בית ההורים” כפי שראינו” מסוגל להוות גורם משמעותי ביותר בבניית אישיות הילדים” ובבניית מודל בתפיסת הזוגית שלהם בעתיד. זה המקום להתפתחות חברתית ראשונית תקינה.
כדאי שניתן את הדעת כיצד לחיות בזוגיות רצויה” שתהווה מצפן וכיוון דרך להורים” לאושר זוגי עכשיו” ולילדים בעתיד.
מכיוון שהילדים מחקים את התנהגות ההורים שהופכת טבע שני להם” כדאי שההורים יבדקו וישאלו את עצמם” מה הם מנחילים לצאצאיהם:
” האם הזוגיות שלנו מהווה בדרך כלל מודל חיובי לילדינו? האם האווירה בבית נעימה? רגועה? שמחה?
אווירה כזאת היא הגורם המרכזי לבריאות נפשית (וגם פיזית)” ומחזירה את האיזון הבריא גם כשנוצרים קשיים ומצבי חיים לא צפויים” שעלולים לשבש את החיים בתקופה מסוימת.
” האם הם זוכים לגדול באווירה של כבוד הדדי” תמיכה ויציבות?
יחס מכבד” תמיכה הדדית והרגלים חיוביים” יוצרים ביטחון ויציבות ומַפנים את האנרגיות של הילדים להתפתחות עצמית ועצמאית.
” האם יש בבית ביטויים גלויים של חום” מגע” פרגון” נתינה וחיבה?
הביטויים הגלויים הללו” מדגימים לילד בין היתר” כיצד מבטאים בפועל תחושות רגשיות.
הנתינה שנובעת מיוזמות אישיות של בני הזוג” מלמדת את הילד” שלא די בכוונות טובות” אלא בעיקר” ביכולת הביטוי של הכוונות. גם היחס המילולי והמעשי” מדגים לילדים כיצד מבטאים את תחושות האהבה. זה ייתכן באופן ישיר בין איש לאשתו” כמו משפט מעריך או מגע מכבד ו/או בעקיפין” ע”י אמירה לילד דברי שבח והערכה על ההורה השני.
” האם הילדים חשופים למריבות? ואם כן” האם הם עדים גם לרגעי הפיוס?
נוצרים מצבים” שיש בהם כעסים וחוסר יחס ראוי בין בני הזוג. אלה נפילות מעצם היותנו בני אדם שנופלים וקמים. גם אם הילדים היו עדים לכך” יש מקום שיראו גם כיצד ההורים מנסים להבין ולהסביר זה את זה. זה בסדר שילדים יראו שיש אי הסכמות בין ההורים ויבינו שאין אחידות ביניהם” אלא ניסיונות לאחדות. ילד שנראה לו שההורים אחידים בכל נושא” עלול להיבהל ולא יהיה מוכן לקבל חוסר הסכמה מאשתו” כי הוא לא מכיר מציאות כזאת.
חשוב שתהיה להורים גישה ברורה בערכים ובדרך חיים. יחד עם זאת” יש מקום להסכים” שלא מסכימים בכל עניין. השונות בין ההורים” עשויה להתבטא בשוני בתכונותיהם. לדוג’: האישה דואגת יותר מבעלה. הילד יודע ומרגיש זאת. ההורים מראים לו שזה בסדר שאמא דואגת יותר מאבא ולכן חשוב להודיע יותר לאמא” כאשר הוא מאחר.. או: אבא דורש מהילד לקום לתפילה והאם משדלת לתפילה. קבלת השונות של ההורים כמודל זוגי” תאפשר קבלת שונות בזוגיות שלו.
” האם יש דיבור גלוי בבית על נושאים כמו זוגיות” ואהבה?
אפשר לדבר בטבעיות כדרך חיים” על זוגיות ואהבה בצניעות ומתוך כבוד. הילדים רואים אחים” שכנים או חברים נשואים ורואים את מערכת היחסים החיובית או השלילית וכד’. כאשר הם שומעים מההורים את התייחסותם לגבי זוגיות ואהבה” הם לומדים להבחין ולהפנים מתוך בחירה” את המודל הזוגי שירצו לבנות לעצמם.
” האם מתאפשר לכל בני המשפחה מרחב וזמן משותף” לצד הזדמנויות לפרטיות ושקט?
כך ילמדו הילדים שבזוגיות יש זמן משותף ויש גם זמן אישי לכל אחד מהם.
גם כשאתם הורים” אתם קודם זוג. ישנם זוגות שמהרגע שנולדו הילדים” הם משקיעים את תשומת ליבם בהורות ושוכחים שהם בני זוג. הענקה ותשומת לב זוגית” תיצור בריאות פיזית ונפשית אצל ילדיהם” יותר מכל הענקה אחרת לילדים שהיא ללא ביטוי של קשר זוגי רצוי.
זוגיות שמחה ומתמודדת עשויה לספק את אבני הבניין לילד” שעל גביהם יצליח ליצור את הזוגיות המתאימה לאישיותו הייחודית ושכלול הבית היהודי בעם ישראל.