פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > עץ החיים

עץ החיים

בט”ו בשבט נוהגים רבים בישראל לנטוע עצים ברחבי ארצנו האהובה. רמז למנהג זה יש בדברי חז”ל: מתחילת בריאתו של עולם לא נתעסק הקב”ה אלא במטע תחילה ככתוב “ויטע ד’ אלקים גן בעדן” (בראשית ב). אף אתם כשתיכנסו לארץ לא תתעסקו אלא במטע תחילה ככתוב “כי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ פרי” (ויקרא רבה כה ג). מכאן למדים חז”ל שיש ללכת בדרכיו של השי”ת – כשם שהקב”ה נטע גן בעדן” גם אנו צריכים לנטוע עצים בארץ ישראל שהיא בבחינת גן בעדן.
אבל” אין זה מספיק לנטוע אלא צריכים גם לעבוד ולשמור על הנטיעות. כשם שהקב”ה הניח את האדם בגן עדן לעובדה ולשומרה” גם אנו מצווים לעובדה ולשומרה בחיי הפרט ובחיי הכלל” אחרת נקלקל ח”ו את גן העדן אשר אנו חיים בו” כדברי חז”ל: “בשעה שברא הקב”ה את האדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו ראה מעשי כמה נאים ומשובחים הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי” תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי” (קהלת רבה ז). גם על אכילת פירות גן עדן אנו מצווים ומוזהרים שלא לאכול מעץ הדעת טוב ורע” שאכילתו מביאה על האדם ועל המין האנושי כולו בושה ועצבות” בזה שאדם מדמה לעצמו שרק הוא עצמו יודע מהו הטוב ומהו הרע ומתעלם מההדרכה האלקית המלמדת אותנו מהו הטוב ומהו הרע באמת” כפי שהיא כתובה בתורתנו הקדושה שהיא בבחינת “עץ חיים למחזיקים בה”.
נכון לעכשיו אשרינו מה טוב חלקנו שאנו יושבים בארץ ישראל ונוטעים בה עצים ואוכלים את פרותיה ורואים בחוש את הקץ המגולה” כדברי הנביא יחזקאל: “ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא” (עיין סנהדרין צח א). אולם יחד עם זה עלינו לעבוד ולשמור על הנטיעות בארצנו הקדושה והאהובה. לעובדה – לפתח את הארץ וליישב אותה לכל אורכה ורוחבה. ולשומרה – מפני הערבים חומסי ארצנו שכל מטרתם חיסול מדינת ישראל ח”ו.
ויותר מכל עלינו להיזהר מלאכול מעץ הדעת טוב ורע” דהיינו לחשוב שהטוב והרע בחיי בפרט ובחיי הכלל נתונים אך ורק לשיפוטנו ולשיקול דעתנו ותו לא” ובמיוחד צריכים להיזהר האוחזים בהגה השלטון מטעות זו. הם צריכים ללמוד” להבין ולהכיר שהטוב והרע ביחס לארץ ישראל ואחיזתנו בה נלמדים מתורתנו הקדושה שהיא הבסיס המוסרי כלפינו וכלפי אומות העולם לצדקת אחיזתנו בארץ חיינו” כדברי רש”י בתחילת התורה שאם יבואו אוה”ע ויאמרו לנו ליסטים אתם שכבשתם את ארץ ישראל נאמר להם: כוח מעשיו הגיד לעמו לתת נחלת גויים.
בציפייה לישועה השלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן