פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:35 | הבדלה: 19:55 (ירושלים) 

דף הבית > > י-ה אכסוף נועם שבת

י-ה אכסוף נועם שבת

“השבת נועם הנשמות והשביעי עונג הרוחות ועדן הנפשות להתעדן באהבתך וביראתך”שבת קודש נפשי חולת אהבתך..” בביטויים אלו מצא המשורר הקדוש רבי אהרן הגדול מקרלין להביע קצת ממהותה ומציאותה של שבת קודש” (מתוך נתיבות שלום” שבת). התורה מצווה אותנו פעמים רבות על שמירת השבת ואף בפרשת ויקהל נאמר “ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש שבת שבתון לה'”.
במשך כל ימי השבוע אנו מצפים ומשתוקקים לבואה של השבת. הציפייה מתעצמת ביום שישי שבו אנו מתכוננים ועושים הכל כדי לקבלה כראוי. הכנות בגוף” רחיצה” לבוש נאה” מקווה למהדרין” והכנות ממוניות” בהכנת מאכלים ערבים ומיוחדים” כמו שכותב הרמב”ם (הל’ שבת פ”ל) שההכנה מתבטאת ברחיצה בחמין בלבוש נקי” “ויושב בכובד ראש” מייחל להקבלת פני השבת כמו שהוא יוצא לקראת המלך”. ובבוא השבת אכן אנו עולים ומתעלים בתפילות המיוחדות ובלימוד הפרשה ועניינה ושייכותה לחיינו” ויש מי שזוכים להתעלות מיוחדת עם השיר המיוחד שהזכרנו” י’ה אכסוף נועם השבת. זוכרים את ההבטחה המיוחדת מדברי חז”ל “כל המענג את השבת נותנין לו נחלה בלא מצרים (בלי גבול)” ומתעלים ממש למעין עולם הבא.
בבתים רבים הילדים לא נמצאים במקום הזה” ונראה מהתנהגותם שהיו שמחים אם השבת תתעכב מלבוא. עד הרגע האחרון (שאצלם הוא השקיעה) הם עסוקים בעסקי החולין ומקבלים אותה בשניה האחרונה ממש. וגם בבואה” בשולחן השבת מתקשים להאזין לדבר התורה של האב” מזדרזים לאכול את הסעודה שהוכנה בעמל רב ורצים אל חבריהם. כל זה גורם צער להורים” והמנוחה והעונג מהם והלאה.
מה ניתן לעשות כדי לשנות מצב זה?
נראה שצריך לשתף את הילדים ביצירת אווירת השבת הראויה.
א.ללמד ולדבר על מהותה של השבת ועל ההזדמנות הרוחנית שיש בה לעליה בקודש” וכן” שמשבת אדם צריך לצאת שונה ממה שנכנס אליה” היא צריכה להשאיר בו איזה חותם. זוכים לכך מתוך הכנה ראויה” מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת” וככל שיקדימו את ההכנה לשבת כך יזכו לאורה.
ב.לימוד תורה” מי יותר ומי קצת פחות. לעודד לימוד פרשת השבוע “זו הזדמנות לנער לרכוש ידע בסיסי בתורה. אפשר גם להכין חידון או חידה אפילו נושאת פרסים על הפרשה וכך ירצו יותר לעסוק בה. אפשר שגם הילדים יכינו דבר תורה” כך ירגישו שהם חלק מזה” מתוך שעוסקים בנושאים שמדברים אליהם וכך יגלו יותר קשב ועניין במהלך הסעודה.
ג.מובא בחז”ל ובספרי ההלכה שחלק ממצוות עונג שבת היא הכנת מאכלים ערבים ומיוחדים. ומזונותיו של אדם קצובים מראש השנה לראש השנה”חוץ מהוצאות שבת ויו”ט והוצאות בניו לתלמוד תורה”שאם האדם מוסיף מוסיפים לו. ולכן חשוב להשקיע גם בחלק הזה” לשאול אותם מה המאכלים הערבים להם ולהכין אותם” מתוך כך ירגישו שייכות לשולחן השבת”יחושו אחריות ליצור אווירה נכונה ונעימה” ותזכה כל המשפחה ליהנות ולהתענג מטוב השבת וברכתה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן