פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > אומנות הביקורת

אומנות הביקורת

איך מותחים ביקורת? איך מוכיחים את הזולת?
נתאר לעצמנו את תחושתו של יוסף שישב לבדו במצרים 22 שנה. במשך השנים הארוכות הללו” כמה פעמים יוסף דמיין לעצמו את הפגישה עם אחיו? מה עבר במחשבתו של יוסף כשדמיין זאת? אלו מילים תכנן לומר להם? איך התעתד להתוודע אל אחיו?
אין ספק שעכשיו” כאשר יוסף נמצא בעמדת כוח” הוא היה יכול להתוודע אל אחיו בדרכים רבות” אבל יוסף בחר בדרך מאוד מיוחדת שאנחנו יכולים לשאוב ממנה הדרכה לדילמות שבחיינו.
א. ביקורת דיסקרטית – “וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו” (בראשית מה” א). כאשר רוצים למתוח ביקורת” אין צורך להפיק מופע תיאטרלי” אלא הדרך הנכונה היא לקחת את האדם לצד ולומר לו את הדברים בדיסקרטיות.
ב. רגישות – רש”י כותב: “ראה אותם נסוגים לאחוריהם” אמר עכשיו אחי נכלמים” קרא להם בלשון רכה ותחנונים” (שם ד). כאשר מותחים ביקורת יש להקפיד להיות רגישים ומודעים לשפת הגוף של העומד מולנו” שפעמים רבות משקף את המצב הנפשי העובר עליו.
ג. עדינות – “וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו גְּשׁוּ נָא אֵלַי” (שם ד)” רש”י אומר “קרא להם בלשון רכה ותחנונים”. כאשר רוצים למתוח ביקורת” אין צורך לצעוק או לומר מילים קשות” אלא הדרך הנכונה היא לומר את הביקורת בלשון רכה ובעדינות. ההתלהמות אינה משיגה דבר” אלא רק בנחת ניתן להביא לשינוי אמיתי” שהרי דברי חכמים בנחת נשמעים (קהלת ט” יז).
ד. לאפשר לאדם להיחלץ מהעניין בכבוד – “וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹקִים לִפְנֵיכֶם” (שם ה). הדבר היקר ביותר לרוב האנשים הוא הכבוד שלהם והם ינסו להגן עליו בכל מחיר. ולכן כאשר מותחים ביקורת יש להקפיד מאוד לשמור על כבוד האדם העומד מולנו. יוסף אִיפשר לאחים להיחלץ מהעניין בכבוד” הוא הצביע על הטובה שצמחה מהמכירה ובדרך זו הוא הסיט את תשומת הלב מאשמת האחים לעבר כיוונים חיוביים.
ה. לתעל את הביקורת לעשייה חיובית – “מַהֲרוּ וַעֲלוּ אֶל אָבִי וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו כֹּה אָמַר בִּנְךָ יוֹסֵף שָׂמַנִי אֱלֹהִים לְאָדוֹן לְכָל מִצְרָיִם רְדָה אֵלַי אַל תַּעֲמֹד” (שם ט). הסוד של ביקורת בונה הוא להשתמש בביקורת כדי להשתפר ולהשתנות לטובה. יוסף ניסה לתת לאחים כלים קונסטרוקטיביים להתרומם ולהתמלא בעשייה חיובית. בדרך זו לא מתמקדים בעבר ובמה שנעשה” אלא פונים לעבר העתיד במטרה לתקן.
ו. ביקורת מתוך אהבה – “וַיְנַשֵּׁק לְכָל אֶחָיו וַיֵּבְךְּ עֲלֵיהֶם” (שם ט”ו) ורש”י כותב על הנאמר “וְעֵינֵי אָחִי בִנְיָמִין – השוה את כולם יחד לומר שכשם שאין לי שנאה על בנימין אחי” שהרי לא היה במכירתי” כך אין בלבי שנאה עליכם” (שם י”ג). לפני שמותחים את הביקורת יש לבדוק טוב טוב האם הביקורת מגיעה ממקום של שנאה ורצון לנקום” או ממקום אמיתי של אהבה.
ככלל” יש לזכור שלא מומלץ למהר למתוח ביקורת” אלא יש לחשוב היטב לפני כן” ולא רק מה לומר” אלא איך לומר זאת בדרך העדינה ביותר. וזאת במטרה לשמור על כבוד האדם העומד מולנו ולאפשר לו להיחלץ מהעניין בכבוד. והחשוב ביותר הוא לזכור שביקורת צריכה להיאמר רק מתוך מקום של אהבה ורצון אמיתי לגרום לאדם להתקדם. כל הנאמר כאן הוא רק חלק קטן מאומנות הביקורת ואידך פירושה הוא” זיל גמור (ע”פ שבת לא” א).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן