פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > האם מתה הפרטיוּת? (א)

האם מתה הפרטיוּת? (א)

לאחרונה הכריז מנכ”ל הפייסבוק ש”מתה הפרטיוּת”. כוונתו” שהפייסבוק ודומיו שחקו כמעט לחלוטין את הפרטיוּת. כל מי שפותח חשבון בפייסבוק נדרש למסור פרטים אישיים על מנת להירשם. חלק מהמידע האישי הזה חולק הפייסבוק עם אתרים אחרים לצורך התאמת הפרסומות המסחריות לפרופיל של המשתמש. אין למשתמשים אפשרות להגביל את השימוש שהפייסבוק עושה במידע האישי. גם ביחס לחלקים האחרים של המידע האישי” שהפייסבוק מאפשר למשתמשים לשלוט עליהם ולמנוע את חשיפתו ברבים” אין הפייסבוק מקל על המשתמש. ברירת המחדל היא חשיפת פרטים אישיים רבים לעיני המשתמשים האחרים. הסתרתם דורשת מהמשתמש מיומנות רבה” שלרוב איננה מצויה בידו. רק אשפי אינטרנט יודעים זאת. התוצאה היא שהפייסבוק שוחק את פרטיותם של מאות מיליונים אזרחים ברחבי העולם” שפתחו חשבון בפייסבוק. ועל כך גאה מנכ”ל פייסבוק!!!
הפייסבוק ודומיו הוא תופעה שראוי לתת עליה את הדעת. כיצד רעיון של בחור צעיר הפך תוך שנים בודדות ללהיט שמאות מיליונים של בני אדם משתמשים בו” וחלקם אף מתמכרים אליו. זהו אחד ממאפייני עידן האינטרנט” המאפשר העברת רעיונות ופטנטים במהירות הבזק. חידושי הטכנולוגיה – ובמיוחד אלו שקשורים לפיתוחים חדשים באינטרנט – מתפשטים כמו אש בשדה קוצים. בעבר” ארכה קליטתם של שינויים ותמורות בקנה מידה עולמי עשרות רבות של שנים. היום” בזכות האינטרנט” התקצר משך הזמן לשנים בודדות. הטכנולוגיה איננה שוקטת על שמריה” והיא משנה את תמונת סביבתנו החומרית בקצב מסחרר. שינויים אלו מחדירים תזזית מתמדת בחברה האנושית. למרות שהתמורות הן ב”חומר”” יש להן השפעה גם על הרוח.
חלוקות הדעות בין החוקרים האם רשת הפייסבוק שייכת לעידן הישן של האינטרנט או פותחת תקופה חדשה. יש הסבורים שהפייסבוק חולל מהפכה של ממש. בזכות הפייסבוק ויתר הרשתות החברתיות הפך האינטרנט ממאגר מידע ענק שיש בו הכל – מטוב ועד רע – למגרש חברתי אדיר. כולם מתקשרים עם כולם” עם קרובים או רחוקים” עם מכרים או זרים. זוהי מהפכה חברתית שהשלכותיה יתבררו בהמשך. בין כה וכה” אין כל פלא שהפייסבוק קוסם כל כך לבני הנוער שצמאים לקשרים חברתיים.
לאחרונה” כבר החלו להתפרסם מאמרים על ה”סכנות” של הפייסבוק: א. חשיפת הפרטים האישיים ברשות הרבים (שם” כתובת” גיל” העדפות) מקילה על “פושעי האינטרנט” להגיע לקורבן שלהם ולצוד אותו. ב. ילדים קטנים (בני 9-10) פותחים חשבון בפייסבוק. אין זה מקומם. ג. בנות צעירות “מדגמנות” בפייסבוק (מעלות תמונות חושפניות של עצמן)” על מנת “למכור” את עצמן ולרכוש פופולאריות. כך” הן מקוות” יצליחו לרכוש “חברים” רבים. ד. יש אפילו כאלו שמוסרים/ות את התמונה שלהם לריטוש בפוטושופ (= שינוי התמונה באמצעים טכנולוגיים על מנת לשפר את המראה שלהם)” על מנת להיראות נאים/נאות יותר. הפייסבוק מעודד התחזוּת. ה. ועל כולם: בזבוז הזמן. בני נוער רבים מבלים בפייסבוק כחמש שעות ביום” אפילו במהלך שנת הלימודים. סקר קצר שערכתי בקרב בני נוער העלה תוצאה זהה. יוצרי הפייסבוק מציעים אין סוף אפליקציות על מנת להשאיר את המשתמש כמה שיותר זמן בפייסבוק. במונחי השימוש בפייסבוק” חמש שעות עדיין אינן מוגדרות כהתמכרות אלא כשימוש “סביר” ונורמאלי. כמובן” יש הסבורים שזה אינו בזבוז זמן אלא ניצול לגיטימי של הזמן למטרות חברתיות. מה כבר ההבדל בין שיחה בנייד לבין תקשורת באמצעות הפייסבוק. אבל קיימות גם תופעות קשות יותר” של התמכרות למשחקים שהפייסבוק מציע למשתמשים שלו.
למרות חומרתן של הסכנות שמנינו לעיל” הן אינן העיקריות. הסכנה העיקרית היא שחיקת ערך הפרטיוּת. ליתר דיוק” אובדן הפרטיות לטובת החברתיות.
הפייסבוק מעודד את המשתמשים הצעירים לחשוף את עצמם בפני כולם” לדווח על כל מה שעובר עליהם” לספר על חוויותיהם האישיות” להעלות את אלבום התמונות שלהם. אין פרטיוּת” אין אינטימיוּת. בעיני התורה” הפרטיות היא ערך. הרב ד”ר איתמר ורהפטיג בספרו “צנעת אדם” מעלה הבחנה חשובה בין הגישה של המשפט לפרטיות לגישה של התורה. בעיניים משפטיות” הפרטיות היא זכות קניין. לכן” מערכת המשפט מגינה על הפרטיות של האדם לבל תיפגע על ידי זולתו. אבל” ככל זכות קניין” יכול האדם לוותר עליה ולהפקיר אותה. כשם שרשאי אדם להעלות מזוודה מלאה שטרות על ראש מגדל גבוה ולפזר את השטרות לרוח” כך רשאי אדם לוותר על פרטיותו ולהפקיר אותה. אבל בעיני התורה” הפרטיוּת איננה זכות קניין בלבד אלא גם ערך: ערך הפרטיוּת. (המשך במאמר הבא).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן