פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אור התשובה במשנת הרב קוק – הרב יורם אליהו

אור התשובה במשנת הרב קוק – הרב יורם אליהו

אורות רבים ונפלאים גילה והאיר לנו הרב קוק זצ”ל. האיר לנו את אור הגאולה ולימדנו שכל התהליך המורכב שאנו עוברים “הכל קודש ואלוקי הוא”” ובעתיד יתגלה “שכל מה שהאיר וכל מה שיאיר” כל שחי ולכל שיחיה בה” הכל אור אלוקי עולם אלוקי ישראל הוא” (אורות” עמ’ עט). הוא האיר לנו באורות תורתו שהתורה שאנו לומדים אינה באה רק להעלות את האיש הפרטי” אלא “כשלומדים תורה לשמה עושים חסד עם כנסת ישראל” (אורות התורה”ב”ה). הוא לימד אותנו על ערכה ומהותה של ארץ ישראל שהיא “איננה… קנין חיצוני לאומה”” אלא “היא חטיבה עצמותית הקשורה בקשר חיים עם האומה” חבוקה בסגולות פנימיות עם מציאותה” (אורות” ארץ ישראל “א’). והוא גילה לנו את ערכה של כל נשמה מישראל “שגם הריקנים שבישראל כל העולם מושתת עליהם. ויש להתרעד ביראה קדושה” מקדושת הנשמה האלוקית העליונה של כל נפש מישראל (אורות הקודש”ח”א”עמ קלו)
אור גדול ומיוחד האיר הרב בספר אורות התשובה ובו ירד לעמקי נבכי נפש האדם” חקר וביאר את סיבות החטא” וסלל דרך לרבים לשוב מעוון. נושאים רבים מבוארים בספר הנפלא הזה ונעמוד על שלושה מהם.
א.השמחה בתהליך התשובה
באיגרת שע”ח כתב הרב “ביסוד הכל צריכה לבוא ההסברה הכללית של בטחון התשובה ועצם השלוה ושמחת-עז שצריכה להיות מתלבשת הנפש של כל איש אשר אור התשובה מאיר בנשמתו”. ושני הדגשים בדבריו” 1. ביטחון התשובה” כי החוטא שבא לשוב עומד ושואל את עצמו האם יש סיכוי” האם יימחקו עוונותיי ותשובתי תתקבל? והתשובה היא שאכן מכל מקום ומכל מצב יכול האדם לרומם עצמו ולשוב בתשובה שלמה. 2. הבא לשוב אומר: אני מבין שצריך לחזור בתשובה אבל עצם המחשבה על חטאיי ועל הדרך שעלי לעבור מדכאה ומעציבה אותי. אומר הרב “התשובה אינה באה למרר את החיים כי אם להנעימם” (אורות התשובה”פט”ז”סו). כאשר הדרך לכך היא דרך הקשר לחיים ולסביבה ולא ניתוק מהם” דבר שגורם דיכאון ועצבות ולכן כותב הרב “דוקא מתוך התשובה האמתית והטהורה” צריכים לשוב אל העולם ואל החיים ובזה משיבים את הקודש על מכונו וממליכים את השכינה בעולם” (פרק”יד”ל)” לכן כותב הרב באיגרת שהזכרנו” שספר שיעסוק בענייני התשובה תפקידו לבאר דרך תשובה שמביאה בטחון שלוה ושמחה גדולה. וזאת עושה הרב לאורך כל הספר.
ב. אחריות האדם על מעשיו.
יש אנשים שכאשר הם נתפסים במעילה או בכל חטא אחר הם נוטים לתרץ מעשיהם” שפשוט היצר התגבר ולא יכלו לו. כותב הרב “אחד מהיסודות של התשובה במחשבתו של האדם הוא הכרת האחריות של האדם על מעשיו” שבא מתוך אמונת הבחירה החופשית של האדם” וזהו התוכן של הווידוי. מסביר הרב שבווידוי “מודה האדם שאין שום עניין אחד שיש להאשימו על החטא ותוצאותיו” כי אם אותו בעצמו.” (אורות התשובה”טז”א/1). לאדם ניתנה בחירה חופשית והוא האחראי הבלעדי על מעשיו וככל שהוא יודע ומפנים זאת” פתוחה לו הדרך לשוב לאלוקיו.
ג. תשובה מתוך קשר אל הכלל.
כשאדם בא לשוב בתשובה” ניצבים מולו כל חסרונותיו וחטאיו והוא תוהה כיצד ייצא ממצב זה. אומר הרב “צריך אדם להיות מחובר תמיד עם תמצית הטוב האלוקי המקושר בשורש הנשמה של כנסת ישראל כולה ובזה הוא זוכה לתשובה” כי תמיד יגלו לנגד עיניו גרעונותיו וחטאיו”” והם מעכבים את תשובתו” אבל דרך הקשר לכלל כולו הוא יודע שהוא שייך לדבר גדול שיש לו באמת נשמה אלוקית כי הוא חלק מהנשמה הזו” ואז הוא מתעודד ומבין שיש לו יכולת לשוב ומתוך כך “הוא בא לדבקות באלוקים חיים” ( יג”ג).
נזכה להידבק באורות נפלאים אלו ונאיר מאורם על דורנו הצמא לדרכי תשובה מרוממים כפי ערכו הגדול” ויתקיימו דברי הרב במהרה “ודור יקום וחי ישיר ליפי וחיים..ומעדן שירה ויפי חיים אור קדש ימלא”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן