פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם – וכן תעשו

ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם – וכן תעשו

ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם (שמות כה ח). מפרש רש”י: ועשו לשמי בית קדושה. בית שהקדושה והשכינה מתגלה בו. המשכן ובית המקדש אינם רק בית קדושה לכלל ישראל ולעולם כולו” אלא כל אדם ואדם הוא בבחינת “בית מקדש”” וצריך לבנות את עצמו ולשמור על עצמו כשם שבנו את המשכן והמקדש” וכדברי ר’ חיים מוולוזין זצ”ל: “תדעו שכל תכלית רצוני בתבנית המשכן וכל כליו” רק לרמז לכם שממנו תראו וכן תעשו אתם את עצמכם” שתהיו אתם במעשיכם הרצויים כתבנית המשכן וכליו” כולם קדושים” ראויים ומוכנים להשרות שכינתי בתוככם ממש זהו ‘ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם’. ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו וכן תעשו’ (שמות כה ט). תכלית כוונתי שכן תעשו את עצמכם” (נפש החיים” שער א פ”ד).
אפשר וצריך ללמוד מבניין המשכן כיצד לבנות את חיי הפרט וחיי הכלל” באופן שהשכינה” שאור ה’ יתברך יתגלה בהם. לדוגמא: לבו של המשכן בקודש הקודשים הוא ארון העדות שבו מונחת התורה הקדושה ולוחות הברית” ומעליהם הכפורת עם הכרובים “פניהם איש אל אחיו” (כה כ). כך גם בחיי הפרט” במשפחה ובאומה” לימוד התורה וקיומה צריך להיות במרכז החיים” במרכז הבית הפרטי והלאומי. הכרובים המביטים זה אל זה מרמזים לנו על הכפרה ועל הסליחה ומעל הכל על האהבה שצריכה להיות בתוכנו” בביתנו ובעמנו” כמו שהאוהבים מביטים זה אל זה ואינם מפנים עורף” כך גם אנו בחיי הפרט ובחיי הכלל” צריכים להביט זה אל זה ולאהוב זה את זה.
דברים רבים יכולים ללמוד מהמשכן ומהמקדש” אשר תכליתו וייעודו להביא אור וטוב לאדם לעם ולעולם כולו.
נכון לעכשיו” אנו מציינים את תולדות ישראל דרך בית המקדש – בית ראשון” בית שני ובית שלישי שיבנה במהרה בימינו אמן. ואין זה מקרה. בית המקדש מאחד סביבו את כל עם ישראל” מטהר את כל האומה” מביא סליחה וכפרה” אהבה וקדושה וכל טוב” ולכן מן הראוי שעל פיו יציינו את הדורות ודורנו. אמנם בית המקדש הראשון חרב וגם השני” ברוב עוונותינו” אבל מובטחים אנו שייבנה במלוא פארו וגודלו בית המקדש השלישי” שאנו נמצאים בתחילת בנייתו והוא לא יחרב לעולם. ומתוך שכל האומה תתקבץ לארץ ישראל ותתאחד בארץ ככתוב “גוי אחד בארץ”” נזכה גם שיתקיים בנו “השיבנו ד’ אליך ונשובה חדש ימינו כקדם” (איכה ה)” ויתקיימו דברי ישעיהו: “והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ד’ בראש ההרים ונישא מגבעות ונהרו אליו כל הגויים והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ד’ אל בית אלקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו כי מציון תצא תורה ודבר ד’ מירושלים” (ב” ב).
מהמצפה לישועה השלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן