פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > השם החדש של ירושלים

השם החדש של ירושלים

בשתי הפטרות הנחמה האחרונות (כי תבוא וניצבים) חלה עליית מדרגה: בשבתות אלו לקוחות ההפטרות מתוך חטיבת הפרקים האחרונה של ישעיהו (פרקים ס-סו) העוסקת בהתגלות הגאולה השלמה. זאת לעומת חמש ההפטרות הראשונות הלקוחות מפרקי הנחמה הקודמים בישעיהו העוסקים בעיקרם בהקדמות שונות לגאולה.
זוכים אנו לקרוא בשבת זו את ההפטרה האחרונה מתוך שבע הפטרות הנחמה “שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה’ תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּא-לֹהַי…” (ישעיהו סא-סב).
בהפטרת הנחמה האחרונה” נאמרת לישראל טובה העולה על כל קודמותיה לאין ערוך; ישראל זוכים למפגש כביכול עם הקב”ה בעצמו” כחתן וכלה. כל הטובות שפגשנו עד כה הריהן בגדר מתנות ומעשי קרבה הניתנים כהכנה לחתונה. לאחר כל זאת נערך בהפטרתנו החיבור השלם – ישראל והקב”ה כחתן וכלה.

כחלק מן החיבור השלם” הקב”ה פועל בכוח רב למען ציון” והוא אינו שוקט עד שצדקהּ יֵצא כלפיד וייראה בכל העולם: “לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם לֹא אֶשְׁקוֹט עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ וִישׁוּעָתָהּ כְּלַפִּיד יִבְעָר” (א). ואז מגיעה קומה חדשה – כשכל הגויים יראו את צדקת ציון” הקב”ה יקרא לישראל שם חדש: “וְרָאוּ גוֹיִם צִדְקֵךְ וְכָל מְלָכִים כְּבוֹדֵךְ וְקֹרָא לָךְ שֵׁם חָדָשׁ אֲשֶׁר פִּי ה’ יִקֳּבֶנּוּ” (ב). בפרקים הקודמים בישעיהו כבר נקראו שמות חדשים לישראל” אך שם זה הוא שם מיוחד בכך שהקב”ה בעצמו קורא לישראל בשם זה.
חשיבות קריאת השם על ידי הקב”ה מודגשת מן העובדה שישעיהו אינו מציין את השם החדש שהקב”ה קרא לישראל אלא מסתפק בציון מעשה הקריאה עצמו. הסתרת השם בנבואת ישעיהו מלמדת כי יהיה זה שם פלאי ונשגב” וכנראה שעד אז לא נדע אותו ולא ניתן יהיה להשיגו. כך אומר האלשיך על הפסוק: “שיקראו לך שם חדש” כל כך גדול ונורא מאד עד שלא אערב אל לבי” עם היותי נביא” לפרש איזה שם הוא. ואומר שפי ה’ יקבנו שאלמלא הוא יקבנו בפיו לא היה לי לב לאומרו”.
במדרש פסיקתא דרב כהנא (פיסקא כב) מתבאר עד כמה מרומם יהיה שמה החדש של ירושלים. המדרש אומר כי קריאת שמה של ירושלים על ידי ה'” תעלה אותה לדרגה כה עליונה עד שיהיה איסור לנקוב בשמה: “אמר רבי לוי: לפי שבעולם הזה כל מי שהוא מפרש שמו של הברוך הוא חייב מיתה” שנאמר (ויקרא כד טז): ‘וְנֹקֵב שֵׁם ה’ מוֹת יוּמָת'” כך לעתיד לבֹא כל מי שהוא מפרש שמו של ירושלם חייב מיתה” שנאמר (ישעיהו סב ב): ‘וְקֹרָא לָךְ שֵׁם חָדָשׁ אֲשֶׁר פִּי ה’ יִקֳּבֶנּוּ'”.

לטורים ומאמרים נוספים של הרב יואב אוריאל ראו באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן