פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > המשמעות הלאומית של נסי אלישע

המשמעות הלאומית של נסי אלישע

מטרת ניסי אלישע
בהפטרת פרשת וירא קוראים את סיפור אלישע והאישה השונמית (מלכים ב” פרק ד). אלישע מבשר לאישה העקרה שיוולד לה בן” ומאוחר יותר – מחיה את אותו הבן לאחר מותו.
שאלה כללית היא בעניין הנביא אלישע: מה מקומם של ריבוי הנסים שנעשו על ידו לאנשים פרטיים? לאורך סיפורי התנ”ך ניתן לראות כי נסים מתמקדים בעם ישראל בכללו. וכאשר מופיעים סיפורים על אנשים פרטיים” הם כמעט תמיד כאלה הקשורים להיסטוריה הכללית של ישראל. והנה אצל אלישע אנו מוצאים נסים רבים שנעשו לכאורה למען אנשים פרטיים בלבד. יש להבין את פשר הנסים הללו.
בפסוקים אלו גנוזה ההבנה לחשיבות נסי אלישע” בדרך הפעולה של האישה השונמית. אישה גדולה זו” למרות עקרותה וציפייתה העצומה לילד” סירבה מתחילה לבקש בקשה פרטית מנביא ישראל. אלישע הציע לה באמצעות גיחזי שתבקש ממנו בקשה: “וַיֹּאמֶר לוֹ אֱמָר נָא אֵלֶיהָ הִנֵּה חָרַדְתְּ אֵלֵינוּ אֶת כָּל הַחֲרָדָה הַזֹּאת [=דאגה להם למקום לינה קבוע] מֶה לַעֲשׂוֹת לָךְ? הֲיֵשׁ לְדַבֶּר לָךְ אֶל הַמֶּלֶךְ אוֹ אֶל שַׂר הַצָּבָא”. והנה” האישה מסרבת להצעה באופן מפתיע ומתמיה: “וַתֹּאמֶר בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת”. מה פירושו של סירוב זה?
בזוהר הקדוש (פרשת ויצא) מצוי לכך הסבר נפלא: אישה זו סירבה לקבל טובה בתור אישה פרטית. היא חפצה במילוי משאלתה הגדולה רק באופן שיתקיים בה: “בתוך עמי אנכי יושבת”. ואלו דברי הזוהר (בתרגום): “שהרי בכל מקום שאדם מתפלל תפילתו” יכליל את עצמו בתוך הרבים. ובוא וראה את השונמית” שכאשר אמר לה אלישע: ‘היש לדבר לך אל המלך או אל שר הצבא… ותאמר בתוך עמי אנכי יושבת…’. מה אמרה? אינני רוצה להיות רשומה למעלה בשמים” אלא להעלות את ראשי בתוך הרבים” ולא לצאת מכללם. וכן ראוי לאדם להכליל עצמו בכלל הרבים ולא להתייחד בעצמו” שמא ישגיחו עליה לזכור את חובותיו…”. אם כן” האישה השונמית החליטה בדעתה שלא לממש את פסגת שאיפותיה” ובלבד שלא ידונו רצונותיה כרצונות פרטיים. ובאמת” מיד באותו המעמד זכתה האישה שרצונה בבן יתממש לא משום שהיא ביקשה” אלא משום שאלישע” נביא ה'” החליט לעשות זאת מצידו – “וַיֹּאמֶר לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה אַתְּ חֹבֶקֶת בֵּן”.

פגישת האישה השונמית עם המלך
והנה” מספר פרקים לאחר מכן במלכים ב’ (תחילת פרק ח) מוצאים אנו כי אותה האישה שסירבה לקבל נס פרטי מאלישע” היא זו שעל ידה קיבלו כל הנסים של אלישע ערך כללי ולאומי. מתואר שם שאישה זו היתה דוגמה מוחשית המחזקת את גילוי הכוח של נסי אלישע למלך ישראל. מלך ישראל שהיה רשע באותה שעה הביע רצון לשמוע את כל נסי אלישע: “וְהַמֶּלֶךְ מְדַבֵּר אֶל גֵּחֲזִי נַעַר אִישׁ הָאֱלֹהִים לֵאמֹר סַפְּרָה נָּא לִי אֵת כָּל הַגְּדֹלוֹת אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלִישָׁע: וַיְהִי הוּא מְסַפֵּר לַמֶּלֶךְ אֵת אֲשֶׁר הֶחֱיָה אֶת הַמֵּת וְהִנֵּה הָאִשָּׁה אֲשֶׁר הֶחֱיָה אֶת בְּנָהּ צֹעֶקֶת אֶל הַמֶּלֶךְ עַל בֵּיתָהּ וְעַל שָׂדָהּ וַיֹּאמֶר גֵּחֲזִי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ זֹאת הָאִשָּׁה וְזֶה בְּנָהּ אֲשֶׁר הֶחֱיָה אֱלִישָׁע: וַיִּשְׁאַל הַמֶּלֶךְ לָאִשָּׁה וַתְּסַפֶּר לוֹ”.
לסיפור זה קדמו כמה סיפורים במלכים שבהם הסתמן בבית מלכות ישראל חוסר אמונה בדברי הנביא. והנה” לאחר שאלישע הראה לכל את גדלות נבואת ה’ שבפיו בסיפור אלישע והשליש (בפרק ז שם)” נקט מלך ישראל במהלך של תשובה וקרא לגחזי לשמוע את כל הגדולות של אלישע. בנקודה זו מופיעה האישה השונמית מחדש” ותזמון זה בפני עצמו לימד את המלך על גדולת אלישע. באמצעות הסיפור האישי של האישה השונמית” התחזקה המשמעות הכלל ישראלית שמקבלים כל נסי אלישע באותה השעה: חיזוק אמונת מלך ישראל בנבואת ישראל.
לא מקרה הוא” שמיד בעקבות עדותה” אותה האישה שסירבה בעבר לבקש דבר וחצי דבר מן המלך” זוכה שמלך ישראל יושיע אותה וישיב לה את שדותיה הנגזלים: “וַיִּתֶּן לָהּ הַמֶּלֶךְ סָרִיס אֶחָד לֵאמֹר הָשֵׁיב אֶת כָּל אֲשֶׁר לָהּ וְאֵת כָּל תְּבוּאֹת הַשָּׂדֶה מִיּוֹם עָזְבָה אֶת הָאָרֶץ וְעַד עָתָּה”. צרכיה האישיים של האישה השונמית קיבלו תוקף כללי בעקבות סירובה להיענות בתור אישה פרטית. אישה זו סייעה במשמעות הלאומית של נסי אלישע” ובעצמה התעלתה אתם לגובה הכללי.

לטורים ומאמרים נוספים של הרב יואב אוריאל ראו באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן