פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > האמת בנישואין

האמת בנישואין

בתקופתנו זו” בה האמת נעדרת ומושגי הנישואין מבולבלים” חשוב לברר מהי האמת בנישואין.
בירור מהות האמת הוא נושא רחב” וניגע רק באפס קצהו כדי להבין מהי האמת בזוגיות” גם כהלכה למעשה. האמת” היא מידה יסודית בנפש האדם” שנמצאת בו בכוח. על האדם לעמול על כך שהאמת תתבטא בחייו בפועל.
הרמב”ם בתחילת יסוה”ת:”יסוד היסודות ועמוד החכמות” לידע שיש מצוי ראשון והוא ממציא כל נמצא וכל הנמצאים בשמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו… הוא שהנביא אומר וה’ אלוקים אמת. הוא לבדו ואין לאחר אמת כאמיתתו…”.
כמו שראינו” אמון יציב הוא אלוקי לעומת אמון אנושי. כך אף האמת. האמת המכוונת ל”ה’ אלוקים אמת”” היא יציבה ולא ה’אמת’ האנושית” שמתחלפת חדשים לבקרים ו’כל אחד והאמת שלו'” עד כדי עיוותים בחיי החברה.
כותב הרב דסלר (‘מכתב מאליהו’ ח”א עמ’ 94): “תחילת חינוכנו הבנו” ש’אמת’ היא כשמספרים עובדות כמו שאירעו” ו’שקר’ כשמשנים מזה. אולם… יש הרבה אופנים שבהם אין הדבר כן. לפעמים אסור לומר דברים כמו שהם” למשל” לספר מה שיש בו פגם לחברו” בלי תועלת והכרח” ולפעמים צריך דווקא לשנות כשהאמת תזיק ולא תועיל. כי אז מה שנראה כאמת” הוא שקר – שמוליד תוצאות של רע. ומה שנראה כשקר מביא לתכלית של אמת”.
דברי אמת הם” כאשר הם מיוחסים כלפי בורא עולם. כי בורא עולם הוא אמת מוחלט .
מכאן ההבנה” שאמת” היא כל אמירה שמתאימה לרצון הבורא. עובדה כמו: היום השמש זורחת. אמנם אינה שקר” אך אין בה אמת. אמת יוצרת הבנה חדשה. כדברי הרב וולבה:”אמת היא הכרה שאין המציאות מכחישה אותה. אבל קביעת עובדות פשוטות” אינה ראויה לתואר אמת. בעניינים רוחניים יש מקום לכמה גישות” שכולן יכולות להיות אמיתיות. נמצא” כי הרצון להכיר את האמת מביא בהכרח לעומק העניינים” (עלי שור ב’ תקכא). נקודות המפגש בין הגישות השונות של בני הזוג יוצרות עומק ואחדות” כך שגם שכינה ביניהם.
אצל בני זוג שהאמת היא נר לרגליהם” קנה המידה הוא: האם מה שאומר כעת מתאים לרצון הבורא. למדנו מהקב”ה” ששינה מדברי שרה אמנו כדי לשים שלום ואהבה ביניהם. כמו כן” אחי יוסף לאחר מות אביהם” בדברם אל יוסף שינו כדי שיהיה ביניהם שלום.
נפסקה הלכה כבית הלל” בשו”ע (אב”ע סימן ס”ה סע”א): “מצוה לשמח חתן וכלה ולרקוד לפניהם” ולומר שהיא נאה וחסודה” אפילו אינה נאה”. המהר”ל בספרו ‘נתיבות עולם’ (נתיב האמת פרק א’) מסביר: “אין דבר זה נקרא שקר. ואף שהכלה בעצמה אינה נאה וחסודה” מכל מקום” כלפי הבעל שבחר בה היא חסודה בעיניו”. לכן” יכול להחמיא ואף להחניף לאשתו על בגד או חפץ שמצא חן בעיניה ולא מצא חן בעיניו. מכיוון שמוצא חן בעיניה – יש בכך אמת. (ב’אורחות צדיקים’ בשער החנופה: “ויחניף אדם לאשתו משום שלום בית”.) כמו כן” אם לדוגמא האיש מתקשה בעשייה טכנית ובכל זאת תלה תמונות” גם אם בעיני אשתו זה עניין פעוט” מכל מקום מבחינתו זה הישג ועל כך ראוי שתחניף לו ותתגאה בעשייתו.
” יש אומרים שחשוב להיות כנים” ועל פי עיקרון זה מתירים לעצמם להטיח בבן הזוג עלבונות ומילים מכאיבות. כגון:על עובדות שלא ניתן לשנות:”צורת ההליכה שלך גורמת לי להתבייש בך…”. אין כאן אמת” אלא צער האיש. האשה צריכה לברר עם עצמה כיצד לחשוב באופן אמיתי” כמו להעריך את אישיותו ולשמוח בו” כך שצורת ההליכה כבר לא תפריע לה.
” כאשר ניתן לשנות: האשה שואלת את בעלה:”המרק טעים לך”? מבחינתו המרק מלוח מדי. אם יאמר לה ב”אמת”” באופן הכי ישיר:”המרק ממש מלוח. את לא יודעת לבשל…”” זו עובדה שיש בה שקר” כי היא בודאי תיעלב. אך גם לומר שהמרק טעים יהיה שקר. כדאי שיאמר כגון:”הפעם המרק יצא מלוח יותר” ואפשר לומר בחיוך “זה מראה שאת שמה תבלינים מכל הלב…”. כך היא לא תיפגע וגם תוכל לתקן” והכי חשוב” כך יתבטא בפועל רצון ה'” שיהיה ביניהם שלום ואהבה.
” ישנם מקרים שאם יהיה שינוי מהאמת למען השלום וזה יתגלה” זה עלול לפגוע באמון הבסיסי וזהו שקר. כמו:”איחרתי” כי עברתי דרך ההורים” ואח”כ יתברר שהיה גם אצל חבר. דבר זה אינו משרת שלום בית. לכן יאמר את העובדה ויתמודד עם כעסה או אכזבתה של אשתו.
בבראשית רבא (ה” ה) ישנו מדרש האומר בין השאר” שאמת אמרה שאדם לא ייברא” כי כולו שקרים. הקב”ה “השליך אמת ארצה”” כדי ש”אמת מארץ תצמח” )תהלים פא יב). האמת שנמצאת בתוך הארציות אינה ברורה. רצון ה'” שהאדם יצמיח בעבודתו הפנימית את האמת בתוכו” כאשר היא מופנית ומותאמת כלפי מעלה” לרצון ה’.
היחידה הזוגית” שדרכה נבנה עם ישראל” מתמודדת בבירור האמת וב”ניפוי” האמת המעורבת בשקר הקיים בחיים הארציים. לכן לצמיחת האמת נדרש זמן” הקשבה הדדית וסבלנות. לכל אחד מבני הזוג יש גישה שונה” שבעיניו זו האמת. בבירור הגישות השונות (בתקשורת נכונה)” הם מרוממים את הקשר הזוגי” ע”י שמכוונים לאמת האלוקית” באמצעות התורה”שהיא חותמו של הקב”ה (שבת נה) וזוכים לשכינה ביניהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“הגדת ההורים” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
בניית הזוגיות ע”י ההכנות לפסח | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
מעכבי אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן