פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > שימוש חכמים

שימוש חכמים

הישיבה בנויה משלוש קומות: “שימוש חכמים” דקדוק חברים ופלפול תלמידים”. “הרבה למדתי מרבותי” ומחבירי יותר מרבותי” ומתלמידי יותר מכולן” . השלישיה הזאת משכללת את בניין הקודש של השראת השכינה שבישיבה” כדי שיוכל האדם מישראל להתגדל בה כתלמיד חכם” בשביל עצמו ובשביל כלל ישראל.
אדם מישראל נכנס לישיבה מתוך גישה נכונה” מתוך בריאות טבעית לימודית ונפשית. אבל כניסתו זו חייבת להיעשות בהדרגה ולא בקפיצות. בישיבה אמיתית יש שלוש מדרגות. המדרגה שלעילא היא: “הרבה למדתי מרבותי”. ראשית הלימוד בישיבה היא הפגישה עם גדולי ישראל תלמידי חכמים” כדי לקבל מהם ידיעות והדרכות.
“גדול שימושה של תורה יותר מלימודה” . רש”י מסביר ששימוש תלמידי חכמים הוא בירור הבנת טעמי המשנה והגמרא. שימוש תלמידי חכמים הכרחי כדי להגיע למצב זה של התעלות בלימוד. יש בגמרא ביטוי מיוחד: “אפילו קרא ושנה ולא שימש תלמידי חכמים” הרי זה עם הארץ” . “קרא ושנה” אלה הם יסודות לימוד התורה” שני חלקי “תורת ד’ תמימה”. “אחת דבר אלהים” שתים זו שמעתי” : תורה שבכתב ותורה שבעל פה. מקרא ומשנה הם עצם התורה: דבר ד’ שמתגלה בכפילות. אבל מעל מקרא ומשנה” יש את ים התלמוד הגדול. זהו שימוש תלמידי חכמים” שעניינו הרחבת ידיעה ובירור” שהם השלמה יסודית והכרחית לתורה. הערך האמיתי של תורה שבעל פה מתגלה על ידי התפתחות לימוד הגמרא” הבנת סברות התנאים ובירור יסודות ההלכה. לכן יש בגמרא סברא שייתכן שמי שקרא ושנה אבל לא שימש תלמידי חכמים הוא בגדר “עם הארץ”” אף על פי שיש לו ידיעות רחבות בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה” כי חיוניות התורה מופיעה כאשר היא נמשכת משימוש תלמידי חכמים. המשנה מוכרחת להתברר מתוך ספרים ומתוך שימוש תלמידי חכמים שבישיבה – בניגוד ליובש ולקיצוץ המופיע אצל הקראים ודומיהם. שלמות אמיתיות התורה מתגלית רק מתוך מרחב הלמדנות של שימוש תלמידי חכמים.
אבל שימוש תלמידי חכמים אינו רק שמיעת שיעורים שונים מפי גדולי התורה. הוא גם שייכות נפשית” דבקות ויניקה. “גדול שימושה של תורה יותר מלימודה” – במובן של לימוד שנמשך מתוך זרם של תורה” מתוך קשר רוחני” נפשי ומוסרי” ומתוך שייכות לאישיות של גדולי תורה בישראל .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן