פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > צמיחה מתוך משבר

צמיחה מתוך משבר

הגמרא במסכת שבת(פז א) מלמדת”ש”שלושה דברים עשה משה מדעתו והסכים הקב”ה עמו. הוסיף יום אחד מדעתו (לימי ההגבלה)”ופירש מן האישה”ושבר את הלוחות”.
שבירת הלוחות נראית לנו באופן פשוט כמצב של דיעבד” דבר שקרה מתוך החטא של מעשה העגל. אך הרב קוק זצ”ל בעין אי”ה (שבת ח”ב) “מעמיק ומלמד שאומנם מצד גבוה” מצד הקב”ה” אין שום צורך במהלך של שבירה וקלקול” כי הטוב המוחלט שנובע מאת ה’ שום רע לא יכול לעכב את הופעתו. אבל משה רבינו שמוריד את התורה למציאות מבין ויודע שלפעמים אין מספיק כלים להכיל את השפע הזה וחייב לבוא מצב של שבירה כדי להמעיט את האור הגדול וכך לאט לאט אפשר לעלות ולהתקדם במעלות הקודש. “זוהי דעתו של משה המסכימה עם דעת עליון” שהיא מוצאת מטרה בשבירה לשם תיקון” שלפי גודל האיכות של השבירה” תוכר האיכות הגדולה הכפולה ומכופלת של התיקון”.
נערים רבים עוברים משברים בחייהם. ממצב שלהתעלות והתקדמות” שאיפות קודש ורצון לבניין תורני” מופיע לפתע משבר” עצלות” רפיון” קושי בקיום המצוות” וחלקם אף עוזבים לגמרי את דרך התורה והמצוות. דרכו של היצר הרע שהוא מעצים כל נפילה ומשבר קטן” הוא אומר לנופל תראה איזו עברה חמורה עשית” חטא כזה מראה שאינך שייך לדרך ה'” לקיום מצוות” ה’ כבר לא אוהב אותך ולא חפץ בתפילתך ובקיום מצוותיך. במצב כזה הסכנה גדולה והאדם” ובמיוחד הנער” נוטה להאמין לדבריו” הוא מתייאש מעצמו” לא מאמין שאפשר לתקן ומכאן הדרך לנפילה הגדולה קצרה מאוד.
עלינו ההורים מוטלת המשימה החשובה לזהות את רגעי המשברים האלו” ובמצב הזה לעודד ולתמוך בבן היקר. אין זה נכון לומר לו שהוא לא בסדר” שהוא חוטא” שהוא מאכזב אותנו. אחד הדברים היותר מזיקים בחינוך הוא שאנו משדרים לילד שאנחנו מאוכזבים ממנו” הוא יודע זאת היטב ואפילו מאוד כואב לו שהוא מצער אותנו. אבל דווקא במצב הזה הוא צריך כוח” הוא צריך שנאמין בו” שנאמר לו שיש לו כוחות גדולים והוא מסוגל לעמוד בנסיונות” לנצח אותם ולצמוח מהם.
ממשה רבינו ניקח את הידיעה הזאת שמשבר יכול גם להביא לצמיחה” ואולי זאת הסיבה שגם לאחר שניתנו לוחות שניים שמו בארון גם את שברי הלוחות הראשונים” ללמד שהמשבר הוא חלק חשוב בבניינו של האדם” וגם ממנו הוא עולה במסילה העולה בית ה’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן