פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “הערבוּת והאדישות” – חלק כ’: מה ההבדל בין תוכחה להוכחה?

סידרת “הערבוּת והאדישות” – חלק כ’: מה ההבדל בין תוכחה להוכחה?

בשבוע שעבר למדנו על היחס בין הפרט לכלל בקיום המצוות. הפעם נדון בשאלה מהו ההבדל בין הוכחה לתוכחה? ומהן השלכות הנובעות מהבדל זה?
מדוע יש חיוב להוכיח את הזולת?!
מה מקור החיוב להוכיח את הזולת? בפרשת קדושים נאמר “הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא” (ויקרא יט” יז). למדים מכאן שהוכחת הזולת אם אינו מתנהג כשורה” היא מצות עשה בין אם מדובר בדברים שבין אדם לחברו ובין אם מדובר בדברים שבין אדם למקום (ערכין טז” ב; רמב”ם סהמ”צ עשה ר”ה; החינוך רלט).
אך השאלה היא מדוע מחויב האדם להוכיח את הזולת? מדוע הוא מחויב ‘להיכנס לרשות שאינה שלו’ ולהתערב בעסקיו הפרטיים של חברו?
ערבות הדדית היא המקור להוכחת הזולת
ה’מנחת חינוך’ כותב שישנו מקור נוסף לחיוב הוכחת הזולת והוא “לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ” (ויקרא יט” טז). כשם שהאדם מחויב להציל את חברו מסכנה גופנית אם למשל טובע בנהר” כך האדם מחויב להציל את חברו מסכנה רוחנית ולהצילו מעברה. בנוסף” החיוב להציל את חברו מהסכנה נלמד גם מהפסוק “וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ” (דברים כב” ב)” אם האדם מחויב להשיב לחברו אבדה” קל וחומר שמחויב להציל את אבדת גופו של הזולת ולהצילו. ולכן” כשם שהאדם מחויב להשיב את גופו של חברו” כך מחויב להציל את נפשו של האדם “על אחת כמה וכמה דאם [=שאם] יכול להציל מן העבירה דהוא [=שהוא] אבדת נפשו וגופו ר”ל בודאי חייב להחזירו למוטב ולהצילו” (מנ”ח רלט).
אם כן” אותה ערבות הדדית שבגללה אנו מצילים את הזולת מסכנה גשמית” מחייבת אותנו גם להציל את הזולת מסכנה רוחנית. וכפי שלמדנו בעבר” יהודי אינו ‘אי בודד'” ולכן מצד אחד אינו יכול לעצום עין כשחברו נמצא בסכנה גשמית או רוחנית. ומצד שני” אף יהודי אינו יכול לטעון שמעשיו הם עסקו הפרטי” משום שאף יהודי אינו חי ב’מרחב סטרילי'” אלא כל יהודי משפיע במעשיו על הכלל.
מי ראוי ויודע להוכיח?
אולם מכל מקום מצינו בחז”ל הסתייגות בהוכחת הזולת “תניא” אמר רבי טרפון: תמה אני אם יש בדור הזה שמקבל תוכחה” אם אמר לו טול קיסם מבין עיניך” אמר לו טול קורה מבין עיניך. אמר רבי אלעזר בן עזריה: תמיהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח” (ערכין טז” ב). חז”ל מלמדים אותנו שהאפשרות להוכיח תלויה בשתי שאלות: 1) האם כיום הציבור מסוגל ומוכן לשמוע תוכחה? 2) והאם יש כיום אדם הראוי לתת תוכחה ויודע איך לעשות זאת?
השאלה היא איך אנו מתמודדים מצד אחד עם החיוב להוכחת הזולת ומצד שני עם המציאות שבדור הזה התוכחה אינה אפשרית?
יש הבדל בין תוכחה להוכחה
התשובה נעוצה בבירור מהו ההבדל בין תוכחה להוכחה? תוכחה היא למתוח בקורת על התנהגותו של האדם. לעומת זאת” הוכחה היא להסביר לאדם את הרעיון העומד מאחורי ההתנהגות הראויה. תוכחה היא מחאה” אך הוכחה משמעותה שכנוע (רש”ר הירש ויקרא שם; שיחות הרצי”ה מידות” אהבת ישראל). לרוב” התוכחה נובעת מתוך רגש ואילו ההוכחה נובעת מתוך שכל.
בנוסף” תוכחה אינה מזמינה דיאלוג וויכוח” אלא היא חד-צדדית” היא סוגרת את הדיון. לעומת זאת” הוכחה מזמינה דיאלוג וויכוח” היא מבררת ביחד את האמת. “הוכחה הוא כשיש מחלוקת בין שנים ובא הג’ והכריע ביניהם… ותוכחה הוא מי שמוכיח לחברו על מעשיו” (שו”ת הריב”ש סי’ תל”א).
ולכן” כאשר רבי טרפון אומר “תמה אני אם יש בדור הזה שמקבל תוכחה” כוונתו היא לתוכחה ולא להוכחה. משום שכיום באמת אין מי שיודע להעביר תוכחה לזולת במובן של מחאה ונזיפה באופן שדבריו יתקבלו. אך כיום אנו נקראים להוכיח במובן של שכנוע מדוע ראוי להתנהג לפי הדרכת התורה. כאשר לומדים ביחד עם האדם לעומק את החשיבות לשמור את התורה” ממילא הוא ירצה זאת בעצמו “טובה מרדות אחת בלבו של אדם יותר מכמה מלקיות” (ברכות ז” א).
להוכיח ולשכנע בדברי טעם ואמת
אך רבי אלעזר בן עזריה מלמד אותנו שגם הוכחה במובן של שכנוע אינה פשוטה אלא צריכה יכולות גבוהות “תמיהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח”. המהר”ל מסביר שכדי שהמוכח יקבל תוכחה” צריך שהמוכיח ידע כיצד לתת תוכחה. זאת משום” “שהחוטא כבר נטה אל החטא ואם רוצה להוציא אותו מן הדבר אשר עשה צריך חכמה גדולה לדבר עמו דברי טעם ודברי סברא מאוד עד שהדברים נכנסים בלבו” (חידושי אגדות שם). וכך כותב הרב צבי יהודה: “אם אין לך כח להוכיח ולשכנע אינך בר הכי לקיים מצוה זו” (שיחות הרצי”ה שם).
במאמר הבא נברר אי”ה מהי הגישה הנפשית להוכיח ולשכנע?
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן