פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > יישוב הדעת. לפרשת וירא

יישוב הדעת. לפרשת וירא

יישוב הדעת הוא שורש מרכזי ביותר בעבודת ה’. אין הכוונה למנוחת הנפש בלבד” אלא שדעת ה’ תתיישב בעומק הנפש” עד שכל אשר יעשה או יחווה האדם יהיה מתוך חיבור מודע אל ה’ ית’. בדרך זו האדם יכול האדם להתדמות בהנהגתו אל הנהגת ה’ על ידי ההליכה בדרכיו” מתוך התבוננות ומודעות. כשאדם ביישוב הדעת קל לו יותר להנהיג עצמו במידות טובות” כיוון שהוא מתייחס בכל עת אל נוכחותו יתברך” אותה הוא מזהה בכל. “בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ וְהוּא יְיַשֵּׁר אֹרְחֹתֶיךָ” . כל אירוע מצטייר כדיבור אלוקי שיש להקשיב אליו” וכגילוי רצונו ית’ המתלבש בלבושי המציאות. הנשמה מפכה הדרכות שמימיות במתיקות שכל העולם לא ישווה לה” האדם חווה את הרגע כמפגש רב משמעות” והחיים כולם שופעים מי מרום. בשעת יישוב הדעת” המציאות ושורשה מתאחדים” האדם יושב בהיכל ה'” מעשיו חושפים את שם ה’ החי בקרבו. “כל מי שיש בו דעה כאילו נבנה בית המקדש בימיו” .
ככל המעלות היקרות” גם יישוב הדעת הוא דבר שקל לאבד” ועל האדם להתגבר תמיד על מאורעות פחותי הערך שאינם כדאיים לבלבל מנוחת נפשו. תנאים חיצוניים לא נוחים” כגון מזג אוויר קיצוני” חולי הגוף” יציאה מהשגרה המוכרת” המולה וכל מיני טרדות” עלולים לעקור את האדם מההקשבה לעולמו הרוחני. הרגשתו היתרה את הקולות החיצוניים” גונבת אותו מעולמו הפנימי. גם ניסיון משמעותי עלול לגרום לחלישות הדעת. אין לאדם מנוס” עליו להיאבק על מנת ליישב דעתו” מול כל הרוחות התולשות אותו מהחיבור פנימה.
דוגמה להשגת יישוב הדעת בתנאים לא קלים” מצאנו אצל אברהם אבינו. “וַיֵּרָא אֵלָיו ה’ בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם .” יום שלישי למילה ” היום הכואב ביותר. אברהם אבינו” בן 99″ אינו בביתו” במקום יישוב הדעת” אלא חוץ למקומו” באלוני ממרא. “וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל”” שאליו נכנסים אנשים על מנת להתקרר מעט מן השרב בשעה שיצאה חמה מנרתיקה. כל התנאים הללו אינם מביאים אדם קדוש כאברהם אבינו לקוצר רוח” או לקטנות המוחין. דעתו המיושבת מאפשרת את גילוי השכינה” “וַיֵּרָא אֵלָיו ה’.”
דעת ה’ המיושבת יכולה להופיע רק על ידי התיקון היסודי של מצוות המילה. הסרת הערלה ושמירת הברית” הן המאפשרות לנהל את החיים הגופניים על-פי קדושת טבע הנשמה. כשאין עוד מסך חוצץ” המעיין הפנימי של המידות האלוקיות שופע בלי מעכב” והרצון היסודי מתעדן שיהיו ערכיו מלאים אמת וצדק. רק באופן הזה שם ה’ יכול להתגלות בשלמות. אברהם אחר מילתו יכול להמשיך את הסגולה הישראלית ליצחק” “כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע” . ישמעאל שנולד לפני המילה” יסתפק בתפקידו ההסטורי כקליפה ” והאלוקות תתרכז ביצחק ובזרעו יעקב ” “וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ לְיִצְחָק. וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל אֶרֶץ קֶדֶם” .
אברהם אבינו” מעביר את העולם כולו מאלפיים שנות תוהו לתקופה חדשה” של אלפיים שנות תורה . האור האלוקי המתאחד עם נפשו אחרי הברית” מתחיל בהשפעה סגולית לחדור גם אל הבריאה כולה. ברית המילה של אברהם המונחלת לזרע הקודש” היא שתוביל להסרת הערלה של העולם כולו” לחשיפת הקודש הפנימי בסילוק המעכב. וכך כותב הרב קוק זצ”ל: “אות ה’ אות ברית הוא” קדושת הגוף בברית בשר ממש. כמו כן ברית העולם” הוצאת הארץ מקללתה” חידור האור הדעה היושר והקודש בכל השדרות המעשיות כולן בעומק פנימיותן” כשם שהוא הוה באדם” הוה הוא בעולם כולו” מוכן נעשה העולם ומלואו לשמחת ד’ במעשיו”.
אפילו בניסיון העקידה הקשה” מצאנו גם אז את דעתו של אברהם מיושבת” דבר המעיד על אמונתו השלמה” ועל עבודת נפשו העליונה. “וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ .” דעתו של אדם מן השורה” ללא ספק היתה מתערבבת מאוד מניסיון רב עוצמה שכזה” אך אברהם קדוש ה'” הלך במנוחת נפש לישון. כותב הרב קוק זצ”ל: “מנוחת הנפש של הנשמה הקדושה” של האב הקדוש איתן האזרחי” לא נשבתה. שנתו לא נהיתה (=נטתה) עליו” מתוך הידיעה הברורה הבאה לו בדבר ה'” ושום רגש של כהות” של רישול ושל דכאות” לא נתערב בהמיית נפשו המטוהרה. שנת ישרים במנוחה ועליזת קודש עברה” וזמן ההשכמה באה כסדרה” ועז ה’ המשווה רגליו כאיילות” לרוץ כצבי ולהיות גיבור כארי” לעשות רצונו של מקום סמכהו” כי השכים בבוקר. “וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר”.
יישוב הדעת הוא שלב משמעותי ביותר בדרך להשגת מעלות עליונות בעבודת ה'” כך אנו לומדים מאברהם. חיבורו לעולמו הפנימי” הוא עצמו היה לעבודת ה'” וסלל את דרך השגת הנבואה לבניו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן