פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > מה זה ט”ו בשבט

מה זה ט”ו בשבט

 
מרן הרב קוק כותב באגרות (אגרות הראיה ב” עמ’ סא) שבט”ו בשבט מתעוררת חיבת ארץ ישראל.  כלומר אין לו מקור לא בתורה” לא במשנה” לא בגמרא ולא בראשונים.  אך כך היא העובדה ממרומים ובתוכנו שמתעוררת חיבת ארץ ישראל.  כמובן” כל יום יש לחבב את ארצנו” ומרן הרב קוק כותב באגרות שכל הביטויים שבעולם לא יספיקו לתאר אלפית של עומק חיבתה” מכל מקום בט”ו בשבט זה עוד יותר חזק.  במשנה ראש השנה (טו ב) זה תאריך הנוגע למצוות תלויות בארץ” כגון ערלה ונטע רבעי” אבל מעבר לזה מתעוררת חיבת הארץ.
ומהי חיבת הארץ?  קדושה.  קדושה אלהית” קדושת השכינה.  הב”ח באורח חיים סי’ רח מסביר שהשכינה שוכנת אפילו בפירותיה של ארץ ישראל וזו סיבת נוסח ברכת מעין שלוש: לאכול מפריה.
אך כיצד אפשר לראות את קדושת הארץ?  לנו אין היא גלויה” כמו שלא גלויה לנו קדושת השבת או קדושת נשמת ישראל.  בשביל זה צריך נבואה או רוח הקודש.  שלושה סוגי קדושות הן” קדושת המקום” קדושת הזמן” קדושת האדם” כמבואר בספר יצירה: עולם שנה נפש ראשי תיבות עש”ן.
אבל אנחנו יכול לראות את התוצאות של הקדושות האלה” כמשל של רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי.  כאשר עץ נטוע במדבר” הוא בקושי שורד” וכשהוא נטוע בפרדס” הוא פורח.  כך עם ישראל בגלות בקושי שורד” ועתה שהוא בארץ ישראל הוא משגשג ופורח.
מרן הרב קוק כותב באגרות שאל לנו לבדוק ביראת שמים של היהודים שעולים לארץ” אלא יש לקבל את כולם ובמשך הזמן הם יחזרו בתשובה” כמו שהיה בזמן עזרא שעלו לארץ כל מיני יהודים מחללי שבתות ובסוף צמחו מהם התנאים (אגרת פב.  אגרת שיא.  לנתיבות ישראל א קנד  לזכותם של ישראל).
גם בימינו” הקדושה הגנוזה של עם ישראל נפגשת עם הקדושה הגנוזה של ארץ ישראל ומתוך כך חוזרים בתשובה.  
ממשנת הרציה
הרב דוד לנדאו
חיוניות התורה
יתכן אדם בעל ידיעות רבות ורחבות” אבל עדיין לא ברור ומוחלט שיש לידיעות אלו שייכות לאמיתיות נפשו. ב’אורות התורה’ מבורר באריכות שלימוד תורה אינו איסוף ידיעות יבשות אלא עיסוק בתורת חיים. לימוד של קודש אינו אגירת ידיעות אלא לימוד של חיוניות. יש אנשים האומרים בזלזול: “זהו לימוד ברגש!”. לא” חיוניות אינה רגש. רגש אינו אלא חלק קטן מן החיים. החיוניות כוללת את כל האדם החי. היא שלמות: “צדיק באמונתו יחיה”” זהו הרבה יותר מרגש והרבה יותר משכל. שכל ורגש הם שני צדדים של האדם החי” אך הם לא הכל. הבריאות השלמה של אדם חי מופיעה כאשר כל כוחות החיים שלו — הרגש” השכל” המרץ והרצון — מכוונים לד’ אלוהים חיים. כך צריך גם הלימוד להיות. בברכות התורה אנו אומרים: “וחיי עולם נטע בתוכנו” — “היא תורה שבעל פה”. מה מובנו של הביטוי: “חיי עולם נטע בתוכנו”? צריך להתבונן באמת המוחלטת הזאת. אין נטיעתם של “חיי עולם” מתחילה בכל אחד מישראל באופן אינדיבידואלי” אלא בכלל ישראל בכל דורותיו. כמובן” כל אחד מישראל הוא חלק של כלל ישראל” ולכן שייך לחיי עולם הנטועים בתוכנו. זרם גילוי אלוהים חיים” שמופיע בדינמיקה החיה של דורות ישראל” הוא התורה שבעל פה” הוא התורה שבתוכנו” בתוך כל נשמותינו וכל עצמותינו” ובה מתגלה נצח ישראל לכל הדורות.
תורה שבעל פה היא התורה שחיה בתוך הנשמה הכללית של כלל ישראל” לכל מדרגותיו” ואפילו באפיקורסים שבישראל. האפיקורסים אינם יוצאים מכלל ישראל. יש סוג אנשים שיוצאים מכלל ישראל: אלה הם המינים” אך לא האפיקורסים. יהודים מיסיונרים ואנשים מסוג זה” הם הקרובים למהלך של הוצאה מכלל האומה. אכן קיימת בתפילה “ברכת המינים”” אולם אין נוסח של ‘ברכת האפיקורסים’. לגבי כלל ישראל” יתכן מצב של האפלה של הסגולה” אך לא של ביטולה” חס ושלום. “נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם”. “לא איש אל ויכזב” ובן אדם ויתנחם”. קיים תמיד המשך ל”חיי העולם הנטועים בתוכנו”.
אם כן” קניין תורה מתחיל מן השייכות לכלל ישראל. נכון שיש מדרגות בקניין תורה” אבל המקור הוא כלל ישראלי. על כן” לימוד תורה צריך להיות בכל חיוניות הנפש. לפעמים שואלים אותנו אנשים: למה אתם מזמזמים בשעת הלימוד בישיבה? התשובה היא” שהגמרא היא המזדמרת בכל עצמיותנו. “כל עצמותי תאמרנה” אינו דבר מלאכותי כמין הצגה תיאטרונית אלא דבר טבעי החי בקרבנו: “כי אל חי בקרבכם”” בכלל ישראל” וזהו המקור לדבקות בתורה. וכי אפשר לאדם מישראל להיות עם הארץ בתורה?! מובן מאליו שהשייכות לתורה היא חיונית והכרחית לכל אחד מישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן