פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “הערבוּת והאדישות” – חלק י”ב: הסתכנות להצלת כלל ישראל

סידרת “הערבוּת והאדישות” – חלק י”ב: הסתכנות להצלת כלל ישראל

בשבוע שעבר ראינו כי ‘הערבות ההדדית’ היא דו-כיוונית: היא מחייבת את הרבים להציל את היחיד” אך היא גם מחייבת את היחיד לגלות אחריות ולא לסכן את הרבים. הפעם נעיין בשתיים מן הסוגיות העוסקות בשאלת ההסתכנות להצלת כלל ישראל.
שאלה: אם כלל ישראל נמצאים בסכנה” האם האדם רשאי למסור את נפשו להצלת כלל ישראל?
יציאת רוצח מעיר המקלט להצלת כלל ישראל
במשנה במכות (יא” ב) נאמר שרוצח בשוגג אינו יוצא כלל מעיר המקלט ואפילו אם הוא יכול להציל את כלל ישראל: “ואינו יוצא לא לעדות מצוה” ולא לעדות ממון” ולא לעדות נפשות” ואפילו ישראל צריכים לו” ואפילו שר צבא ישראל כיואב בן צרויה – אינו יוצא משם לעולם”.
נראה שהסיבה לכך שרוצח בשוגג אינו יוצא מעיר המקלט היא משום שבכך הוא מסכן את עצמו שהרי גואל הדם יכול להורגו. השאלה היא” אם רוצח בשוגג יודע שהוא יכול להציל את ישראל” האם הוא רשאי לסכן את עצמו ולצאת מעיר המקלט? האם כאשר המשנה אמרה שאינו יוצא מעיר המקלט” כוונתה לומר שאין מחייבים אותו לצאת ולהסתכן ואם רצה רשאי” או שאסור לו לצאת כלל?
בתלמוד הירושלמי נחלקו בשאלה זו: “אמר רבי אבהו צרכו לדבר שולחין ומביאין אותו משם. אמר רבי יוסי מתני’ [=המשנה] לא אמרה כן אלא אפילו ישראל צריכין לו אפילו שר צבא כיואב בן צרויה אין יוצא משם לעולם” (מכות ב” ו).
לפי שיטת רבי אבהו” רוצח בשוגג רשאי לסכן את עצמו ולצאת מעיר המקלט כאשר יודע שיכול להציל את ישראל. אך לפי שיטת רבי יוסי אינו רשאי לצאת משם. מובן שלא ייתכן שרבי אבהו חולק על המשנה שאמרה שאינו יוצא משם” אלא שכנראה מעמיד אוקימתא שהמשנה סוברת שאין לחייב את הרוצח לצאת מעיר המקלט” אך אם רצה לצאת כדי להציל” הוא רשאי לצאת למרות שמסכן את עצמו (ראה: ‘ערוך השולחן’ הל’ חובל בחבירו סי’ תכה סע’ נז).
בנוסף” ה’פני משה’ (שם) מסביר את המשנה לפי שיטת רבי אבהו שכאשר המשנה אומרת שאינו יוצא” מדובר רק במקרה שבו יש אחרים היכולים להציל את ישראל” אך אם אין ודאי שרשאי לצאת.
שואל רבי מאיר שמחה מדווינסק” אם כל ישראל צריכים את תשועתו של הרוצח” מדוע לא יעשו המלך או הסנהדרין תקנה האוסרת על גואל הדם להורגו? ומשיב שהתורה מכירה את טבע האדם ויודעת שגואל הדם יעשה הכל כדי לפגוע ברוצח ולכן “אין כח מלך ובית דין הגדול של ישראל להתנגד אל הטבע האדם וחמימותו” (אור שמח הל’ רוצח ב” ד). ולכן” הרוצח אינו מחויב להסתכן ולצאת מעיר המקלט אפילו למען עם ישראל. אך יש אומרים שאין להביא ראיה מכאן כי מטרת הגלות של הרוצח בשוגג לעיר המקלט היא לנתקו מן החברה ומהעולם החיצוני ולכן אינו יוצא משם אפילו להצלת ישראל (שבט מיהודה א” ה).
אם כן” עלינו לברר את הדין ממקור אחר:
מסירות נפשם של פפוס ולוליאנוס
במסכת פסחים (נ” א) מסופר שרב יוסף בנו של רבי יהושע בן לוי היה חולה ונטה למות” כאשר שבה אליו הכרתו” שאל אותו אביו מה הוא שמע למעלה? אמר לו: “הרוגי מלכות אין אדם יכול לעמוד במחיצתן”. ומי הם הרוגי המלכות שמדרגתם גבוהה כל כך? אומרת הגמרא שהכוונה להרוגי לוד.
מי היו הרוגי לוד? בתקופת השלטון הרומאי בארץ ישראל” נמצאה בת המלך הרוגה. השליט הרומאי טוריינוס חשד ביהודים שהרגו אותה וגזר להשמיד את כלל ישראל. אך שני אחים יהודים” פפוס ולוליאנוס” שהיו צדיקים גמורים” החליטו למסור את נפשם להצלת ישראל והסגירו עצמם לרומאים שכביכול הם שהרגו את בת המלך” ואמרו לטוריינוס שאין להאשים את כל ישראל ברצח” אלא רק את עצמם (ע”פ רש”י פסחים נ” א; ב”ב י” ב; תענית יח” ב).
אך רבי יעקב משולם אורנשטיין (חי בפולין לפני כ200 שנה) שואל בשו”ת ‘ישועות יעקב’ מי התיר לפפוס ולוליאנוס למסור את נפשם? והרי למדנו מהירושלמי בתרומות (סוף פרק ח) שאם האויב דורש שימסרו לו נפש אחת מישראל להצלת הרבים” אין למסור אותו ואפילו במחיר חייהם של הרבים. ואם כן” מדוע שלא נאמר גם כאן שאם הרומאים גזרו גזירה להרוג את כל ישראל” לא ימסרו נפשם שהוא נפש מישראל אפילו להצלת הרבים?
ה’ציץ אליעזר’ (חלק י”ז סי’ עב) מסיק מדבריו שכשם שאסור לרבים למסור את היחיד להצלתם” כך אסור ליחיד למסור את עצמו להצלת הרבים ואפילו בהסכמתו. במקרה זה” הסכמתו אינה מועילה שהרי אסור לאדם ‘לשחק בתפקידו של אלוקים’ ולהחליט מי יחיה ומי ימות” מי יכול להתיימר לאמוד את ערכו של היחיד ביחס לרבים? אולם” המקרה היחיד שמותר לאדם למסור את נפשו הוא רק להצלת כלל ישראל. “אם ירצו לעשות דבר כזה שהוא טובת כלל ישראל” יכולים למסור נפשם ואין עליהם חטא שמסרו נפשם” (ישועות יעקב יו”ד קנז סק”א). כאשר אנחנו מדברים על כלל ישראל” הכללים הם אחרים לגמרי” שהרי מדובר ב”הצלת כלל האומה” שהיא היסוד לכל התורה ולכל קדושה” (שו”ת משפט כהן סי’ קמד).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן