פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > מיעוט סחורה

מיעוט סחורה

לא כל עם ד’ נביאים או רבנים. יש גם העוסקים בדרך ארץ. בכל עם יש אנשי רוח ואנשי מעשה. גם אצלנו” גם אנשי משק ואנשי חקלאות שייכים לכלל ישראל. לפעמים היו גדולי תורה שעסקו בחקלאות” בתעשייה ואפילו בסחורה ובכל מיני אחיזות חברתיות. אצל חז”ל מצאנו את רבי יוחנן הסנדלר שהיה מייצר סנדלים. רבי חנינא ורבי אושעיא” תלמידו של רבי” עסקו במקצוע זה” ואף הכינו נעליים עבור נשים” אבל בזמן המכירה לא היו מסתכלים עליהן” לכן הנשים קראו להם – ובצדק: “רבנן קדישי דבארעא דישראל” . החול גם מקושר לחיים בתנאי שיהיה בטהרה ובכשרות. היו אף בין חז”ל שעסקו בסחורה” כגון רב פפא. הדבר יתכן ואין בו פסול” אבל יש להיזהר שעיסוק זה יהיה מיעוט ושהאישיות לא תהיה ‘סחרנית’. “הוי ממעט בעסק ועסוק בתורה” . העיקר הוא הערך הרוחני” והסחורה צריכה לתפוס מיעוט. וכן הוא לגבי חקלאות או תעשייה. אמנם צריך גוף” אבל הנשמה היא העיקר.
גם בעולם המעשה יש מדרגות. העסק הקיצוני לגריעותא הוא סחורה. המעולה ביותר הוא חקלאות בקרקע הקודש שלנו. “וכי תבואו אל הארץ ונטעתם” . זהו יסודי. “על הלחם יחיה האדם”. ה’חתם סופר'” בקטע ‘ציוני'” קובע שעבודת הקרקע בארץ ישראל היא מצווה כמו הנחת תפילין” ומצטרפות גם שאר אומנויות ששייכות למציאות של ישוב העם בארצו. אדמה ואומנות הן יסודות. אחריהן בא הצד המסחרי שהוא הנמוך שבמדרגות. אמנם גם הוא התרחב במהלך הדורות ותפס מקום. מסחר אינו שייך לשורות העליונות והמשובחות. יש ביטויים חריפים אצל הנביאים: “כנען בידו מאזני מרמה” . יש לבדוק כמה הוא ביושר. גם בגמרא יש ביטויים של זלזול: “זבון וזבין תגרי איקרי?” ” מכור וקנה כדי שתיקרא סוחר. מסחר אינו אלא שרשרת של קונים ומוכרים. על כל פנים” גם הוא נצרך והכרחי” ושייך לסדר החברתי. יתכן שאפילו תלמיד חכם יעסוק בסחורה. אבל עליו להחזיק במשקל הנכון ולזכור שאין זאת תכלית החיים וש”לא כל המרבה בסחורה מחכים” . מסחר אינו דבר יסודי ואידיאלי” אמנם אם כך נפל בגורלו על ידי השגחה פרטית” וכך הזדמן לו מצד מסבב הסיבות – יש לכך מקום ב’מיעוט’. אין הכוונה למיעוט במובן של פעולה” למעט עד שלא נשאר כלום” אלא לזכור שסחורה אינה כל האידיאל של החיים” ושהעיקר הוא הצד הרוחני ואליו מצטרף מיעוט סחורה. וכן הוא לגבי חקלאות. ודאי שאנו נמצאים בעולם הזה” אבל אין להיות משועבד לחיצוניות ולחומריות ולהגיע למצב של איבוד וטשטוש עצמי. עלינו לזכור מי אנו” לזכור את ערך קידוש השם שלנו” להמשיך להיות אדם מתוך הישיבה” להחזיק את עצמנו בגבורה ולשמור את ערכנו הרוחני .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן