פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הגהות של אמונה

הגהות של אמונה

ציורי הנפש הדקים” הם העומדים בשורש כל הבחירות של האדם. החל בהחלטות הקטנות” וכלה בדחיפות העצומות שישנו את כל ההיסטוריה” הכל תלוי במחשבות המצוירות הרצוניות הפועלות במקומות הכי עדינים של האישיות. ציורים אלה” אחרי שיצאו ממחבואם” מתלבשים בתחושות” בדעות” בהתייחסויות ובמידות הנפש. הם עולים מתהום האישיות בלי לבקש רשות” וצפים עד רום המחשבה” מתלבשים בדמיון ומניעים את הרצון ואת כלי המעשה. אם לא יתבונן האדם על ציוריו” הם עלולים למושכו הרחק מרצון ה’. את הציורים השליליים הוא צריך לכבס” ולתת דרור לאלו החיוביים” להחליף את הנמוכים בעליונים” ואת העליונים להרחיב ולקבע לליבו במסמרות” שלא יאבדו גם בעתות קשות. העיסוק בתורה ממלא את הנפש ציורים רצויים. האדם שואב הדרכה למידות שהוא צריך להנהיג עצמו בהם” עד שנעשות לטבע על ידי מעשים המשמרים את קדושת הנשמה ומוסיפים רוממות ומעלה.
הלב והעיניים מרגלים הם בעולם. משוטטים ומתרשמים ומביאים את פרשנותם פנימה. הלב מרגיש את העולם שהעיניים מביטות עליו. הוא מגיב אל ההתרחשות שבחוץ. על תחושתו וציוריו הראשוניים משפיעים גורמים רבים: חוויות ילדות” לימוד” חינוך” מצב מוסרי” תודעה” אינטרס חיצוני” פניות אישיות” יראת שמים ועוד. בשלב הבא” האדם מגיב. תגובתו יכולה להיות מנותקת מעולמו הפנימי” בלי כל הגהות מתקנות של כוח האמונה. לדוגמה” אדם יכול לשבת ברכבו בלב פקק תנועה” ולקטר בעצבנות. באופן סתמי” נטול תהליך התבוננות” נוטה האדם אחר הציורים הבוסריים. הללו מחוללים דעות והרגשות חסרות חידוש או עומק” אשר אינן פרי של עבודה פנימית או של לימוד.
נתונים הנקלטים מן החוץ” יכולים אף הם לעבור עיבוד אמוני” כאשר מידות אלוהיות מדריכות את תגובתו של האדם ולא אימפולסיביות” רגשנות או זרימה טבעית עיוורת. לדוגמה” אדם יכול לשבת ברכבו בלב פקק תנועה” ולהודות לה’ על צאן האדם שממלא את ירושלים עם שיבת ציון” כדבר ה’ אל נביאיו. הגהות של אמונה וביטחון בה'” של יראת שמים טהורה” מתרחשות במעבדה הפנימית של הנפש” והנתונים שהציפו ציורים השייכים למבנה אישיותו” נמהלים במימי האמונה הטהורים. כך נשמר מבט של גודל ועומק חרף נפעלות בלתי מודעת.
עם ישראל מביא עמו חידוש לעולם” הציצית. ראיית הציצית מזכירה לנו שעבדי ה’ אנחנו ” הן ברמת המעשים והן בדעות ומידות” רצונות רגשות ודמיונות. בניגוד לציורי הנפש” על כוחותיה אלה יש לאדם שליטה. “וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה’ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם” . “ומצות המלך היא ציווי עשות הפך הרצון הטבעי ושנוא הערב המורגש”1. “אָמַר רַבִּי מֵאִיר” מַה נִּשְׁתַּנָּה תְּכֵלֶת מִכָּל מִינֵי צִבְעוֹנִים. שֶׁהַתְּכֵלֶת דּוֹמֶה לְיָם” וְיָם דּוֹמֶה לָרָקִיעַ” וְהָרָקִיעַ דּוֹמֶה לְכִסֵּא הַכָּבוֹד. וּמִתּוֹךְ שֶׁהוּא רוֹאֶה אוֹתוֹ” זוֹכֵר אֶת קוֹנוֹ” . אדם ממליך את ה’ היושב על כסא ההנהגה הכללית” שם על לבו שאין שליט מבלעדיו” ו”אֵין חָכְמָה וְאֵין תְּבוּנָה וְאֵין עֵצָה לְנֶגֶד ה'” .
רש”י בעומק נפלא מחבר את פרשת ציצית שבסוף הפרשה לחטא המרגלים שבתחילתה. “וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם”” “כמו ‘מִתּוּר הָאָרֶץ מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם'” הלב והעיניים הם מרגלים לגוף” מסרסרים לו את העבירות” העין רואה” והלב חומד” והגוף עושה את העבירות”. רש”י מבאר במיקרו – באדם” את שקרה במקרו – באומה הבנויה כאדם אחד. המרגלים היו סרסורי עבירה לאומה כמו העיניים והלב לגוף. הם משכו את הדור כולו אל בכיית חינם ומאיסה בארץ חמדה. הם תיארו את העובדות היבשות בפרשנות נטולת אמונה” החלישו והפילו מורך בלב העם. אמרו כי העם היושב בארץ חזק יותר מה’ אשר בקרבנו ” “חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ”.
על כל מצב מורכב אפשר להתבונן בקטנות” או להתרומם לגודל אמונה כפי שהביטו כלב ויהושע” “טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד. אִם חָפֵץ בָּנוּ ה’ וְהֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת וּנְתָנָהּ לָנוּ אֶרֶץ אֲשֶׁר הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָש… אַל תִּירְאוּ אֶת עַם הָאָרֶץ כִּי לַחְמֵנוּ הֵם סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וה’ אִתָּנוּ אַל תִּירָאֻם.” אך הציורים השתלטו על הרגשות” וכוח האמונה לא הצליח לרוממם” “וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעֵדָה לִרְגּוֹם אֹתָם בָּאֲבָנִים.”
הציצית היא שמירה שלא ניפול בחטא המרגלים” לא ביחס לא”י ולא ביחס לשום הכרעה ולו הקטנה ביותר בחיים הפרטיים. בכל דרכינו עלינו להיות מחוברים רק אל ה’ “לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵא-לֹהֵיכֶם”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן