פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > ולא נחם אלקים – דרך קצרה שהיא ארוכה

ולא נחם אלקים – דרך קצרה שהיא ארוכה

“ויהי בשלח פרעה את העם ולא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא” כי אמר אלקים פן ינחם העם בראותם מלחמה ושבו מצרימה”. הקב”ה רוצה מאוד להכניס את בני ישראל לארץ ישראל והדרך הקצרה לשם היא דרך ארץ פלשתים” אבל יתכן מאוד שבמעבר בדרך זו יצטרכו בני ישראל להילחם” ומכיוון שעדיין הם אינם בנויים למצבי מלחמה יש חשש שירצו לשוב למצרים. והתמיהה הגדולה – וכי יד ה’ תקצר?! אחרי כל האותות והמופתים במצרים יכול ה’ לחולל עוד נסים ונפלאות ובני ישראל יתגברו על אויביהם ויכנסו לארץ.
הרמב”ם במורה נבוכים מבאר באריכות שסדר ההנהגה האלוקית הוא בניית האדם בסדר ובהדרגה “לפי שאי אפשר לצאת מן הקצה אל הקצה הנגדי בבת אחת” ולפיכך לא יתכן כפי טבע האדם שיעזוב כל מה שהורגל לו בבת אחת”.
הרמב”ם לומד זאת מפרשתנו” שה’ הסב את העם דרך המדבר “והנה הסב ה’ אותם מן הדרך הישרה שהיא היתה המטרה הראשונה” מחמת חשש שאין יכולת לגופותיהם עליו כפי הטבע. וניהלם ה’ בעיכובם במדבר עד שנתאמצו נפשותיהם כי המדבריות ופראות הגוף מביאים אומץ” וגם נולד עם אשר לא הורגל לכניעה ולעבדות”. כלומר” עם ישראל היוצא ממצרים הוא עם שהורגל לעבדות” לכניעה ולפחד מפני נוגשיו” ואי אפשר להפוך אותם בזמן קצר לעם אמיץ ולוחם ולכן הקב”ה מוליך אותם קמעא קמעא” בונה בהם אומץ וגבורה ומתוך כך יוכלו להיכנס לארץ ולהילחם באויביהם.
כך לומד מכאן רבנו הרצי”ה את סדר החינוך האלוקי עם בריותיו. “נפגשים כאן בהנהגה האלוקית הפועלת במבוכי וסיבוכי הבריאה. ההנחיה האלקית נבעה כך בגלל החסרון שבעם” מתגלה העומק בסדר החינוך האלקי בהתהלכות עם בני אדם” הבאת ששים ריבוא איש ממצרים לירושלים אינה מבצע פשוט. נדרשת בגרות רוחנית כדי להבין שבשביל חירות כדאי לסבול. יחד עם זאת יש לפעמים צורך להתחשב בחולשות בני אדם” וגם זה משתלב במערכת התוכנית האלוקית” הפוליטיקה האלוקית מתחשבת עם האפשרות שהעם יפחד ממלחמה ויתחרט על יציאתו ממצרים” כנגד זה לא מופיעה כפייה אלא סידור המסיבות בצורה כזו שיהיה מוסבר לאדם ולציבור” (שיחות לספר שמות 159).
ומההנהגה האלוקית נלמד אף אנו. הרבה פעמים אנו רוצים לבצע תהליכים מהירים” לראות שהילדים מקבלים את מרותנו” ואנו אף בוחרים לכוף דעתנו” בעניין זה או אחר. לרגע נראה שהנה הצלחנו וחינכנו את הילד” אבל באמת אם לא הסברנו” אם לא עשינו תהליך חינוכי מובנה” הדבר לא נקנה אצל הילד כקניין טבעי ולא יחזיק ימים רבים. לכן נלמד מכאן שיש דרך קצרה שהיא ארוכה ויש דרך ארוכה שהיא קצרה שהיא באמת מטמיעה בנער את הדעה הנכונה ובונה אותו להיות מוכן להתמודדויות שיש לו ועוד נכונו לו במהלך חייו.
אחד מבני לומד בישיבת חלוצי דרור שבנגב המערבי” חלוצה. הנהלת הישיבה התלבטה ביחס לסמארטפונים וכד'” האם לאסור אותם באופן מוחלט או להתיר להביאם לישיבה עם סינון. הם החליטו לשתף את התלמידים בדיון” ובמשך שבועיים עסקו בנושא. הביאו רבנים ומרצים שונים שהסבירו את הנזק שיש בדבר. ערכו דיונים עמוקים עם התלמידים” והתלמידים בינם לבין עצמם – סמארטפון עם סינון או בכלל לא… והתוצאה המדהימה והמשמחת היתה שרוב התלמידים החליטו שההנהלה תאסור כליל הכנסת סמארטפונים לישיבה.
כך מתוך בניין והעמקה והולכת מהלך חינוכי מתקבלת התוצאה האמתית והרצויה ביותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן