ויראו כל העדה כי גוע אהרן ויבכו את אהרן שלושים יום כל בית ישראל” (במדבר כ כט). מפרש רש”י “כל בית ישראל” האנשים והנשים” לפי שהיה אהרן רודף שלום ומטיל אהבה בין בעלי מריבה ובין איש לאשתו”. ואילו על משה במותו נאמר “ויבכו בני ישראל את משה בערבות מואב שלושים יום” (דברים לד ח). רק האנשים ולא הנשים (ע’ רש”י שם). ההבדל בין משה ואהרן” שמשה היה דיין והיה עושה דין גמור בעוד שאהרון” כל עניינו להרבות אהבה בישראל. כפי שהכהנים מברכים בעלייתם לדוכן “אשר קדשנו בקדושתו של אהרון וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה”. ואכן אם הכהן שונא מישהו בקהל ח”ו” או מישהו מהקהל שונא אותו – אל יעלה לדוכן. וכיצד היה אהרון מטיל אהבה בין בעלי מריבה ובין איש לאשתו? מפרש הרמב”ם על המשנה “הלל היה אומר הוי מתלמידיו של אהרון אוהב שלום רודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה” – הווה למד מאהרון שהיה אוהב שלום שנאמר בו “בריתי היתה אתו החיים והשלום” (מלאכי ב ה). כשהיה רואה שניים מריבים זה עם זה היה הולך לכל אחד ואחד שלא מדעת חברו ואומר לו: פלוני ראה” למה אתה מריב עם פלוני” הלוא הוא ביקש ממני לבוא אצלך לדבר עמך עליו שתתרצה להתפייס עמו. כמו כן היה מדבר לחברו” ומתוך הדברים האלו היה משים שלום ביניהם. וכשהיה משים שלום בין איש לאישתו היה מדבר עם כל אחד” עם איש עניין מיוחד ועם אשתו עניין מיוחד” כי מי שרוצה לעשות שלום בין שניים צריך לדבר ביניהם בעניינים מתחלפים” לכן האנשים בכו על אהרן בכיה מיוחדת והנשים בכיה מיוחדת (ע’ שי למורא במדבר כ כט). בשביל להטיל אהבה בין שניים צריך לאהוב אותם באמת” ואז ישנה סיעתא דשמיה. וזאת תכונתו ושורש נשמתו של אהרון הכהן.
נכון לעכשיו” מצוה לאהוב ולהטיל אהבה לא רק בין איש לרעהו ובין איש לאשתו” אלא בכלל ישראל” שמידת האהבה תהיה נחלת הציבור כולו” בין הזרמים השונים” העדות והמפלגות השונות. זהו תפקידו של הכהן הגדול ולא רק ביום הכיפורים כאשר הוא נכנס לקודש הקדשים אלא בכל יום ויום ובכל דור ודור. החיוב לאהוב את כל עם ישראל ואת כל העולם כולו נלמד מאהרון הכהן שהיה אוהב את הבריות. הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ”ל מלמדנו “אוהב את הבריות” – את כל בריותיו של הקב”ה. לא כתוב לאהוב רק את היהודים” רק את הצדיקים” רק את הנחמדים – אלא יש לאהוב את כולם. כי הם בריותיו של השי”ת” ומי שאוהב את הבריות אוהב את הבורא. והאהבה צריכה להיות בלי תנאים. אהבה שאינה תלויה בדבר” “ומקרבן לתורה”” זו מצוה בפני עצמה. דורנו דור קיבוץ הגלויות” דור הגאולה שבא לתקן את חטא שנאת חינם שבגללו גלינו מארצנו – צריך להרבות באהבת חינם” ללכת בדרכיו של השי”ת האוהב את ישראל כפי שאנו מברכים בכל יום: “הבוחר בעמו ישראל באהבה”
מהמצפה לישועה השלמה.