונים של מסכת אבות” שהם משנה. בפרק זה” מופיעה הדרכה לימודית” חינוכית” לגבי אופן קניין תורה. התורה שייכת לכלל ישראל ולנשמת כל אדם מישראל” כפי שכותב זאת הרמב”ם בהלכות תלמוד תורה : “… כתר תורה הרי מונח ועומד ומוכן לכל ישראל” שנאמר: ‘תורה צוה לנו משה” מורשה קהלת יעקב’. כל מי שירצה יבוא ויטול”. לכל אחד יש חלק בתורה: “ותן חלקנו בתורתך”. על כן” יש צורך לברר את מהות קניין התורה” ונוסף לכך את דרכי הקניין” כפי שאנו מוצאים בספר ‘מסילת ישרים'” שכל עניין מתברר בשני אופנים: במהותו ובדרכי קניינו.
פרק ‘קניין תורה'” הוא אוצר שלם של דברי חז”ל על התורה” ערכה וקניינה. אין ב’פרקי אבות’ שום נושא אחר אשר לו הוקדש פרק שלם. מסתמא” התורה ראויה לכך. קודם כל” מופיע הצד האידיאלי: “כל העוסק בתורה לשמה זוכה לדברים הרבה” . לימוד תורה לשמה פירושו לשם התורה” ולשם נותנה” והיינו הך. אורייתא וקודשא בריך הוא חד. התכלית הנשגבה של תורה היא השראת השכינה בעולם” קידוש השם בעולם” גילוי אור ד’ בעולם. עסק בתורה לשמה הוא מצד עצמה של תורה. על כן מתוך המצב העילאי של “העוסק בתורה לשמה” הוא “זוכה לדברים הרבה”” לריבוי פרטי תורה” פלפולים וחידושים בתורה. מתוך כך הוא מוסיף שמחה ודבקות בתורה” ואז בקפיצה עצומה הוא מתרומם למדרגה הכלל כללית ש”כל העולם כולו כדאי הוא לו”. כל הפרטים מקבלים ערך כללי של תורת בורא עולם. יש לזכור שכל הדברים הפשוטים שבתורה הינם פרטים של “תורה שקדמה לעולם”” פרטים של אורייתא וקודשא בריך הוא חד.
קיימים כמה ביטויים ביחס לקניין תורה: “לומד תורה”” מעל זה “עוסק בתורה”. כאן מופיעה הדרגה העילאית: “העוסק בתורה לשמה”” במובן אידיאלי” לשם הדבר עצמו. עסק בתורה לשמה” באמת לשמה” לשם התורה” מתוך קשר אידיאלי לתורה” מתוך שייכות ודבקות אידיאלית – זהו המצב היותר עליון של לימוד תורה. זהו היסוד” ראש ההר אשר ממנו נובעת רשימה של תכונות וקניינים חשובים: “כל העוסק בתורה לשמה” זוכה לדברים הרבה…”. הראשית היא עסק בתורה לשמה” דבקות ושקידה בעצמיותה של תורה” מתוך האחדות של ישראל ואורייתא. אחר כך מופיע בניין נפלא. במשנה הראשונה נמצא השורש. כל הפרקטיקה המפורטת והאישית של קניין תורה” נמשכת לאור האידיאל העליון .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן