פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > הפטרת בא – מצרים אויבי ה’

הפטרת בא – מצרים אויבי ה’

פרשות השבוע הנוכחיות – וארא” בא – מתארות את עשר המכות הבאות על המצרים. במקביל” אנו קוראים בהפטרות של שבתות אלו את הנבואות על חורבן מצרים העתיד להתרחש בסוף ימי הבית הראשון: בהפטרה של הפרשה הקודמת” פרשת וארא” קוראים בדרך כלל אחת מנבואות החורבן של יחזקאל על ארץ מצרים” ובהמשך לכך אנו קוראים השבת חלק מנבואות החורבן של ירמיהו. לשני הנביאים הללו יש מקבץ של נבואות חורבן על העמים” ובשניהם מצרים מופרדת ומהווה נושא מרכזי בפני עצמו – יחזקאל מביא את חורבן מצרים בסוף חורבנות העמים” ואילו ירמיהו מביא את מצרים בראשונה.
ירמיהו מנבא על כיבוש מצרים על ידי נבוכדנצר: “הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר ה’ אֶל יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא לָבוֹא נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל לְהַכּוֹת אֶת אֶרֶץ מִצְרָיִם” (יג). כאשר הנביאים מבשרים על חורבן הגויים” חשוב לשים לב מהו החטא שבגינו תיחרב כל אומה על פי הנביא. בפסוק י (שלושה פסוקים לפני תחילת ההפטרה) מתבארת הסיבה לחורבן מצרים: “וְהַיּוֹם הַהוּא לה’ צְבָאוֹת יוֹם נְקָמָה לְהִנָּקֵם מִצָּרָיו”. מצרים הם צרי ה’! במה מתבטאת הצרוּת של מצרים לקב”ה?
נקדים ונביא מדברי חז”ל (ויקרא רבה יג” ה) המצביעים על רמז בשמה של מצרים לעוינותה לישראל” וכי יש בה תכונה של התנגדות לישראל” המשותפת לכל האויבים שבאו אחריה? “אמר ר’ יוסי ברבי חנינא: כל המלכיות נקראו על שם מצרים על שם שהיו מצירין לישראל”. מצרים היא אויב ראשי לישראל” ובכך היא אויבת לה’ שבחר בהם.
כעת נעמוד על אופי העוינות המצרית. קו אופי מרכזי של מצרים הוא ביטחון בשלוותה החומרית. בנבואות השונות בנביאים” מצרים היא נציגת תפיסת העולם של ביטחון בחומר” תחת ביטחון בקב”ה. המוטיב המרכזי בהקשר זה הוא היאור אשר מצרים כה בטחה בו לכלכלתה. כך אומר ירמיהו בפסוקים הקודמים להפטרתנו )ז-ח): “מִי זֶה כַּיְאֹר יַעֲלֶה כַּנְּהָרוֹת יִתְגָּעֲשׁוּ מֵימָיו. מִצְרַיִם כַּיְאֹר יַעֲלֶה וְכַנְּהָרוֹת יִתְגֹּעֲשׁוּ מָיִם…”. גם יחזקאל הנביא הוכיח את הבטחון של פרעה בכלכלת היאור (יחזקאל כט” ג): “הַתַּנִּים הַגָּדוֹל הָרֹבֵץ בְּתוֹךְ יְאֹרָיו אֲשֶׁר אָמַר לִי יְאֹרִי וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי”.
אכן בדברי חז”ל נזכר שביטחון פרעה ביאור עומד למעשה מאחורי סירובו להכיר בקב”ה. במדרש שמות רבה (ה) נאמר: “אמר להם [פרעה]: מתחלה שקר אתם אומרים [שהקב”ה הוא בורא העולם]” כי אני הוא אדון העולם ואני בראתי עצמי ואת נילוס” שנאמר (יחזקאל כט) לי יאורי ואני עשיתני” ובפסיקתא רבתי (פיסקא כא) מבארים חז”ל שהמצווה הראשונה מתוך עשרת הדיברות באה לשלול את התפיסה המצרית: “נאמרו עשרת הדברות כנגד עשר מכות שהביא הקדוש ברוך הוא על המצרים במצרים. אנכי כנגד מכת דם… [אמר ה’ לישראל בדיבר הראשון:] אל תאמר כפרעה ‘לי יאורי ואני עשיתיני’ (יחזקאל כט” ג)” אל תאמר שאני בראתי עצמי”.
במקומות רבים משמשת מצרים מבטח חומרי לישראל כתחליף לביטחון בה’. כן הוא בישעיהו פרקים לא-לב” ביחזקאל פרקים יז” כט ועוד. בהקשר זה יש לשים לב כי ההתמודדות עם המצרים לא תמיד היתה קיומית. בשונה מאויבים אחרים של ישראל שניסו להילחם בהם ולקעקעם” המצרים סיכנו אותנו לעיתים בדרך של ידידות וכריתת ברית איתנו. בכך היוו המצרים סכנה רוחנית: להטות את ישראל ללכת אחרי שיקולים חומריים ולבטוח בהם עצמם ולא בקב”ה. על כן בפרקנו קרויים המצרים צריו של הקב”ה” ועל כך הם צפויים להיחרב.
לטורים ומאמרים נוספים של הרב יואב אוריאל ראו באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן