ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: וישב
פרשה נוכחית: מקץ
פרשה הבאה: ויגש
 


בדיחידוש

הרב יואב מלכא

איש אחד אמר לחברו:
"אני גמד, נראה לך שאם אצא להופעות אוכל להרוויח יפה?"
תמה חברו:
"הלא גובהך כ-3.00 מ' איך אתה מעז לומר שאתה גמד?!"
"זה בדיוק העניין, אני הגמד הגבוה ביותר בעולם!!!"

הגמד הגבוה ביותר בעולם?! "הגמדות והענקיות" "הענווה והגאווה" הם הפכים כמובן, וגם נכונים בעת ובעונה אחת. לומר "אני הגמד הגבוה ביותר בעולם", זה כמו לומר: פלוני הוא העניו הגאה ביותר בעולם. שאלה זו תיפתר רק אם נביט בשורש הפכים אלו ואז נמצא שאינם כי אם שני צדדים הצריכים ותלויים זה בזה. כי באמת ה"גמד" הוא הוא ה"ענק " ו"מאן דזעיר הוא רב" כלשון הזוהר הקדוש. לפי מידת גמדיותו וענוותו של האדם כך "ענקיותו וגאוותו הקדושה" גדלה וצומחת . כי הגמד = העניו, יודע עד כמה הוא בטל לשורש קיומו ואין לו מצד עצמו מאום, אלא רק רוח ה' היא הנוססת ונושבת במפרשי כוחותיו וכישוריו, ומתוך ידיעה זו הוא מעורר על עצמו חיות משורשו העליון ומתגאה בגאות ה' ואז כל גאוותו תוכה רצוף בענווה קדושה וטהורה. אם כן נכון הוא שהוא "הגמד הגבוה ביותר בעולם". וכן נאמר על משה רבינו: "ארבעה מוכי שחין הן ומשה רבינו עליו השלום נמוך מכולם", ודווקא מתוך שפלות וענווה זו היה הנביא הגדול ביותר. נמצא שענוותו היא גאוותו ורום מדרגת נבואתו. וזה עניין "ממדבר מתנה" - רק מי שעושה עצמו "שפל כמדבר" זוכה לכתרה של תורה, רק מי שגמד יכול להיות ענק התורה, המוצאת בו משכנה ובאה כמים בקרבו וכשמן בעצמותיו.


הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: