פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אגודה אחת

אגודה אחת

נאמר בגמרא בסוכה וכך פסק הרמב”ם (הל’ לולב”פ”ז”ה”ו)” “מצווה מן המובחר לאגוד לולב והדס וערבה ולעשות שלשתן אגודה אחת”. וכשהאדם מברך הוא נוטל ביד ימין את האגודה הזאת וביד שמאל את האתרוג ומצמיד אותם יחד.
ויש להבין מה הרעיון שרצו ללמד אותנו באיגוד הזה” בחיבור הזה יחד של ארבעת המינים?.
א.אגודה כללית.
ידוע ומפורסם הטעם שארבעת המינים רומזים לארבעה סוגי בני אדם בעם ישראל כך דורש המדרש (ויקרא רבה פ’ ל’)”” פרי עץ הדר אלו ישראל” מה אתרוג זה יש בו טעם ויש בו ריח כך ישראל יש בהם בני אדם שיש בהם תורה ויש בהם מעשים טובים”.המדרש ממשיך ואומר שהתמר שיש בו טעם רומז לאנשים שיש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים” ההדס שיש בו ריח רומז לאנשים שיש בהם מעשים טובים ואין בהם תורה” והערבה שאין בה טעם ולא ריח רומזת לאנשים שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים”” ומה הקב”ה עושה להם” לאבדן אי אפשר אלא אמר הקב”ה יוקשרו כולם אגודה אחת והן מכפרין אלו על אלו” ואם עשיתם כך” אותה שעה אני מתעלה”. קשירת כל המינים יחד מבטאת את אחדותם של ישראל ואת אהבת ה’ את כל בריותיו ורצונו שנחבר את כולם יחד” שנבין שגם לאלו שאין בהם טעם וריח יש תפקיד” ותפקידנו לעזור להם לגלות אותו. ע”י החיבור והקישור הזה” הם מתעלים ומביאים את ברכתם לעם ישראל.
ב.אגודה פרטית.
הנתיבות שלום מביא בשם המהר”ל” ששלמות האדם היא שיהיה שלם עם בוראו” שלם עם חבריו” ושלם עם עצמו. אומר הנתיבות שלום שבכל השלמויות האלה יש את ארבע הבחינות שהזכרנו ביחס לארבעת המינים. בעניין שלם עם בוראו” יש זמנים שה’ חונן את האדם באור והוא מרגיש טעם וריח בעבודת ה’ ויש בחינת טעם בלי ריח. ויש בחינת ריח בלי טעם” ויש זמנים שהוא ללא טעם וללא ריח” סגור ומסוגר לגמרי. ועבודת האדם להמליך את ה’ בכל המצבים” בין בזמן שמאיר לו ובין בזמן שחשוך לו. וכן בעניין בין אדם לחברו” יש אנשים עם טעם וריח ויש בלי טעם וכו’ כמו שביארנו למעלה “שצווי התורה ואהבת לרעך כמוך הוא לאהוב כל אחד ואחד מישראל כגופו”. וכן יש בחינות אלו בעניין שלם עם עצמו.שיש באדם מצבי רוח שונים ויש זמנים שאינו מוצא שום תוכן בחייו”זמנים שאין בהם לא טעם ולא ריח” צריך הוא לדעת שהקב”ה בורא יום ולילה” אור וחושך “וארבעת המינים מסייעים ליהודי להמליך את ה’ בכל המצבים להיות שלם עם בוראו” שלם עם חבריו ושלם עם עצמו” ( נתיבות שלום”סוכות).
מכח הטהרה ביום הכיפורים אנו זוכים לעבודה הגדולה של ארבעת המינים לבוא ולחבר את אישי האומה יחד” ולדעת לחבר בתוכנו את המצבים השונים שיש לנו בעבודת ה’.
וחובה עלינו ללמדם את היסוד הזה לילדינו” א. במישור הכללי” יש סוגי אנשים שונים בעם ישראל ויש תתי סוגים בתוך עובדי ה'” וגם אם אנו לא מסכימים לדרך מסוימת” אין לבוז לה אלא להבין שיש לה תפקיד בתוך המערכת הכללית ויש לכבדה. וב. במישור הפרטי. לעתים הנער נמצא בהתעלות “באורות”. ולעתים הכול סגור ומסוגר אין שום הארה והוא נוטה להתייאש לחשוב שדרך ה’ כלל לא שייכת לו” גם כאן באה האגודה האחת של הלולב ללמדו שצריך לקיים את הנאמר ‘ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם'” ויזכה מתוך כך להתעלות מכל המצבים ולהרגיש את קרבת ה’ תמיד. חג שמח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן