פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אנשי רוח ואנשי מעשה

אנשי רוח ואנשי מעשה

בגמרא מופיע מספר פעמים ביטוי מיוחד לגבי מי שהשתלם הרבה בישיבה: “מובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל”. מן הישיבה יוצאים רבנים ומורי הוראה אחרים” שממלאים תפקידים רוחניים חשובים בעם ישראל. אבל לא “כל עם ד’ נביאים”. ישיבה היא “בית חרושת לגידול תלמידי חכמים” ולא סמינר לרבנים או בית מדרש לרבנים. יש מקומות שמצאו צורך לכך” לפי מצבי הזמנים” כגון בגרמניה. ודאי שרבנים יוצאים מן הישיבה” אבל הישיבה אינה מיועדת להיות במצב כזה של ‘שלא לשמה'” של פרופסיונליזם [מקצועיות]. בשום אופן לא! אין כאן סמינר לרבנים אלא ישיבה” בה לומדים לשמה כדי להתגדל בתורה ולא כדי להיעשות רבנים. יתכן שחלק מן הלומדים יצאו רבנים” כדברי חז”ל שהזכרנו: “מובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל”” זו גולת הכותרת” אבל” לפני כן” הרבנים צריכים להיות תלמידי חכמים. כאן החילוק” האם הרבנים רוצים להיות תלמידי חכמים באמצעות סמיכה” או האם יש מצב נורמלי שמתוך היותם תלמידי חכמים” הרי הם יוצאים לשמש כרבנים.
ענייננו בישיבה הוא להתגדל בתורה כמה שאפשר” ומתוך כך לזכות ללמוד וללמד” ויש בזה מדרגות הכוללות גם מורי הוראה בישראל מתוך גדלות התורה שבישיבה. אבל יסוד הישיבה הוא בניין תלמידי חכמים שלמים” והאידיאל הגדול של לימוד תורה הוא לזכות בבניין הגדול והשלם של הישיבה בשלוש קומותיה.
יש מספר מדרגות בעם ישראל: אנשי מעשה ואנשי תורה. יש אנשי חקלאות” מסחר ותעשייה” ויש מדרגה עליונה של אנשי רוח ונשמה. לא כל העם שייך למדרגה עליונה זו – כך הוא סדר המציאות” וכך היה במשך כל הדורות. יש אפילו רמז קדמון: אותיות צבו”ר הן ראשי תיבות צדיקים בינונים ורשעים. מובן שאין המציאות של הרשעים אידיאלית” וברור שאין צורך לשאוף להיות שייך דווקא לחלק הזה.
הנשק הכרחי וגם המשק הכרחי” אבל לא פחות הכרחי וחיוני הוא גידול תלמידי חכמים” גדולי רוח” גדולי אמונה וגדולי קדושה. הדבר הכרחי כמו אוויר לנשימה. עניינה של הישיבה הוא להרבות כוחות רוחניים אדירים באומה. אמנם התורה שייכת לכלל ישראל” ו”כל עמך נביאים”” אבל יש מדרגות. וגם בישיבה עצמה יש מדרגות” לפי מספר השנים שלומדים בה. כפי שהזכרנו” אין הכוונה שכולם יצאו רבנים במובן הפרופסיונלי” אלא שיהיו גדולי תורה” כמו בישיבת וולוז’ין שיצאו ממנה גם ‘בעלי בתים’ גאוני תורה וענקי רוח שלא תפסו מקום ברבנות” אבל בעלי השפעה גדולה בחברה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן