פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ברית יהונתן ודוד

ברית יהונתן ודוד

בפרק כ’ בספר שמואל א’ מתוארת נקודת ההתנתקות של דוד משאול המלך. דוד ויהונתן בן שאול מתכננים לבחון באופן סופי עד כמה שאול עוין את דוד. כאשר הם מגלים ששאול מנסה להרוג אף את יהונתן מתוך כעסו על דוד” מתברר כי דוד צריך לנתק מגע ולברוח. מאז הוא לא שב עוד לחיות בבית שאול.
במוקד הבירור הנוקב בין שאול לבין דוד” עומד יהונתן. יהונתן הוא היורש המתוכנן של שאול” ולמרבה ההפתעה הוא בוחר בדוד בכל מחיר.
האידאל של מלכות שאול
ניתן היה לחשוב כי יהונתן הלך כנגד מה שהיה טוב וראוי למלכות אביו. כלומר יהונתן הבין שמלכות אביו צריכה להידחות מפני מלכות דוד” והוא הסכים באצילות נפש להיות שותף בדחיית ביתו לטובת בית דוד. אולם החיד”א (חומת אנך שמואל א יג) מבאר כי ההיפך הוא הנכון! יהונתן ידע כי היעוד הגבוה ביותר של מלכות אביו אמור להיות בהשתלבותה במלכות בית דוד. החיד”א אומר זאת בהקשר לדברי שמואל לשאול בעקבות חטא העלאת העולה בלא שמואל. אז אמר לו שמואל שלולא חטא היה זוכה להקים בית מלכות נצחי: “‘כי עתה הכין ה’ את ממלכתך אל ישראל עד עולם’. וכך מבאר החיד”א: הקשו המפרשים דאיך יתכן זה דהיה מקים ממלכת שאול עד עולם” והרי כתיב לא יסור שבט מיהודה? … ואפשר דאם היה שומר מצות ה’ אחרי מותו יהיה מלך משבט יהודה. ויהונתן יהיה משנה למלך כמו שאמר יהונתן עצמו לדוד המלך עליו השלום: ‘ואנכי אהיה לך למשנה’. והמשנה יהיה לו גם כן בצד מה הוד מלכות שיהיה הוא וזרעו משנה למלך”.
מתברר שלא יהונתן הוא שהלך כנגד הראוי למלכות שאול” אלא שאול עצמו הרחיק את ביתו מן הגדולה הראויה לו מחמת הרוח הרעה! יהונתן ניסה להשיב את מלכות שאול אל ייעודה הנשגב המקורי – להשתלב במלכות הנצחית של דוד. והנה יש לשים לב שדברי יהונתן לדוד כי יהיה לו למשנה נאמרים בפרק כ”ג בספר שמואל. דברים אלו של יהונתן נאמרים זמן רב לאחר ששאול התבשר כי ה’ קרע את מלוכתו והעבירה לאחר. מתברר כי למרות בשורה זו” יהונתן ידע והבין כי יכולה עדין להיות אחרית טובה לבית שאול. הוא קיווה כי כאשר המלכות תעבור לדוד ישמש לו יהונתן כסגן” ובכך ישוב גם בית שאול לגדולתו.
אהבת יהונתן לדוד
אהבת יהונתן לדוד היתה פלאית” למעלה מגדר הטבע. על גדולת אהבה זו עמד בעל ספר צרור המור (פרשת ויחי): “ואף על פי שזה נראה דבר זר מאד איך אפשר שיאהב יהונתן את דוד שהיה ראוי ליקח ממנו המלכות? לזה אמר אל תתמה על החפץ כי נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים. כלומר זה פלא גמור. אבל זאת האהבה היא ממין אהבת הנשים. שמצינו שהנשים אוהבות לבעליהן שלא כדרך העולם כי הנשים יודעות שהן מתעברות מבעליהן וכשחבלי יולדה יבואו להן והן בצרה גדולה יודעות שכל זה הרע בא להן מצד הבעלים. ועם כל זה” כשיושבות על המשבר הן מתאוות לראות בעליהן… וכן יהונתן היה יודע שדוד יקח מלכותו” ועם כל זה היה אוהב אותו כנפשו. וזהו: ‘נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים'”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן