פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > יעקב אבינו לא מת

יעקב אבינו לא מת

יעקב אבינו לא מת.
הרב זיו רוה
“א”ר יוחנן יעקב אבינו לא מת” א”ל” וכי בכדי ספדו ספדנייא וחנטו חנטייא וקברו קברייא (תרגום: וכי לחינם ספדו המספידים” וחנטו החונטים” וקברו הקוברים?) א”ל” מקרא אני דורש שנאמר: “וְאַתָּה אַל תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב נְאֻם ה’ וְאַל תֵּחַת יִשְׂרָאֵל כִּי הִנְנִי מוֹשִׁיעֲךָ מֵרָחוֹק וְאֶת זַרְעֲךָ מֵאֶרֶץ שִׁבְיָם” (ירמיה ל י)” מקיש הוא לזרעו מה זרעו בחיים אף הוא בחיים” (תענית ה ב). ופירש רש”י שם “ודחנטו חנטייא” נדמה להם שמת” אבל חי היה”.
מאמר חז”ל זה קשה מאד להבנה” מה כוונת המדרש שיעקב לא מת? אמנם לא נאמרה לשון מיתה ביעקב במקומו” אלא “וַיִּגְוַע וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו” (בר’ מט לב)” אך הלא נאמר בכמה מקומות: “אָבִי הִשְׁבִּיעַנִי לֵאמֹר הִנֵּה אָנֹכִי מֵת וגו'”” “וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם וגו'”” “אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ וגו'” (בר’ נ). ועוד” מדוע בשאר האבות ובמשה” כן נאמרה בהם לשון מיתה” ככתוב: “וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם” (שם כה ח)” “וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו” (שם לו כט)” “וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה” (דברים לד)?
הרב קוק זצ”ל מבאר (‘מדבר שור’ דרוש עשרים ושש) שבמיתה יש שתי פעולות” האחת שנוגעת לגוף – אפיסת כוחותיו ומניעת אפשרות פעולתו” עד שאינו קרוי עוד חי. השניה נוגעת לנפש – הפסקת פעולתה על הגוף” ודבר זה נצרך לנפש” כיוון שאחרי הקלקול שנוצר בחטא אדם הראשון” באה המיתה כדי שתנוח הנפש מטרדות הגוף ורגשותיו” מהחיים החושניים” המסירים את האדם מהדבקות האמיתית בשם ד’. על ידי ביטול קישור הנפש אל הגוף עם ציוריו ורעיוניו ומושגיו החומריים” תישאר הנפש זכה” נכונה לקבל השגה טהורה באור פני מלך חיים.
אם כך לכאורה לא שייך מיתה אצל אנשים אשר כל ימיהם קודש לד'” כשהם מתעסקים בכל עניין גופני וחומרי מצד תכליתו המקודשת” הם מרוממים ומקדשים את העולם הזה במפגשם עמו” ודבקותם בה’ אינה יורדת כלל. אולם אין הדבר כן” כי המיתה היא גם צורך הגוף אחרי שכוחותיו אפסו ועל פי טבעם אינו יכול להתקיים עוד. לכן בצדיקים כגון אלה” שמיתתם אינה באה מקלקולי דרכם השימוש בתורה הוא בלשון ‘גוויעה’.
והנה” לכל תכלית נשגבה” כן נדרשים אמצעים שאינם ממין התכלית” כמו למשל אכילה של ת”ח ונסיעה באוטובוס לישיבה. אמצעי כזה שאף שאינו נכבד במעלה כמו התכלית” במקרה זה של לימוד התורה” מכל מקום אין הוא גרוע ואינו ראוי להתבטל. אולם יש אמצעי כזה שהוא מנוגד לתכלית” וכבודה של התכלית יופיע רק בביטול האמצעי ההוא. למשל יצר הרע” הוא אמצעי להביא את האדם לתכלית הגדולה של קרבת אלוהים” בזה שהאדם מתגבר עליו ומבטלו” ודווקא במלחמה בו הוא קונה מעלה.
יעקב אבינו קדוש היה” כנאמר: “וְהִקְדִּישׁוּ אֶת קְדוֹשׁ יַעֲקֹב” (ישעיה כט כג). במסילת ישרים פכ”ו מבואר” כי אצל האדם הקדוש” כל עיסוקיו בענייני העולם הזה ומפגשיו עם החומריות” מתאימים הם לתכלית הקודש. כל מעשיו מקבלים ערך טהור ונכבד” ולא רק כ’אמצעים הכרחיים'” דרכם מתגלית נשמתו האחדותית ונחשפת מעלתה האלוהית. יעקב עסק כל ימיו בכל עיסוקיו” להיות שורש זך לאומה הישראלית. אפילו בבית לבן” כששמר על צאנו” עשה זאת בשלמות” בשמירה יתרה (ב”מ צג.). “וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ.” (בראשית כט כ). בנוהג שבעולם” כשאיש מאוהב באישה וממתין ליום חתונתם” כל יום שמפריד בינו לבין החופה דומה עליו כנצח” מדוע שבע השנים נדמים בעיני יעקב כימים אחדים? אין זאת אלא מפני שהוא בונה עתה את קומת הקודש גם במפגש עם החומר” לא רק בבית במדרש של עבר” כשורש האומה.
בשונה מיעקב” בחייהם של אברהם ויצחק היה הכרח אלוהי להכין גם אמצעים הצריכים להתבטל בהגיע התכלית. על כן יצאו מהם האומות ישמעאל ועשו” שאפילו שהן מתנגדות ומצרות אל התכלית” הן דווקא בזה דרושות להשלמתה. עם ישראל נדרש לעמוד בקומה רוחנית ומדינית שלמה” דווקא אל מול תרבויותיהן ודתותיהן של הללו העומדות בניגוד מוחלט אליו” וכשזה אכן יקרה” ממילא יתאפשר גם ביטולן הכללי (עיין אורות המלחמה ח). אצל אברהם ויצחק נזכרה ‘מיתה’ עם ‘הגוויעה'” כי הקישור הנפשי של אבותינו הללו” עם האהבות והעסקים שהביאו להקמת אומות אלו” טוב שיימחה מהם” ואז יישאר רק רושם זוהר קדושת נפשותיהם ברוב פעולותיהם שאינן מנוגדות אל התכלית. גם עניין מיתת משה רבנו ע”ה” היתה מפני שקירב את ה’ערב רב’ (ס’ הזוהר בר’ כה.)” מה שהיה גם הוא אמצעי לצורך השלמת התכלית” הצריך להיבטל” כדכתיב: “וְאֶצְרֹף כַּבֹּר סִיגָיִךְ וְאָסִירָה כָּל בְּדִילָיִךְ” (ישעיהו א כה).
יעקב אבינו ע”ה” מיטתו שלמה היתה” כל זרעו ראוי לכישרון הנבואה” להשראת שכינת ה’ על עם (ע”פ כוזרי מ”א). לא עסק יעקב בשום עניין אמצעי הבטל בעניינו” כי כל ענייניו נצחיים וקיימים לעד ולעולם” דבקים בעצם התכלית המכוונת של הבורא ית’ בעולמו. וגם אם נכנס בגדר המיתה אין זה עיקר נפשו” כי מצד ערכו העצמי כאב לכנסת ישראל” לא הוזכרה בו מיתה ולא מת באמת” כי אין דבר מכל קישור נפשו בעסקיו הגשמיים שהיה צריך להתבטל” שזהו עניין המיתה” כי כולם קודש ומשתלבים היטב בתכלית.
כנר שתם שמנו אך לא כבתה אישו מעולם. נרות רבים” נפשות רבות של דורי דורות” דרכם חיה ומאירה לנצח נפשו הגדולה של יעקב אבינו” “מה זרעו בחיים אף הוא בחיים”.
האלבום ‘צור לבבי’ של ‘גן רוה'” פרוייקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה www.Gan-raveh.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן