פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > תורת חיים

תורת חיים

הבן: למה לא ברא ה’ את הארץ בצורת מלבן?
האב: למה דווקא מלבן?
הבן: כדי שייבנה בו בית מדרש ענק” שהוא בדרך כלל בצורה של מלבן” וכולם ישבו בו וילמדו תורה. אם מטרת הבריאה היא לימוד תורה” אז היה צריך לברוא הרבה סטנדרים והרבה גמרות. במקום זה נבראו מפלי מים” פינגווינים” כוכבים וגחליליות…
האב: אנחנו לא חיים בשביל ללמוד תורה. אדרבה” אנו לומדים תורה כדי לדעת איך לחיות נכון. התורה העליונה רוצה להתגלות בחיים כולם” לא בכתובים בלבד” ולא רק בישיבות ובבתי הכנסת. התורה צריכה להופיע בכלליותם של החיים: בטבע ובמערכות המדיניות” במוסיקה ובחקר החלל” בשירים ובספורט” בכל היש – בכל ההוויה כולה. כל הברואים כולם הופכים לכלי ביטוי של התורה האינסופית” מהיצורים הזעירים המיקרוסקופיים ועד ענקי הבריאה הקוסמיים – כולם נועדו לבטא ולגלות את התורה בעולם.
הבן: אז רק מהרגע שהתורה מתגלה בחיים” היא מופיעה באמת?
האב: כן. אדם שמתעלם מהמציאות של העולם הזה ומתרכז רק בתורה” בעצם משלה את עצמו שהוא עוסק בתורה. למעשה” הוא עוסק באיזשהו “ספיריטואליזם רליגיוזי”” אך לא בתורה. חז”ל אומרים שמי שאומר שלא אכפת לו משום דבר בעולם חוץ מהתורה” אינו מכיר את התורה” ולא מבין מהי: “האומר ‘אין לי אלא תורה'” אפילו תורה אין לו” (יבמות קט” ב).
הבן: אבל כך גם להפך – העולם ללא תורה גם הוא חסר משמעות: ” ‘אלפיים שנות תוהו’ – זהו העולם ללא התורה”. חז”ל גם אומרים שהקב”ה התנה עם מעשה בראשית” שאם אין ישראל מקבלים את התורה הוא מחזיר את העולם לתוהו ובוהו (מדרש חסירות ויתירות” פר’ בראשית).
האב: נכון. רק על ידי האיחוד בין התורה והחיים יכולות להתגלות דרגתה העליונה של התורה ומעלתם העליונה של החיים.
הבן: אז זהו” בעצם” הרעיון העומד בבסיס תנועת בני עקיבא: “תורה ועבודה”?
האב: לא” בכלל לא! אין שום דבר שיכול להתחבר לתורה ואין גם שום דבר שהוא מחוצה לה.
הבן: אבל כתוב בפרקי אבות “על שלושה דברים העולם עומד” על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים” (אבות א)” זאת אומרת שאדם צריך לעבוד” וזה לא פחות חשוב מללמוד תורה?
האב: בפרקי אבות מדובר על עבודת המקדש” על תפילה” על קורבנות (רע”ב על אבות א). הכול כחלק של התורה ב’הא’ הידיעה” שעתידה להתגלות על ידי לימוד התורה” עבודת המקדש וגמילות חסדים. התורה והעבודה אינן שני תחומים שצריך לשלב ביניהם. היהדות” מדברת על האחדות הגמורה בין החיים ובין התורה. לא כשני תכנים” אלא כהתעלות למדרגה עליונה יותר” לממד חדש” הנקרא ‘תורת חיים'” שבו כלולים תפילות” מצוות” מוסר וכו’.
הבן: יוצא שכל תחומי החיים הם בעצם ערוצים שונים של התורה העליונה רק שהם עדיין לא התגלו” לא יצאו לפועל. עכשיו גם מובן כל העניין של ההבל: משה קיבל תורה בסיני כדי להגשים אותה בחיים. כשעם ישראל חי על פי התורה הזו” היא הופכת ממשהו תיאורטי” מופשט” לדבר ממשי המעוגן במציאות.
האב: כותב הרב קוק: “…והעתיד הולך לקראת התהוות החיים בשלמותם” בהתעלות כל החול אל הקודש” כל הבטל אל הנשגב והמרומם מאוד. עכשיו תורה נתתי לכם” לעתיד לבוא חיים אני נותן לכם” (אורות הקודש ג קו).

לקוח מתוך ספרו החדש של הרב ראובן פיירמן “תמתי תאומתי”
“מגוון המקורות הרחב שמביא לנו הרב” עומקם” בשילוב מבטו המיוחד על העולם לאור הגילויים הנפלאים של המדע במאה האחרונה (ובעיקר בתחום הפיזיקה הקוונטית)” מביאים את הקורא או את התלמיד לדרך התבוננות” השקפה והסתכלות מחודשת על החיים” על תורתנו הקדושה” על ערך האדם” על חשיבות תפקידו ועל השפעתו בעליונים ובתחתונים” (מתוך הקדמת העורך)
ניתן לרכישה במכון מאיר או בטלפון: 02-9973063

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

עם כלביא יקום (על טרור ומלחמה)
Shape-2
machon
תורת חיים
Shape-2
machon
מהו ‘מזווג זיווגים’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon
מהי יציאת מצרים?
Shape-2
machon
משהו על פתרון קונפליקטים
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן