ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: וישב
פרשה נוכחית: מקץ
פרשה הבאה: ויגש
 


סידרת "הערבוּת והאדישות" - חלק א': הצלת יהודי היא הצלת העולם

נתן קוטלר



"כל אחד מכם, כל נשמה בודדת שמכלל כולכם, הוא ניצוץ גדול וחשוב מאבוקת אור עולמים"
(הרב קוק, שמונה קבצים א, קסג)

בסדרה זו נברר אי"ה מהם הגבולות לערבות הדדית? האם יש להסתכן כדי להציל את הזולת? האם הפרט צריך להסתכן כדי להציל את הכלל ולהפך? כמו כן, נברר מהן ההשלכות ההלכתיות לערבות ההדדית בקיום התורה ומצוות? וכן ננסה לברר מהם הגבולות להוכחת הזולת כיום? האם כיום הציבור מסוגל ומוכן לשמוע תוכחה? מי כיום ראוי ויודע להוכיח?
"כאילו קיים עולם מלא"
חז"ל מלמדים אותנו "שכל המאבד נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא" (סנהדרין לז, א). מדוע הצלת כל יהודי היא הצלת העולם?
המלחמה העולמית הראשונה בהיסטוריה
בספר תהלים נאמר "חֶרֶב פָּתְחוּ רְשָׁעִים וְדָרְכוּ קַשְׁתָּם לְהַפִּיל עָנִי וְאֶבְיוֹן לִטְבוֹחַ יִשְׁרֵי דָרֶךְ. חַרְבָּם תָּבוֹא בְלִבָּם וְקַשְּׁתוֹתָם תִּשָּׁבַרְנָה" (תהלים לז, יד). על מי מדובר? מי הם הרשעים? מי העני והאביון שניסו להפיל? ומי הם ישרי הדרך שנטבחו?
חז"ל פותרים את התעלומה: "חֶרֶב פָּתְחוּ רְשָׁעִים - אלו ארבעה מלכים אמרפל וחבריו שעדיין לא היתה מלחמה בעולם באו אלו ופתחו בחרב ועשו מלחמה, אמר להם הקדוש ברוך הוא אתם פתחתם בחרב לְהַפִּיל עָנִי וְאֶבְיוֹן - חַרְבָּם תָּבוֹא בְלִבָּם, עמד אברהם והרגם" (מדרש תנחומא לך לך סימן ז).
במסע של ארבעת המלכים לעמק הַשִּׂדִּים, הם זרעו חורבן בכל מקום שהגיעו אליו וטבחו בבני אדם חפים מפשע. וכך התורה מתארת את מסע ההרג שלהם "וַיַּכּוּ אֶת רְפָאִים בְּעַשְׁתְּרֹת קַרְנַיִם וְאֶת הַזּוּזִים בְּהָם וְאֵת הָאֵימִים בְּשָׁוֵה קִרְיָתָיִם. וְאֶת הַחֹרִי בְּהַרְרָם שֵׂעִיר עַד אֵיל פָּארָן אֲשֶׁר עַל הַמִּדְבָּר. וַיָּשֻׁבוּ וַיָּבֹאוּ אֶל עֵין מִשְׁפָּט הִוא קָדֵשׁ וַיַּכּוּ אֶת כָּל שְׂדֵה הָעֲמָלֵקִי וְגַם אֶת הָאֱמֹרִי הַיֹּשֵׁב בְּחַצְצֹן תָּמָר" (בראשית יד, ה-ז). הרוע משתולל בעולם ואין מי שעושה דבר כדי לעצור אותו.
לאחר שארבעת המלכים מחוללים הרס ומנסים לִטְבוֹחַ יִשְׁרֵי דָרֶךְ, הם מגיעים לעמק השידים ושם מביסים את חמשת המלכים "וַיִּקְחוּ אֶת כָּל רְכֻשׁ סְדֹם וַעֲמֹרָה וְאֶת כָּל אָכְלָם וַיֵּלֵכוּ. וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם וַיֵּלֵכוּ וְהוּא יֹשֵׁב בִּסְדֹם" (שם יא-יב).
אחיו של אברהם?
בעוד כל העולם שותק אל מול הפשעים שמתחוללים בניצוחו של נמרוד, אברהם אבינו ששומע שלוט נלקח בשבי, מחליט לעצור את הרוע המשתולל בעולם. "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן" (שם יד). אך מדוע התורה קוראת ללוט "אחיו" של אברהם?
לוט אמנם לא היה אחיו הביולוגי של אברהם אלא רק בן אחיו, אך כאשר אברהם שמע שלוט נשבה הוא רצה להצילו כמו שהיה מציל את אחיו הביולוגי. במעשה זה, אברהם אבינו הניח לדורות את התשתית לערבות ההדדית המיוחדת בעם ישראל שבהשראתה אנו דואגים לכל אחד מישראל כמו שהיינו מתייחסים לאח שלנו ממש.

הצלת יהודי היא הצלת העולם
אברהם אבינו יוצא למלחמה כנגד ארבעת המלכים בעלי הצבאות החזקים בתבל. "וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק" (שם טו). המניע של אברהם להילחם הוא כפול: ראשית, אברהם יוצא למלחמה כדי להציל עשוק מיד עושקו, להצלת לוט שנלקח בשבי. אך להצלת לוט ישנם הדים נוספים - הצלת לוט הייתה למעשה הצלת העולם כולו שהרי אברהם אבינו נלחם לעצור את הרוע המשתולל בעולם ולהגן על החיים והחירות של כל אדם באשר הוא "וַיָּשֶׁב אֵת כָּל הָרְכֻשׁ וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב וְגַם אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הָעָם" (שם טז).
אנחנו לומדים מכאן יסוד גדול, הצלת יהודי לעולם אינה עומד בפני עצמה, להצלת יהודי אחד ישנם הדים כלל אנושיים. הצלת יהודי אחד מיד עושקו, היא למעשה הצלת האנושות. במקום שיהודי נמצא בסכנה משום שהוא יהודי, גם בני אדם אחרים ימצאו את עצמם בסכנה. האנטישמיות אמנם מתחילה ביהודים, אך לעולם אינה מסתיימת ביהודים. האנטישמיות אינה צריכה להדאיג רק יהודים, אלא היא סכנה לאנושות.
לפני קצת יותר מארבעים שנה ב'מבצע יונתן', יצאו כוחות צה"ל להציל את חטופי אנטבה במרחק של 2,000 ק"מ מישראל. המבצע שהוגדר כ'משימה בלתי אפשרית', הביא תקווה לכל האנושות שאפשר והכרחי לנצח במלחמה נגד הטרור.
ולכן, "כל המאבד נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא", אם חלילה אנו מאבדים תקווה ומתייאשים מלהציל יהודי אחד מידי אויבינו, אנו למעשה מאבדים תקווה ומתייאשים מלהציל את העולם החופשי מהרוע של הטרור.
אך "כל המקיים נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא", קיום כל העולם החופשי למעשה עומד על הצלתו של יהודי אחד. הנחישות שלנו להציל כל יהודי, משמעותה אי-כניעה לטרור, לרוע ולאדישות, ופועלת להצלת כל העולם.
לתגובות: natanorot@gmail.com


תגיות: המציל נפש אחת מישראל | הצלת נפשות | ערבות הדדית | אדישות | סדרת הערבות והאדישות



מאמרים נוספים מעלון פרשת שמיני תשע"ז:
משואה לתקומה - הרב דב ביגון
מוזיקה בימי ספירה - הרב שלמה אבינר
דוד בונה המקדש - הרב יואב אוריאל
"אשר לא ציווה אותם" - הרב פנחס מרגוליס
והתקדשתם - עילוי האכילה - הרב יורם אליהו
איך זוכרים את השואה? - הרב חגי לונדין
הגישה לתורה - הרב דוד לנדאו
עת לחשות ועת לשוחח - אסתר אברהמי

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: