פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > קביעות בישיבה

קביעות בישיבה

לימוד בישיבה בנוי משלוש הקומות של “שימוש חכמים” דיבוק חברים ופלפול תלמידים” ” ואינו לימוד בלבד. אמנם מי שלומד באולם הישיבה” אף על פי שהוא לומד לבד” נקרא לומד בציבור. אבל מי שרצונו ללמוד בחדרו בישיבה” יכול לעשות זאת בביתו. כמו כן” לימוד בישיבה הוא לימוד בחיוניות. אנשים מבחוץ מתקשים להבין כיצד ניתן ללמוד ברעש ובהמולה” בהתנועעות ובהתלהבות. אלא שהלימוד צריך לתפוס את האדם כולו” השכל כולו והאופי כולו – שלא כמו במוסדות של לימודי חול.
יש ישיבות שבהן ‘גומרים'” יש בהן שיעור ראשון” שיעור שני וכו'” כמו בבית ספר. בישיבה אמיתית לא ‘גומרים’. “לא עליך המלאכה לגמור” . ברור שאין הכוונה שיש לשבת כל החיים בבטלנות. מכל מקום” יש צד נכון בכלל הזה” שלעולם אין מסיימים את הלימוד. לימוד לא נגמר לעולם” ולא מפני חולשה שבגללה לא מצליחים לגמור” אלא מפני שקיימות אין סוף מדרגות של עלייה. “תלמידי חכמים” אין להם מנוחה” לא בעולם הזה ולא בעולם הבא” שנאמר: ‘ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון’ ” .
אמנם לפעמים יש תלמיד שבא ללמוד בישיבה באופן ארעי” לפני יציאתו לצבא. גם לו יש מקום” בתור אורח. אין זה עיקרה של הישיבה” אבל בכל זאת אפשר להתחשב בצורך הזה. כמו כן” אף על פי שיש יחסים מאוד חריפים בינינו לבין האוניברסיטה” יכול להיות שמישהו מהאוניברסיטה רוצה להתחזק אצלנו בישיבה ביראת שמים. כאמור” בישיבה עצמה קיימות מדרגות” אבל העיקר הוא לגדל גדולי תורה ויראת שמים. שנה של לימוד תורה אינה מידה של קביעות גדולה” אבל היא מינימום יסודי. בגמרא מוצאים אנו ששהייה של שנה נחשבת כקביעות בציבור מסוים. “כמה יהא בעיר ויהא כאנשי העיר? – י”ב חודש” ” ולא פחות מזה. כמו כן” מי שנמצא בארץ ישראל פחות משנה לא נקרא קבוע. אבל הישיבה בעיקרה נועדה שילמדו בה במשך שנים. גם בזה יש מדרגות: חמש שנים” עשר שנים וכו'” כדי לגדל תלמידי חכמים. אבל אין מציאות של דבר מוגבל כמו סטודנט שמסיים קורס.
ישיבה היא מקום חיים” מתוך שאיפה לגדל כוחות של תורה” דבר שהוא חיוני לכלל ישראל .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן