פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “הרע-הרעוּע” – חלק ה’: הרוע ממוטט את עצמו

סידרת “הרע-הרעוּע” – חלק ה’: הרוע ממוטט את עצמו

בשבוע שעבר ראינו שחוק הטבע של העולם כפי שהקב”ה ברא אותו הוא שהטוב הוא בר-קיימא ואילו הרוע הוא בר-חלוף. הפעם נברר את הגורמים לעיקרון שהרוע ממוטט את עצמו.
מדוע השקר לא שיקר?
מסופר במדרש שלפני המבול אמר הקב”ה לנח להכניס לתיבה שניים שניים מכל מין בעולם. גם השקר רצה להיכנס לתיבה” אך נח סירב להכניסו אלא אם כן הוא ימצא לעצמו בת זוג. הלך השקר ומצא את ה’פחתא’ שזו מידת הכיליון וההרס ושאל אותה אם היא תהיה מוכנה להיות לו לבת זוג וכך שניהם ינצלו מהמבול. ה’פחתא’ שאלה אותו מה היא תקבל בתמורה? השקר השיב “אעשה הסכם איתך שכל רווח שאני אכניס” את תוציאי”. הסכימו ביניהם שכל מה שהשקר מרוויח” ההרס מוציא. לאחר המבול אמר השקר ל’פחתא’: “מדוע את לוקחת את כל מה שאני מרוויח?”. ה’פחתא’ השיבה “וכי לא עשיתי כדין ההסכם שלנו שכל מה שאתה מרוויח אני מוציאה?” לא היה לשקר פתחון פה” שהרי כל מה שהשקר מכניס” ההרס מוציא (ע”פ מדרש תהלים ז).
כאשר אנו לומדים מדרש זה” אנו מחכים ל’טוויסט’ בעלילה שבסוף השקר לא יעמוד בדיבורו. מדוע הוא לא שיקר? מדוע בניגוד לטבעו הוא כיבד את ההסכם עם ה’פחתא’?
נראה שהתשובה היא שלאמיתו של דבר לשקר לא היתה ברירה אחרת. ומדוע? חוק הטבע של העולם כפי שהקב”ה ברא אותו” מחייב שהשקר בסופו של דבר מביא לכיליון ולהרס עצמי. מי שמתנהל מתוך שקר ורוע אינו יכול להחזיק מעמד בטווח הרחוק. כפי שנאמר “קושטא – קאי” שיקרא – לא קאי [=האמת עומדת ואילו השקר אינו עומד]” (שבת קד” א). הצדק והטוב קיימים לעד” אולם השקר והרוע מביאים על עצמם התמוטטות” חורבן והרס (תודה לידידי ביני אשכנזי על חידוד נקודה זו). ננסה להבין איך עיקרון זה בא לידי ביטוי?
נפילתו של רודן
ב’מזמור שיר ליום השבת’ נאמר: “בִּפְרֹחַ רְשָׁעִים כְּמוֹ עֵשֶׂב וַיָּצִיצוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי עַד” (תהלים צב” ח). הרב הירש מסביר שמי שמתנהל מתוך חוסר מוסריות” בסופו של דבר נופל. וכיצד? הרב הירש מבחין בין הגורמים לנפילתו האישית של רודן לבין הגורמים לנפילתה של חברה מושחתת: “העריץ בעצמו יאבד אם הכרית כל משען מוסרי מן ההמון על ידי הדוגמא שנתן להם” ולבסוף לא יהיה עוד איש שהוא יוכל לסמוך עליו” (שם). העריץ מתנהל מתוך כוחניות שיוצרת מסביבו אווירה של פחד וחוסר אמון שמביאים למפלתו.
התמוטטות חברה מושחתת
ומהם הגורמים לנפילתה של חברה מושחתת?

“מחברת העמים שהתמכרה לשחיתות” כתב הרב הירש “צצו תמיד עריצים ששימשו מקל חובלים אכזר להמון המושחת” (תהלים שם ח). בנוסף” ככל שהאומה מוסרית יותר” כך היא מלוכדת יותר” אבל ברגע שהיא מאבדת את מוסריותה” הלכידות החברתית מתרופפת עד שהיא מתפרקת לחלוטין (ראה: עין איה שבת י” ב).

אם כן” לפי הרב הירש” הרודנות מתמוטטת מלמעלה למטה או מלמטה למעלה: הדוגמא השלילית של הרודן עצמו גורמת לנפילתו וחברה מושחתת מצמיחה מנהיגים מושחתים שפוגעים בחברה שהצמיחה אותם. “אם כה ואם כה” מסכם הרב הירש “זה וזה גורם לבסוף להשמדתם ההדדית ‘לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי עַד'”.
רבגוניות מול טוטליטאריות
רבי יוחנן הסנדלר מלמדנו בפרקי אבות: “כל כנסיה [=התאחדות] שהיא לשם שמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים” (ד” יא). במה מדובר? דברי תורה עשירים במקום אחר: באבות דרבי נתן נאמר: “אי זו כנסיה שהיא לשם שמים כגון כנסת ישראל לפני הר סיני. ושאינה לשם שמים כגון כנסיה של דור הפלגה” (פרק מ).
מה היתה ההתאחדות לפני הר סיני? כאשר עם ישראל הגיע להר סיני נאמר “וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר” (שמות יט” א) ורש”י מלמדנו: “כאיש אחד בלב אחד”. מה מיוחד באחדות של עם ישראל? ר’ שמעון בן יהודה איש כפר עיכוס מלמדנו “מנין אתה אומר שאם היו יוצאי מצרים חסירין אפלו אחד לא היתה תורה ניתנת להן. תלמוד לומר כִּי בַּיּוֹם הַשְּׁלִשִׁי יֵרֵד ה’ לְעֵינֵי כָל הָעָם” (מכילתא יט” יא). האחדות של עם ישראל אינה אחידות” אלא אדרבה היא מכבדת את השוני והייחודיות של כל פרט ופרט בעם ישראל.
לעומת זאת” על דור הפלגה נאמר “וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים” (בראשית יא” א). הנצי”ב מלמדנו שהחטא שלהם היה בכך שניסו ליצור אחידות בכפיה וניסו למחוק את הרבגוניות. זו היתה החברה הטוטליטארית הראשונה בהיסטוריה האנושית שהובילה לפגיעה בבני אדם שניסו לבטא את הייחודיות שלהם.
הקב”ה אוהב שוני ולכן ברא עולם מגוון ובני אדם שונים זה מזה. רבגוניות היא ברכה ולכן יש לברך כשרואים רבגוניות “הרואה אוכלוסי ישראל אומר: ברוך חכם הרזים. שאין דעתם דומה זה לזה” ואין פרצופיהן דומים זה לזה” (ברכות נח” א). אך כאשר שלטון טוטליטארי מנסה לטשטש את הזהות הפרטית וליצור זהות אחידה” כפי שהיה בדור הפלגה וכפי שהיה בברית המועצות – אין סופו להתקיים. שלטון כזה סופו להתפורר ולהתפרד כפי שנאמר “יִתְפָּרְדוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן” (תהלים שם י). חוק הטבע בעולם כפי שהקב”ה ברא אותו” מחייב רבגוניות וכבוד לשוני. ולכן” רק חברה שנותנת מקום ל’אחר'” שמכבדת את השוני ומטפחת את הייחודיות של כל אחד – סופה להתקיים.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן