פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > טהרת ישראל בארץ

טהרת ישראל בארץ

פריחת הארץ תחילה
בפרק לו של ספר יחזקאל מותווה קו ברור לסדר הגאולה העתידה: פריחת הארץ קודמת לקיבוץ הגלויות של עם ישראל. מלבד העובדה שהנביא מקדים בסדר הפרק את פריחת הארץ לקיבוץ גלויות” הוא קובע במפורש שזהו סדר הדברים (ח): “וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא”. במסכת סנהדרין (צח א) רואים חז”ל את הפסוק הזה כמאפיין את סדר הגאולה: “אמר רבי אבא: אין לך קץ מגולה מזה” שנאמר ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל וגו'”. במקומות רבים בדברי הנביאים נזכר כי ארץ ישראל תפרח בזמן הגאולה. אך ר’ אבא הביא דווקא מפרקנו שהשלב הראשון של הגאולה הוא פריחת הארץ.
לסדר זה של הגאולה יש השלכה לסדר תפילתנו היום יומי – במסכת מגילה (יז” ב) נאמר: “ומה ראו לומר קיבוץ גליות לאחר ברכת השנים? דכתיב: ‘ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא'”.
במדרש תנחומא (תצוה” י) פותחים חז”ל את עינינו להבין כי אין מדובר בפריחת הצמחיה בלבד” אלא בברכה ושפע בסדרי גודל שאינם מוכרים לנו: “אמר ר’ שמעון בן גמליאל מיום שחרב בית המקדש אין יום שאין בו קללה” שנאמר: ‘ואל זועם בכל יום’ (תהלים ז יב)” אבל לעולם הבא הקדוש ברוך הוא מחזיר את הברכות שהיתה [ארץ ישראל] עושה” שנאמר: ‘ואתם הרי ישראל ענפיכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא'”.

הקושי המוסרי להיבנות בארץ ישראל
לאחר הצגת סדר תהליכי הגאולה” מציג הנביא מחסום שיקשה מאד על ישראל להיבנות בארצם (יג): “כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה’ יַעַן אֹמְרִים לָכֶם אֹכֶלֶת אָדָם אָתְּ וּמְשַׁכֶּלֶת גּוֹיַיִךְ הָיִית” – כל הגויים טוענים כלפי ארץ ישראל שהיא מכשילה ואף הורגת את העמים הנבנים בה. זוהי טענה כבדת משקל: גם אם הארץ פורחת ובני ישראל כבר מתיישבים בה” הבניין לא יעמוד לטווח ארוך משום שארץ ישראל נוהגת להכשיל את העמים שבה. מה פשר הדבר? רש”י ומצודות דוד מבארים שהגויים מצביעים כאן על התופעה שארץ ישראל הקיאה ממנה בעבר גם את הכנענים וגם את ישראל כשחטאו. טענתם של הגויים היא שארץ ישראל” דווקא מחמת קדושתה וטהרתה” לא תכיל בתוכה חוטאים” ולמעשה – אינה מאפשרת ליצור מציאות אנושית בתוכה. קשה לגויים להאמין שישראל יבנו אומה על אדני הצדק והיושר. זוהי שאלה עצומה על סדר הגאולה שמוצג בפרק זה על ידי הנביא – האם יוכל העם שרק החל להפריח את ארצו” וטרם עבר תהליך מקיף של תשובה” לעמוד ברף העליון שמציבה הארץ?
על טענה זו עונה הקב”ה כי גאולת ישראל תתרחש למען שמו שהתחלל בגויים ולא למען ישראל. על כן אין עוד אפשרות לישראל להיות שוב במצב של גלות – “לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאתֶם שָׁם” (כב). מתוך כך” מכריז הקב”ה על סדר חדש של טהרה שהוא יעביר את ישראל” כך שינוקו מחטאיהם ולא יצטרכו עוד לגלות מארצם (כה-כז): “וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם: וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר: וְאֶת רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם”.

לטורים ומאמרים נוספים של הרב יואב אוריאל ראו באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן