פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > התוכחה כביטוי לאהבה

התוכחה כביטוי לאהבה

תוכחה מתוך כבוד המוכח: זהו כלל ראשון שלמדנו ממשה רבנו” שנאמר “אלה הדברים אשר דיבר משה”. רש”י מסביר” שמשה בא להוכיח את עם ישראל ולמנות את המקומות שהכעיסו את ה’ “לפיכך סתם את הדברים והזכירן ברמז מפני כבודן של ישראל”. מכאן שהתוכחה צריכה לשמור על כבוד המוכח” וראוי להגיד לו ברמז שיבין וילמד ויתקן דרכיו.
תוכחה מתוך אהבה: חז”ל לומדים מפסוקים אלו הרבה דינים והנהגות כיצד מותר להוכיח. בילקוט שמעוני (רמז תשצ”ה). שואלים חז”ל “לכאורה היה ראוי שבלעם יוכיח את ישראל ומשה יברך? והתשובה היא שאם בלעם היה מוכיח היו אומרים שונא הוכיח אותנו “אלא אמר הקב”ה יוכיחן משה שאוהבם”. הלימוד מכאן שתוכחה צריכה לבוא מלב אוהב שבאמת רוצה בטובת השני” ולא שנהנה מעצם התוכחה. כך מזהירנו הרב קוק זצ”ל (מוסר אביך”קנ’) “והשי”ת ידריכנו במעגלי צדק” שלפעמים פיתוי היצר הוא להשתקע בתוכחות לכל אחד” ואין זה כי-אם רוע לב. והמרחם רחום יכפר”.
תוכחה מתוך יושר ודוגמא אישית: חז”ל מוסיפים כלל נוסף ואומרים” שאם אדם אחר היה מוכיח את ישראל לא היו מקבלים דבריו” אבל משה שכתוב בו “לא חמור אחד מהם נשאתי” לזה נאה להוכיח את ישראל”. כלומר צריך המוכיח להיות נקי מכל מום “ישר דרך” שאפשר ללמוד ממנו דוגמא אישית” בבחינת נאה דורש ונאה מקיים.
תוכחה במינון הנכון: חכמינו עמדו גם על כך שמשה מוכיח את ישראל רק לפני מותו ואמרו (ספרי”פסוק”ג'”) “מפני ד’ דברים אין מוכיחים את האדם אלא סמוך למיתה” כדי שלא יהיה מוכיחו וחוזר ומוכיחו” וכדי שלא יהיה חברו רואהו ומתבייש הימנו “ושלא יהיה בליבו עליו” ושלא ינחנו וילך”. אנו מצווים ללמוד מכאן שזה לא תענוג להוכיח” ולכן משה מוכיח לפני מותו שלא יצטרך להוכיחם שוב. כמו כן המוכח מתבייש ממך” אל תתראה לפניו כל הזמן. וצריך לדאוג שזה לא יגרום שנאה וריחוק שיהיה לו כעס אליך” עד שזה יגרום שהוא יתרחק ממך.
תוכחה בנחת מתוך תורה: יש שמרגישים צורך גדול להוכיח את אלה שלא הולכים בדרך התורה” במטרה להחזירם בתשובה. יש להם הוכחה מדברי המשנה “דע מה שתשיב לאפיקורוס” (אבות.ב’.יד). רבנו הרצי”ה היה מדייק שקודם כתוב שם במשנה “הוי שקוד ללמוד תורה” “אתה צריך להיות שקוד בלימוד בתורה” לשכלל ידיעותיך בתורה” להתגדל באמונה ובקבלת עול מלכות שמים. אתה בעצמך. אל תיגש למצוות תוכחה בבהלה ובפזיזות…” (שיחות הרצי”ה דברים עמ’ 478).
דברים אלו אנו צריכים לשנן היטב לעצמנו בבואנו להוכיח חברים או את אנשי ביתנו ובמיוחד את ילדינו” אסור לפספס שום כלל ממה שהזכרנו” לבוא מתוך דוגמא אישית” באהבה רבה” לא לפגוע “לא לבייש” שלא נרחיק חלילה במקום לקרב.
ואף הנערים צריכים ללמוד יסודות אלו. הרבה פעמים מתוך חברות קרובה לא שמים לב ומעירים לחבר ו”יורדים עליו”” וזה נחמד לחברים השומעים וצוחקים מכך” והם לא שמים לב כמה פגעו” כמה העליבו והרחיקו. חובה עלינו לזכור את ההדרכה של התורה “הוכח תוכיח את עמיתך”” מי שהוא באמת עמיתך וחברך הנאמן. וכלל נוסף “את אשר יאהב יוכיח”” רק כאשר אתה בטוח שזה בא מלב מלא אהבה” רשאי אתה להוכיחו ואז יתקבלו הדברים ויפעלו כראוי על לב עמיתך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן