פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > אחדות מביאה לידי גאולה

אחדות מביאה לידי גאולה

המדרש המסתורי
חז”ל מלמדים אותנו שישנו קשר הדוק בין ארבעת המינים לבין הגאולה: “רבי ברכיה בשם רבי לוי אמר בזכות ‘וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן’ (ויקרא כג” מ) הרי אני נגלה לכם ראשון ופורע לכם מן הראשון – זה עשו הרשע דכתיב ביה [=שכתוב בו] ‘וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן’ (בראשית כה” כה) ובונה לכם ראשון – זה בית המקדש דכתיב ביה ‘כִּסֵּא כָבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן מְקוֹם מִקְדָּשֵׁנוּ’ (ירמיה יז” יב) ומביא לכם ראשון – זה מלך המשיח דכתיב ביה (ישעיה מא” כז) ‘רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הִנֵּה הִנָּם וְלִירוּשָׁלִַם מְבַשֵּׂר אֶתֵּן’ ” (ויקרא רבה ל” טז).
השאלה היא מדוע דווקא בזכות קיום מצות ארבעת המינים” יזכה עם ישראל לגאולה המתוארת במדרש” ששנאת ישראל תסור מן העולם” בית המקדש ייבנה ושהמשיח יופיע?
עלינו לצאת למסע בעקבות ארבעת המינים והגאולה.
סוד אחרית הימים: ‘האספו והקבצו’
בסוף ימיו של יעקב אבינו נאמר שהוא ביקש לגלות לבניו את הקץ: “וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם” (בראשית מט” א-ב). אולם יש לשאול: והרי חיפשנו בכל התנ”ך ולא מצאנו שיעקב אכן גילה את הקץ?
רש”י עומד על שאלה זו ומסביר: “בקש לגלות את הקץ ונסתלקה שכינה ממנו והתחיל אומר דברים אחרים”. אך אם כן” יש להקשות: אם גילוי הקץ הנו דבר חיובי” מדוע נסתלקה ממנו שכינה? ואם גילוי הקץ הוא דבר שלילי” מדוע רצה לגלות זאת מלכתחילה?
כדי לתרץ קושייה זו יש לדון בדרשת חז”ל המפורסמת לבשורת הגאולה שבפי הנביא ישעיה: “הַקָּטֹן יִהְיֶה לָאֶלֶף וְהַצָּעִיר לְגוֹי עָצוּם אֲנִי ה’ בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה” (ישעיה ס” כב). חז”ל מלמדים אותנו: “אמר ר’ אלכסנדרי: ר’ יהושע בן לוי רמי [=הקשה סתירה]: כתיב [=כתוב] “בְּעִתָּהּ” וכתיב “אֲחִישֶׁנָּה”? זכו – אחישנה” לא זכו – בעתה” (סנהדרין צח” א). אם ישנו מועד קבוע לגאולה איך ניתן להחיש מועד זה? והתשובה היא שישנם שני מועדים לגאולה: אם ישראל מזדככים תמהר הגאולה להגיע ואם לא” הגאולה תגיע במועד הקבוע הבלתי ידוע (ראה: אמונות ודעות ח” ב).
אם כן” יעקב אבינו ביקש לגלות לבניו את המועד הקבוע של הגאולה וכמו כן את הסוד איך להחיש את הגאולה. המועד הקבוע של הגאולה נשתכח מיעקב” אך הסוד להחשת הגאולה לא נשתכח ממנו” אדרבה גילה רז זה לבניו. והיכן נאמר שגילה זאת?
במילים ‘האספו והקבצו’ טמון כל סוד הגאולה! ‘מפתח הזהב לגאולה’ הוא ההתאספות וההיקבצות של בני ישראל. אחדות מביאה לידי גאולה” כלשון המדרש: “אלא הרי אני אומר לכם כשתאספו ותקבצו” אותה שעה אתם נגאלין” (אגדת בראשית פג” א; ראה: ב”ר צח” ב ועוד).
מהי אחדות אמיתית?
הרב שמשון רפאל הירש מסביר שיעקב אבינו קרא לבניו להתאסף ולהיקבץ כדי לגלות להם שאיחוד כל החלקים השונים באומה” היא הדרך להביא את אחרית הימים: “יעקב ראה את בניו בעיני רוחו – לא בצד השווה לכולם אלא בהבדלים האופייניים שביניהם” לפיכך אמר: ‘ככל שאתם שונים זה מזה” התמסרו – בעצם ההבדלים האלה” לרוח האמת המשותפת לכולכם; כי אז אגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים. רק משתהיו חדורים רוח אחת” תבוא אחרית הימים” וכל עוד לא התגשמה קריאת ‘האספו'” לא תבוא אחרית הימים'”. (בפירושו לתורה בראשית מט” א). ובכן” אחדות אינה אחידות” אלא דווקא צירוף כל הסגנונות השונים ומגוון הדעות בעם ישראל” זו אחדות אמיתית.
ארבעת המינים: לחיות ביחד ברבגוניות
ידוע המדרש על ארבעת המינים שמסמלים את החלקים השונים בעם ישראל: האתרוג מסמל את אלו שיש בהם תורה ומעשים טובים. הלולב את אלו שיש בהם תורה אך אין בהם מעשים טובים. ההדס מסמל את אלו שיש בהם מעשים טובים אך אין בהם תורה והערבה מסמלת את אלו שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים. “אלא אמר הקב”ה יוקשרו כולם אגודה אחת והן מכפרין אלו על אלו. ואם עשיתם כך אותה שעה אני מתעלה” (ויק”ר ל” יב). החידוש בדברי המדרש הוא שדווקא כאשר כל חלק בעם ישראל מוכן ללמוד מהחלק השני וכולם מוכנים לחיות ולהתקדם ביחד למרות חילוקי הדעות והסגנונות – הרי זו אחדות אמיתית. “שבהצמדם יחד ילמדו לקח זה מזה לכן יתעלה ויתכבד ה’ בעולם” (עץ יוסף שם).
ומה ניתן ללמוד מ’אנשי הערבה’ שתורה ומעשים טובים אין להם? הגר”א מסביר שאנו יכולים ללמוד מהם שיש להם ‘גאווה לאומית’ בכך שמשתייכים לעם ישראל ומכנים את עצמם בשם ישראל. יש להם ‘ערבות הדדית’ והם אינם פורשים מדרכי הצבור (אדרת אליהו” וזאת הברכה). אם כן” ניתן ללמוד מכל אדם כדברי בן זומא “איזהו חכם הלומד מכל אדם שנאמר מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי (תהלים קי”ט” צט)” (אבות ד” א).
ובכן זו התשובה לשאלה שפתחתנו בה: ‘מדוע דווקא בזכות קיום מצות ארבעת המינים” עם ישראל יזכה לגאולה?’ כאשר מפנימים את הרעיון הגלום במצות ארבעת המינים שכל חלק בעם ישראל יכול לחיות ביחד מתוך רבגוניות ושוני וללמוד באופן הדדי” הרי שהגאולה תגיע. וכדברי הרב קוק: “נתודע איש אל אחיו בשם ישראל הכללי” לא בשם מפלגתי ומחנתי. נדע” שיש לנו בכל מחנה הרבה מה לתקן והרבה מה לקבל מהאור והטוב זה מזה” (מאמרי הראיה עמ’ 76-77).
לתגובות: natanorot@gmail.com

תגיות: אחדות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן