א.התחדשות בחינוך.
כותב ה”שם משמואל”(חנוכה תרע”ב). “שמצוות החינוך עניינה להתרגל שיהיה מוסיף והולך בכל עת” בכל יום ובכל עת יהיו בעיניו כחדשים”. וכך הוא מסביר את הפסוק “חנוך לנער על-פי דרכו גם כי יזקין לא יסיר ממנה”” כלומר על-ידי שאתה מחנך אותו להיות מוסיף והולך” אז גם כשהוא יזקין הוא לא יסור מעניין החינוך. “שבכל יום יהיה לו חינוך והתחלה מחדש. וזהו עניין חנוכה” שאחרי שהצליחו לנצח את מלכות יון” “עשו חינוך והתחלה חדשה לעבודת ה’ יתברך… וזה מאיר ובא בכל שנה שמתעוררים בלב של אדם מישראל רצון וחינוך להתחיל מחדש בעבודה”. הדרך להשיג זאת היא על-ידי שעבודת ה’ תהיה כל יום כחדשה בעיניו. אם אדם לומד תורה או מתפלל ועושה הכל כמצוות אנשים מלומדה ועל דרך הרגילות” הוא ממש מתייבש” ולאט לאט נכבית מליבו ההתלהבות והשמחה בעבודת ה’. ומוסיף ה”שם משמואל” שלכן חנוכה חל תמיד בפרשת מקץ העוסקת ביוסף” שזוהי מידתו של יוסף ומשמעות שמו” כפי שאמרה רחל ‘יוסף לי ה’ בן אחר’. ולכן נקרא יוסף חי” “שכאשר (אדם) מוסיף בכל יום הוא חי”.
וכך אנו” הורים ומחנכים” חייבים להיות יצירתיים ומחדשים דרכי חינוך ממש בכל יום” וכל ילד צריך את דרך החינוך המיוחדת לו. כשם שפרצופיהם שונים כך דרך חינוכם שונה” זה זקוק ליותר הכלה וזה זקוק לגבולות ברורים וכולם זקוקים לחום ואהבה. רק בדרך זו נזכה לראות את ילדינו/תלמידנו צועדים בדרך העולה בית ה’.
ב. התחדשות במלחמת היצר.
ה”שם משמואל מוסיף שחז”ל הרי אמרו שיצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום” ולכן “אם האדם לא מתחדש בכל יום בחיות חדשה רק עושה בקרירות… בודאי היצר הרע חזק ממנו”. כלומר” האדם נמצא במלחמה תמידית עם יצרו שמייצר דרכים חדשות בכל יום להפילו” וממילא אם האדם לא מחדש בעבודת ה'” ולא שם לב לפעולת היצר שאורב לו ומחדש דרכים במלחמתו” אז בודאי אין לו שום אפשרות לנצח אותו.” אבל כשעושה בחיות חדשה אז הקב”ה עוזרו נמי בכל יום בכוחות חדשים”. גם כאן מצווים אנו” הורים ומחנכים” להיות ערים להתחדשות של היצר הרע ותחבולותיו” לדעת את הדברים שמתחדשים ואת הסכנה שיש בהם” להגן על הילדים מאמצעי האלקטרוניקה ומשאר הפגעים הצצים בכל יום מחדש. הילדים זועקים להגנה” ולכלים להתמודדות ואיננו רשאים להשאיר אותם חשופים לכל ההשפעות השליליות הללו. מתוך אורות החנוכה נתאמץ ונתגבר ונתמלא כוחות חדשים למלאכת קודש זו של חינוך ילדינו/תלמידנו” ונזכה ונראה מתוך כך את ילדינו וצאצאינו עוסקים בתורה ובמצוות ועולים במעלות הקודש.