פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בגדי כהונה מכפרין

בגדי כהונה מכפרין

“למה נסמכה פרשת קרבנות לפרשת בגדי כהונה? לומר לך” מה קרבנות מכפרין” אף בגדי כהונה מכפרין”2 . מדרש זה הוא דבר פלא! כיצד לבישת הכהן בגדי קודש” מועילה לכפרת עוונותינו?
מלבושי הנפש נקראים מידות” ומלבושי הגוף נקראים מדים. כאשר צווה ה’ על מלבושי-הכהנים החיצוניים – המדים” עיקר הכוונה היתה להורותם דעת איך ילבישו את נפשם טוב המידות והתכונות” לטהרה ולקדושה3. בשל תפקידם המרכזי והשפעתם הגדולה על כלל ישראל” מהווים הכהנים שורש רוחני לדורם. כשהשורש מתוקן” מתראה הדבר בענפים” וכן להפך” אם אצל הכהן מופיע קלקול קל” עלול הדבר להתבטא באופן חמור במי שיונקים מהשפעתם.
רעיון דומה נמצא בפ’ עגלה ערופה. כאשר “יִמָּצֵא חָלָל…נֹפֵל בַּשָּׂדֶה לֹא נוֹדַע מִי הִכָּהוּ… וְנִגְּשׁוּ הַכֹּהֲנִים בְּנֵי לֵוִי כִּי בָם בָּחַר ה’ אֱלֹהֶיךָ לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בְּשֵׁם ה’ וְעַל פִּיהֶם יִהְיֶה כָּל רִיב וְכָל נָגַע וְכֹל זִקְנֵי הָעִיר הַהִוא הַקְּרֹבִים אֶל הֶחָלָל יִרְחֲצוּ אֶת יְדֵיהֶם עַל הָעֶגְלָה הָעֲרוּפָה בַנָּחַל. וְעָנוּ וְאָמְרוּ יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת הַדָּם הַזֶּה וְעֵינֵינוּ לֹא רָאוּ” . הכהנים והזקנים אינם חשודים כלל ששפכו דם” מדוע צריכים דווקא הם להתוודות” “יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת הַדָּם הַזֶּה”. מבאר ראב”ע: “ויתכן שהשם צוה לעשות כן העיר הקרובה כי לולי שעשו עבירה כדומה לה לא נזדמן להם שיהרג אדם קרוב מהם”. כלומר מעט מן המעט” של קלקול בראשי ישראל” מחולל במושפעים מאישיותם חסרונות מרחיקי לכת. זיכוך המרכז הרוחני מתפשט על כל ההיקף” וזהו עניינה של כפרת מלבושי הכהנים” וחז”ל הצביעו באופן מדויק על איזו מידה מכפר כל לבוש.
“מכנסים מכפרים על גילוי עריות שנאמר : ‘וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה’6″2. המכנסיים הם לבוש תחתון כנגד הצד התחתון שבנפש הבהמית” ונועדו להזכיר לעצור כוח התאוותני.3
“כתונת מכפרת על שפיכות דמים”2. הכתונת שהיא ג”כ מלבוש תחתון” מזכירה לעצור בעד הכעס” שורש שפיכות הדמים. רמז לזה” “וַיִּקְחוּ אֶת כְּתֹנֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁחֲטוּ שְׂעִיר עִזִּים וַיִּטְבְּלוּ אֶת הַכֻּתֹּנֶת בַּדָּם”” שטבלו אז כתנתם הפנימי בדם הכעס והנקמה .
“אבנט מכפר על הרהור הלב”2. ישנם ציורים רעים הטבועים בעומק הנפש” ורמז באבנט שחגר בעד הלב” להשקיע ציורים אלה בעומק תהום הנפש” שלא יעלו אל הלב. “שֳׁמְרָה זֹּאת לְעוֹלָם לְיֵצֶר מַחְשְׁבוֹת לְבַב עַמֶּךָ” . והיה ארכו ל”ב אמה כמנין לב” והיה מעשה רוקם שמורה על הציורים הקדושים שראוי שיתרקמו בלב3.
“מצנפת מכפרת על גסי הרוח” מנין? אמר רבי חנינא יבא דבר שבגובה ויכפר על גובה”2. המצנפת נועדה לכיסוי ראשו מפני אימת השכינה שלמעלה מראשו . שאם יחשוב שה’ וכל קדושיו עמו למעלה מראשו” ילבש ענוה ויהיה כעפר ואפר נגד כבוד המלך” ובזה ישפיל מדת הגאווה שהוא שורש לבקשת הכבוד. ומצנפת של כה”ג ארוכה יותר” כיוון שככל שה’ ית’ מגדל את האדם ומרבה עליו חסדיו” צריך האדם מצדו להקטין עצמו3″ כמו שדרש בעל התניא על הפס’: “קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים”.
מכאן למלבושים השייכים רק לכהן גדול.
“מעיל מכפר על לשון הרע” מנין? א”ר חנינא יבא דבר שבקול ויכפר על קול הרע”2. המעיל הוא לבוש עליון” כנגד הדיבור שהוא שייך לצד העליון שבנפש” מרמז שישמור את דבורו ומוצא שפתיו בל ידבר רק בתורה ויראת ה’ ומצותיו” ולא ירבה בשיחה בטלה וכ”ש לה”ר ורכילות וכדומה. וציווה שיהיה “שָׂפָה יִהְיֶה לְפִיו סָבִיב”7″ שיעצור במילותיו” כי ה’ הקיף על הדבור שתי חומות ושפה סביב לפיו. רק “וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ”7″ שאז ידבר בתורה ובמצות ה’ ויקשקש בפעמון שבתוך הרימון” שהרמון יש לו תרי”ג גרעינים” כתרי”ג המצוות3.
“אפוד מכפר על עבודת כוכבים” שנאמר: ‘וְאֵין אֵפוֹד וּתְרָפִים’ “2. אפוד היה מלבוש מיוחד לעובדי ע”ז” וכנגדם היה מלבוש מיוחד המציין את עובדי ה’ המייחדים את שמו. והיו שמות ב”י כתובים על אבני האפוד” “וְלָקַחְתָּ אֶת שְׁתֵּי אַבְנֵי שֹׁהַם וּפִתַּחְתָּ עֲלֵיהֶם שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל”” כ”ה אותיות על כל אבן” המזכירות כ”ה אותיות של פסוק שמע ישראל” וכ”ה אותיות של “ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד”.
“חושן מכפר על הדינין” שנאמר: ‘וְעָשִׂיתָ חֹשֶׁן מִשְׁפָּט’ “2. אחדות ישראל” מתקיימת ע”י שנמצא ביניהם משפט” המסיר כל ריב וכל נגע המפריד אגודתם. וע”ז היה מורה ‘חשן המשפט'” שנשא אהרן שהיה ‘אוהב שלום ורודף שלום'” על לבו. ע”י האורים והתומים ידע לכווין אמיתת המשפט ברוה”ק. לכן נחרתו על החשן שמות בני ישראל” להורות על אחדותם ע”י אהרן. ונכתב עמהם ג”כ שמות האבות ושבטי ישורון” שהיה ע”ב תבות כנגד הסנהדרין” שהיו שבעים ומשה על גביהם” וה’ בקרבם” שנאמר: “אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט”3.
“ציץ מכפר על עזות פנים. בציץ כתיב ‘וְהָיָה עַל מֵצַח אַהֲרֹן'” ובעזות פנים כתיב ‘וּמֵצַח אִשָּׁה זוֹנָה הָיָה לָךְ’ “2. בהיות הכהן המשיח קרוב לאלהיו” צריך הוא לצייר לעצמו ששכינת ה’ נגד פניו” כמ”ש “שִׁוִּיתִי ה’ לְנֶגְדִּי תָמִיד” . כי כפי קרבתו אל האלקים” כן תהיה קרבת ה’ אליו. ומהציור הזה תכנס בלבו הבושה” ויכלם מפני המלך הגדול” העומד עליו” רואה במעשיו ויודע בנסתריו. ויירא אף מלהרהר הרהור של דופי” כי זוהי עזות גדולה וכמ”ש חז”ל “וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם”” זו הבושה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן