פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > להיות ישרים

להיות ישרים

ספר בראשית נקרא בספר יהושע (י” יג) ובספר שמואל ב’ (א” יח) “ספר הישר”. הגמרא במסכת ע”ז (כה” ב) מבארת שהוא נקרא כך על שם האבות אברהם יצחק ויעקב שנקראו ישרים” כמו שבלעם מבקש בנבואתו “תמות נפשי מות ישרים”.
הנצי”ב בפירושו “העמק דבר” על התורה מבאר בהקדמתו לספר בראשית שהתואר ‘ישר’ ניתן לאבות כיוון “שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה’ באופן היותר אפשר” עוד היו ישרים” היינו שהתנהגו עם אומות העולם אפי’ עובדי אלילים מכוערים” מכל מקום היו עמם באהבה וחשו לטובתם באשר היא קיום הבריאה”. הנצי”ב מביא דוגמאות על כך. א. מאברהם אבינו שהרבה להתפלל לנסות להציל את אנשי סדום אף שהם היו הפך שיטתו ומעשיו. והוא מביא מדרש רבה שכתוב בו” שה’ הצדיק את תפילתו של אברהם ושיבח אותה ואמר לו: “אהבת צדק ותשנא רשע. אהבת לצדק את בריותי ותשנא להרשיען”” וזה ממש כמו אב המון גויים שאע”ג שהבן לא הולך בדרך ישרה מכל מקום הוא שוחר שלומו וטובתו. ב. יצחק אבינו היה נוח להתפייס עם אבימלך ובמעט דברי פיוס נתפייס יותר ממה שאבימלך ציפה וכרת אתו ברית. ג. יעקב אבינו” למרות כעסו על לבן שרדף אחריו וחשד בו שגנב את התרפים” בסוף דיבר איתו דברים רכים והשלים עמו.
לכן נקרא ספר בראשית ‘ספר הישר’ על המעשים האלו של אבותינו. ובלעם בשעה שהיה לו רוח הקודש” התפלא על רוע מעשיו שלא רק שאינו צדיק כמו האבות” אלא הוא בא להשמיד עם שלם שלא עשה לו שום רעה. “וביקש תמות נפשי מות ישרים דהיינו מקיימי הבריאה”.
מעשים אלו של אבותינו שהיו ביחס לעמים מסביבם” יש להם משנה תוקף בהיותנו על אדמתנו” עוסקים בבניין הגאולה. זרמים שונים באים לפעול עם אל ולא עם כולם אנו מסכימים” אבל כל הדיון וכל היחס צריך להיות מתוך ישרות” וכבוד הדדי. ודאי נאמר את דעתנו בצורה הברורה ביותר ונחלוק על דעות שיש בהן סכנה לקיומנו” ועל עצם זכותנו על הארץ הזאת” אבל את כל הדיון הזה צריך לעשות מתוך יחס של כבוד לדעה כזו או אחרת. בצורה כזו פועלים ומשפיעים טוב יותר מאשר בדרך של זלזול וכעס.
וילדינו נמצאים בתוך המבוך הזה” הם שומעים ונפגשים בדעות שונות שנוגדות את דעתם והשקפת עולמם. מצד אחד אנו שמחים שיש להם הבריאות הנפשית הזו של יחס נכון לתורה” למדינה” לצבא” לערכי הצניעות” אבל עלינו גם ללמדם לכבד כל יהודי באשר הוא” עם כל הדעות הקשות שהוא משמיע. נלך בדרכי אבותינו ונזכה לצרף את כל חלקי עמנו לבניין הגאולה השלמה במהרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן