פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מִזְמוֹר לְתוֹדָה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה

באמירת תודה לה’ ית'” יש רבדי עומק נשגבים ביותר. אף על פי שנראית היא כדבר פשוט לכאורה” הפנמת עניינה המהותי משנה את החיים. כשילד מתחיל לעמוד על דעתו” בשעה שהוא מקבל דבר אומרים לו הוריו” ‘תגיד תודה’. כך מתלמד הוא להודות על הטובה בשגרת לשונו. אך עם כל חשיבות ההרגל” טמונה בו גם סכנה” מאחר שהתודה עלולה להתמקם בנפש כדבר שגור וסתמי” כנימוס יבש” כתגובה אוטומטית. כדי להודות באמת” הלב חייב להיות מחובר” והאדם צריך להיות כל כולו שם” מרוכז ומתבונן” חווה את עוצמת הנוכחות האלקית בחייו.
תודה מעומק הלב מצריכה התבוננות. ההתבוננות המקדימה לאמירת התודה גורמת לאדם עילוי” מַעבר מאדישות אל רגישות” מסתמיות אל הכרה פנימית וחודרת” המעריכה את הליווי האלוהי של כל פרט מחייו. האדם המודה מבחין בגודל ההשגחה הכללית על ההוויה כולה מתוך ההתוודעות אל ההשגחה המתפרטת לפרטי פרטים בחייו” “נוֹדֶה לְךָ וּנְסַפֵּר תְּהִלָּתךָ עַל חַיֵּינוּ הַמְּסוּרִים בְּיָדְךָ” וְעַל נִשְׁמוֹתֵינוּ הַפְּקֻדּוֹת לָךְ” וְעַל נִסֵיךָ שֶׁבְּכָל יוֹם עִמָנוּ” וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתיךָ שֶׁבְּכָל עֵת” עֶרֶב וּבֹקֶר וְצָהֳרַיִם. הַטּוֹב – כִּי לֹא כָּלוּ רַחֲמֶיךָ” וְהַמְּרַחֵם – כִּי לֹא תַּמּוּ חֲסָדֶיךָ” כִּי מֵעוֹלָם קִוִּינוּ לָךְ” . אין אפילו דבר קטן שבקטנים בכל העובר עלינו” בין בפרט ובין בכלל” שאיננו ממנו ית'” ואמירת התודה מבטאת הפנמה להשגה זו ומולידה בנו הכרת הטוב.
קרבן התודה המוזכר בפרשת אמור” טומן בחובו אור עליון עתידי. הוא בא בלא חובה או ציווי” אלא מרצון חופשי להודות לה’. “וְכִי תִזְבְּחוּ זֶבַח תּוֹדָה לה’ לִרְצֹנְכֶם תִּזְבָּחוּ. בַּיּוֹם הַהוּא יֵאָכֵל לֹא תוֹתִירוּ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר אֲנִי ה'” . לכן חז”ל זיהו בקרבן תודה שורש רוחני יקר” שלא יעלם גם כשהעולם יגיע לשלמותו” “לִרְצֹנְכֶם תִּזְבָּחוּ” ” וכך אמרו במדרש: “וְכִי תִזְבְּחוּ זֶבַח תּוֹדָה לַה'”” רַבִּי פִּנְחָס וְרַבִּי לֵוִי וְרַבִּי יוֹחָנָן בְּשֵׁם רַבִּי מְנַחֵם דְּגַלְיָא” לֶעָתִיד לָבוֹא כָּל הַקָּרְבָּנוֹת בְּטֵלִין וְקָרְבַּן תּוֹדָה אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם” כָּל הַהוֹדָיוֹת בְּטֵלִין וְהוֹדָיוֹת תּוֹדָה אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם” הֲדָא הוּא דִכְתִיב: ‘קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה קוֹל אוֹמְרִים הוֹדוּ אֶת ה’ צְבָאוֹת כִּי טוֹב’ ” אֵלּוּ הַהוֹדָיוֹת. ‘מְבִאִים תּוֹדָה בֵּית ה”3″ זֶה קָרְבַּן תּוֹדָה. וְכֵן אָמַר דָּוִד: ‘עָלַי אֱלֹקִים נְדָרֶיךָ אֲשַׁלֵּם תּוֹדֹת לָךְ’ ” תּוֹדָה אֵינוֹ אוֹמֵר אֶלָּא תּוֹדֹת” הַהוֹדָיָה וְקָרְבַּן תּוֹדָה.”
הקרבנות שבטלים לעתיד לבוא” הם אלו הבאים על חטא” כחטאת” וכאשם” ואף קרבן עולה המכפר על הרהורי הלב. ומכיוון שלעתיד לא יחטאו” ישארו התודה והשלמים אשר יבואו על רוב הטובה.
ב”מודים דרבנן”: “מודים אנחנו לך וכו’ על שאנחנו מודים לך”” אנו מודים על הזכות להיות דבקים בה’ ולהודות לו” ועל שפקח את עיני שכלנו” ונתן לנו להבין שצריך להודות לו. רגש התודה הבריא מיישר את מעשי האדם” כיוון שחפץ הוא להיות נאמן לה’ ית’ שהיטיב עמו. על יסוד זה בנויים חלקים רבים מספר חובות הלבבות. בנוסף” הכרת התודה מאפשרת לאדם להתרומם להשגה” כי גם הקשיים והייסורים אף הם חלק מתכנית אלוקית” ולכן “הכל לטובה”. לכן בלחמים הבאים עם קרבן התודה יש לחמי חמץ ומצה” “שהם שני דברים חלוקים” שאין זה כזה” להודיע כי כל הכוחות אשר הם מחולקים הכל הוא אליו ית'” .
הרגש של ההודאה הפרטית שהאדם מתעלה אליו” ‘שער התודה'” מביא אותו למדרגה יותר עליונה של ‘חצר המלך'” כאשר “הנשמה חשה מהאור הכללי של שפעת ד’ וטובו על כל יצוריו” בהנהגתו העליונה המלאה אור החסד” שמזה באה התהלה. “בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה ” .
יתכן שיתעלה המודה עוד קומה” למבט עליון עוד יותר המלמד שראיית הרע” באה רק מפני ההסתכלות הנקודתית שאינה משיגה את החשבון הכולל. וכך כותב הרב קוק: “בכללות העולם” המעשי והרוחני” אין כל רע נמצא כי אם בערכו הבודד” אבל בקיבוץ הכל” הכל הוא טוב ממש” לא מפני בטול ברוב” כפי החשבון הצנום” אלא מצד הערך העצמי האידאלי” .
“אורו של משיח יבסס את הודאות של הטוב הגמור שבהוי-ה בכלל” ותמלא הארץ אורה ושמחה” המרעיפות משמי שמים תמיד. ואז תבוא ההכרה שטוב להודות לה’ על הרעה כמו על הטובה וגם ברוחניות מיסוד החדוש של לאה” שאמרה” בלדת יהודה: ‘הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה’ ‘” ‘וכל הקרבנות בטלים חוץ מקרבן תודה” ‘בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה’.”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן