פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה

וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה

משל לאדם שהונחת בלילה אפל בלב יער סבוך” מלא בחיות טרף. פנס ומצפן בכיסו ומפה בידו” ועליה מסומנת הנקודה אליה הוא צריך לנווט. האם די בכך” כדי שיתחיל את מסעו אל עבר היעד המבוקש? מסתבר שלא” הוא חייב לדעת עוד פרט אחד שבלעדיו יאבד ביער ללא ספק. הוא חייב סימון על המפה של מיקומו…
ביאור המשל. כל אדם מישראל נחת בזה העולם החומרי והמורכב עם כל סכנותיו הרוחניות. אך בידו מפה” הלא היא התורה” המדריכה מהו הסדר האלוהי של המציאות” ומביאה אותו אל יעדו. אך לא די בכך” על האדם לדעת את מיקומו על המפה” כלומר להביט אל אופיו האלוקי המיוחד שממנו נגזר תפקידו. בלא ידיעת עצמו הוא עלול לצעוד על שבילים שאין הוא שייך אליהם כלל” ולבזבז כוחותיו בהתרחקות מיעדו. “והתשובה הראשית” שהיא מאירה את המחשכים מיד” היא שישוב האדם אל עצמו” אל שרש נשמתו” ומיד ישוב אל האלקים” אל נשמת כל הנשמות” וילך ויצעד הלאה מעלה מעלה בקדושה ובטהרה “. על כל אדם לנסות להבין מהו גוון נפשו הייחודי והכישרונות אשר חננו ה'” שייצאו אל הפועל ויביאו ברכה מהותית לעולם” ומהי שליחותו בקידום גאולת ישראל. אז יוכל להיות בן חיל. “כי הגרוע ביותר הוא כאשר אדם מסתובב ללא תכלית וייעוד בעולמו” ואינו יודע לשם מה הוא חי ומה פעולתו בעוה”ז” ולאיזה תכלית ירד לעולמו.”
דגלי שבטי ישראל בפ’ במדבר נועדו לאפשר את התיישרות החיים של היחיד ע”פ הטבע השבטי המיוחד” שהוא גוון לו. “וַיְדַבֵּר ה’ אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ” . הנפת הדגל מאפשרת את זיהוי המיקום של היחיד בתוך התפקיד הכללי של שבטו. הכרת הענף הנשמתי שממנו יונק היחיד מאפשר לפירות הרצויים לצמוח” ולחיים להתהלך בנאמנות לטבעם.
החיים בארץ מופיעים במלוא הדרם רק אם הם מסודרים בסדר אלוקי” דוגמת צבא המרום. מלאכי השרת הרבים” מסודרים למחלקותיהם כ”א לפי שליחותו ומדרגתו” “מִיכָאֵל וְדִגְלוֹ” גַּבְרִיאֵל וְדִגְלוֹ” ” וממילא אין חיסרון במילוי שליחותם” והם משלימים זה את זה. כדוגמתם גם ישראל נתאוו לידע כ”א את יעודו בזה העולם.
וכך לשון המדרש: “חִבָּה גְּדוֹלָה חִבְּבָן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁעֲשָׂאָם דְּגָלִים כְּמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת” כְּדֵי שֶׁיִהְיוּ נִכָּרִין. וּמִנַּיִן שֶׁהוּא אַהֲבָה לְיִשְׂרָאֵל? שֶׁכֵּן שְׁלֹמֹה אוֹמֵר: ‘הֱבִיאַנִי אֶל בֵּית הַיָּיִן וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה’ …בְּשָׁעָה שֶׁנִּגְלָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַר סִינַי יָרְדוּ עִמּוֹ כ’ב רְבָבוֹת שֶׁל מַלְאָכִים” שֶׁנֶּאֱמַר: ‘רֶכֶב אֱלֹהִים רִבֹּתַיִם אַלְפֵי שִׁנְאָן’ ” וְהָיוּ כֻלָּם עֲשׂוּיִם דְּגָלִים דְּגָלִים” שֶׁנֶּאֱמַר: ‘דָּגוּל מֵרְבָבָה’ ” כֵּיוָן שֶׁרָאוּ אוֹתָן יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם עֲשׂוּיִם דְּגָלִים דְּגָלִים” הִתְחִילוּ מִתְאַוִּים לִדְגָלִים” אָמְרוּ אַלְוַאי כָּךְ אָנוּ נַעֲשִׂים דְּגָלִים כְּמוֹתָן” לְכָךְ נֶאֱמַר: ‘הֱבִיאַנִי אֶל בֵּית הַיָּיִן'” זֶה סִינַי שֶׁנִּתְּנָה בּוֹ הַתּוֹרָה שֶׁנִּמְשְׁלָה בַּיַּיִן: ‘וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי’ … וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה… אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַה נִּתְאַוִּיתֶם לַעֲשׂוֹת דְּגָלִים” חַיֵּיכֶם שֶׁאֲנִי מְמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹתֵיכֶם: ‘יְמַלֵּא ה’ כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ’ ” מִיָּד הוֹדִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹתָם לְיִשְׂרָאֵל וְאָמַר לְמשֶׁה לֵךְ עֲשֵׂה אוֹתָם דְּגָלִים כְּמוֹ שֶׁנִּתְאַוּוּ” .
ההרמוניה של אברי הגוף הלאומי” המסודרים סביב אוהל מועד לדגליהם” מאפשרת השראת שכינה ושמירה מפני אויב. “אַף בִּלְעָם הִבִּיט בָּהֶם וְיָצְאָה עֵינוֹ כְּנֶגְדָן” שֶׁלֹא הָיָה יָכוֹל לִגַּע בָּהֶם” שֶׁנֶּאֱמַר: ‘וַיִּשָֹּׂא בִלְעָם אֶת עֵינָיו’ ” אֵלּוּ הֵם הַדְּגָלִים” הִתְחִיל אוֹמֵר מִי יָכוֹל לִגַּע בִּבְנֵי אָדָם אֵלּוּ” מַכִּירִין אֶת אֲבוֹתֵיהֶם וְאֶת מִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם” שֶׁנֶּאֱמַר: ‘שֹׁכֵן לִשְׁבָטָיו’11” מִיכָּן לָמַדְנוּ שֶׁהָיוּ הַדְּגָלִים גְּדֻלָּה וְגֶדֶר לְיִשְׂרָאֵל” לְכָךְ נֶאֱמַר: “אִישׁ עַל דִּגְלוֹ”.10
השיטה הפוסט-מודרנית שחודרת לאחרונה למחננו” מעודדת טשטוש של הזהות הפנימית” ע”י הגדרה דמיונית של האדם את עצמו. יש להילחם בתנועה מחשבתית זו המרוקנת בציניות כל הגדרה ממוחלטותה” ומחוללת מעשים המסלקים את השכינה מישראל. האדם איננו יכול לגדיר את עצמו” אדרבא” עליו לפתח מודעות ליצירה האלוהית של קווי אופיו” לצירוף שם ה-ו-י-ה המיוחד הצומח דרכו. לכל יהודי דגל אליו הוא משתייך” ועד שניוחס שוב לשבטים” זיהוי דגלו יבוא ע”י הקשבה פנימית והתבוננות באוצרות בהם עיטר ה’ את נפשו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן