פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “המחלוקת והאחדות” – חלק י”ב: אחידות או רבגוניות?

סידרת “המחלוקת והאחדות” – חלק י”ב: אחידות או רבגוניות?

בשבוע שעבר ראינו שהקשבה ולמידה מהזולת סוללות את הדרך להגיע לאמיתה של תורה. הפעם נראה את שיטת הנצי”ב מוולוז’ין – את הסכנה באחידות ואת הברכה ברבגוניות.
‘רובינזון קרוזו’ היהודי
מסופר שיהודי נקלע פעם לאי בודד וחי שם כמו ‘רובינזון קרוזו’. כעבור עשרים שנה” הגיעו לחלץ אותו. היהודי לקח את המחלצים לסיור באי והראה להם את כל מה שבנה. המחלצים אמרו “נראה שניצלת את הזמן ובנית כל מה שאתה צריך” אך תאמר לנו דבר אחד” מדוע בנית שני בתי כנסת?!” היהודי השיב “מה השאלה? בבית הכנסת אחד אני מתפלל ובשני אני לא נכנס…”
השאלה היא כמובן מה הפתרון למחלוקות? אחידות או רבגוניות?
החברה הטוטליטארית הראשונה
כאשר מנסים ליצור אחידות” עלולים להביא סכנות רבות. נבדוק מה קרה לתרבות שהחליטה ליצור אחידות ולהוציא את חילוקי הדעות מחוץ לחוק. כאשר קוראים את תיאור התורה על בניית מגדל בבל” לא ברור מהפסוקים מה היה חמור כל כך בבניית מגדל ועשיית שֵם?
אולם נראה שניתן ללמוד הרבה מן ההקדמה שהתורה מקדימה לכל סיפור דור הפלגה “ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים” (בראשית יא” א). הנצי”ב רואה בהקדמה זו את שורש הבעיה של דור הפלגה “לא ביאר הכתוב הדברים אלא ברמז כמבואר במדרשים” אבל לא פירשן הכתוב מה המה כי אם שהיו דברים אחדים” וללמדנו דלא משום איכות הדברים התעורר הקב”ה” כי אם בשביל שהיו אחדים” יהיו מה שיהיו” (העמק דבר שם).
סיפור מגדל בבל מלמדנו שאחידות היא דבר שלילי” אחידות אולי מתחילה ברצון ובאהבה” אך היא מסתיימת בכפייה ובשנאה. ואין זה משנה אם היא מתחילה כאידיאל גדול שכל בני האדם יחשבו” יתלבשו ויתנהגו בצורה אחידה” שהרי לבסוף אחידות מובילה למחיקת הזהות הפרטית. לפי הנצי”ב” הקב”ה ראה בבניית המגדל ניצנים ליצירת אחידות כפויה” שתמנע מבני האדם לבטא את הסגנונות האישיים שלהם ואת ההשקפות שלהם על החיים ועלולה להוביל לפגיעה פיסית באנשים שמגלים טיפת עצמאות מחשבתית.
בניית מגדל בבל הייתה בניית החברה הטוטליטארית הראשונה בתולדות האנושות. “ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם פן נפוץ על פני הארץ” (שם ד). יש לשאול מדוע הם חששו כל כך אם כמה מהם יצאו לארץ אחרת? הנצי”ב כותב שהם חששו מדעות שונות משלהם ולכן דאגו לשמור את האנשים בעיר אחת כדי שיוכלו להשגיח על דעותיהם “חששו שלא יצאו בני אדם מדעה זו ויהיו במחשבה אחרת” על כן היו משגיחים שלא יצא איש מישוב שלהם” ומי שסר מדברים אחדים שביניהם היה משפטו לשריפה” כאשר עשו לאברהם אבינו. נמצא היו ‘דברים אחדים’ שביניהם לרועץ שהחליטו להרוג את מי שלא יחשוב כדעתם” (העמק דבר שם ד).
חברה נמדדת ביכולתה להכיל את ה’שונה’
תופעה זו של פחד מה’אחר'” היעדר יכולת ‘להכיל’ בני אדם שחושבים קצת אחרת וחוסר סובלנות” עלולה להוביל ל’הדבקת סטיגמות'” לדמוניזציה ובסוף לאלימות. וכך הנצי”ב כותב על אנשי הבית השני ש”מפני שנאת חנם שבלבם זה את זה חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה’ שהוא צדוקי ואפיקורס. ובא על ידי זה לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה ולכל הרעות שבעולם עד שחרב הבית” (פתיחה לספר בראשית).
תופעה זו הייתה נפוצה עוד בסוף תקופת הבית הראשון וכך הנביא ירמיהו הוכיח את העם “מַה תֵּיטִבִי דַּרְכֵּךְ לְבַקֵּשׁ אַהֲבָה לָכֵן גַּם אֶת הָרָעוֹת למדתי לִמַּדְתְּ אֶת דְּרָכָיִךְ. גַּם בִּכְנָפַיִךְ נִמְצְאוּ דַּם נַפְשׁוֹת אֶבְיוֹנִים נְקִיִּים לֹא בַמַּחְתֶּרֶת מְצָאתִים כִּי עַל כָּל אֵלֶּה” (ירמיהו ב” לג-לד). אך אם אנשי הבית הראשון ניסו לבקש אהבה” איך ייתכן שהם מצאו במקום זאת ‘דם נפשות אביונים נקיים’?
הנצי”ב מסביר “פירוש שהיו בימיו אגודות והיו מתפארים שהמה באהבה ושלום יותר מכל בני אדם” ואמר הנביא כי לא כן שהרי ‘גם בכנפיך נמצאו דם נפשות נקיים'” ולא משום איזה גניבה וכדומה” אלא משום שלא היה באגודתכם” נמצא באה אגודתם לרציחה” ואין בזה שבח של שלום אלא באופן שיהיו נזהרים גם מלעשות רעה עם מי שאינו באגודתם” (הרחב דבר בראשית יא” ו אות ב).
חברה אינה נמדדת רק ביחסי האהבה והאחוה השוררים בין חבריה” אלא בעיקר ביכולתה ‘להכיל’ את השונה ולהתייחס בכבוד הראוי ל’אחר’.
רבגוניות היא ברכה
ביהדות לא חוששים מדעות שונות. ישנן יותר מחלוקות מאשר משניות בש”ס” מתוך 4″161 המשניות” מצויות 4″497 מחלוקות. ואין כמעט עמוד בתלמוד שלא מכיל מחלוקת (תודה לרב ד”ר שלמה טולידאנו על הנתונים).
שמעתי פעמים רבות ממו”ר הרב מרדכי גרינברג” ראש ישיבת ‘כרם ביבנה'” שאחדות אינה אחידות” אדרבה” האחדות האמיתית נוצרת דווקא מתוך הרבגוניות” מתוך מכלול הסגנונות המצטרפים יחד והיוצרים דבר חדש ועמוק יותר (ראה: עולת ראיה ח”א עמ’ ש”ל). ולכן צריך אפילו לברך על מגוון הדעות “הרואה אוכלוסין אומר ברוך חכם הרזים כשם שאין פרצופיהן דומין זה לזה כך אין דעתן דומה זה לזה” (ירושלמי ברכות פ”ט ה”א). ודווקא מתוך מגוון רחב של דעות וסגנונות” ניתן להגיע לאמת “וכל התורה כולה נקראת שירה. ותפארת השיר היא כשהקולות משונים זה מזה וזהו עיקר הנעימות ומי שמשוטט בים התלמוד יראה נעימות משונות בכל הקולות המשונות זה מזה” (הקדמה לערוך השולחן – תודה לאחי חיים-אורי קוטלר על ההפניה).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן